משפט

פונו מבתיהם ע"י המדינה – וגם חויבו לשלם לה מיליון שקל

בימ"ש השלום בבאר שבע חייב נתבעים מרהט להחזיר למדינה מעל למיליון שקל על הוצאות פינוי בתיהם, לאחר שבנו על קרקע השייכת למדינה
מערכת ice |  1
רהט (צילום ויקיפדיה)
בית משפט השלום קיבל את עמדת רשות מקרקעי ישראל וחייב תושבי רהט שבנו על קרקע בבעלות המדינה, לפצות אותה על עלות הפינוי לאחר שלא עשו זאת בעצמם. 
השופטת רחל טיקטין עדולם קבעה כי הנתבעים חייבים להשיב למדינה סך העולה על מיליון שקל, שהמדינה הוציאה מכיסה, כדי לפנותם מהמקרקעין אליהם פלשו בעיר רהט ובנו עליהם בתים. שלמרות שבית המשפט הוציא להם צווי ההריסה, המשיכו הנתבעים להשתמש בקרקע ולא הרסו את המבנים וגם לא ביקשו את ביטולם, זאת למרות שהובהרה להם זכותם לעשות כן. לכן נאלצה המדינה לבצע את הפינוי וההריסה בעצמה.
טרם הפינוי, התנהל מול הנתבעים משא ומתן ארוך בנוגע לפינוי מרצון, ואף הוצעו להם מקרקעין במספר מקומות אחרים. אך מאחר שהנתבעים לא קיבלו אף אחת מהחלופות השונות שהוצעו להם ודרשו מגרשים שאינם פנויים או שאינם תואמים את זכויותיהם, המשא ומתן נכשל. עוד נקבע כי הנתבעים הפריעו, סיכלו ואיימו על זכאים למגרשים במתחם שהם ביקשו לעצמם.
בנוסף, דחה בית המשפט את טענות הנתבעים כי הפינוי התבצע באישון ליל וללא הודעה מוקדמת, וציין כי הפינוי התבצע לאחר משא ומתן אינטנסיבי בהשתתפות ראש עיריית רהט, נציגי הנתבעים, נציגי המשטרה ואחרים, וכי היה ברור לכולם שצווי הריסה בתוקף והאכיפה תבוצע, ככל שהצדדים לא יגיעו לכדי הסכמות. כמו כן, מספר ימים לפני מועד ההריסה, ביקרו במקום נציגי משטרה, ונפגשו עם הנתבע המרכזי. 

גם לאחר אכיפה חלקית על ידי המשטרה, לא ביצעו הנתבעים את המשך הפינוי בעצמם, למרות שנאמר להם כי אם לא ישלימו את הפינוי, המדינה תמשיך בפינויים של המבנים. 
בית המשפט קיבל את מלוא עמדת המדינה, שיוצגה על ידי עו"ד טל שטיין מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), ביחס לגובה עלויות הפינוי, ודחה את טענות הנתבעים כי יש לראות את העובדה שהאירוע הסתיים ללא נפגעים כהערכה שגויה של המשטרה ביחס לכוחות אותם הביאה. בנוסף לעלויות הפינוי ושכר הטרחה שהושתו על הנתבעים, ניתן צו מניעה קבוע האוסר עליהם להיכנס למקום.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    השופטת רחל
    סש 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה פינתה את תושבי עמונה ביוש , עלות הפינוי כ 50 מליון שקלים . היו פינויים נוספים עד לאחרונה . בביתי משפט יש תקדימים . מפוני עמונה וכול היתר לא שילמו אגורה מכיסם בגין פינוי . אבל בדואים כן ?
    סגור