נבחרת אייס

אם חיזבאללה יפתח במלחמה, הנזקים יהיו אדירים | פרופ' ירון זליכה

בעוד חמאס בנה צבא הנשען על תנועה עממית המונית, צבאו של נסראללה מושתת על העדה השיעית שסובלת מאיומים רבים. מערכה מול לבנון תמיט פגיעה חסרת תקדים בעורף האזרחי שלנו, והסבלנות לנהל קרב הומני תהיה קצרה מאוד. ישראל תגיב בעוצמת אש שלא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  10
פרופ' ירון זליכה על עזה (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד)
ישראל חוששת, ובצדק, מלחימה בשתי זירות בעת ובעונה אחת. אויבינו גם מלבים חששות אלה ואני חלילה לא מזלזל או מתעלם מהן. אך על צה"ל להיות מוכן מאחר והלקח המרכזי ממלחמת יום הכיפורים הוא שעל הצבא להיות מוכן כנגד יכולות התקיפה של האויב ולא להסתמך על בחינת כוונותיו. אנשי המודיעין אינם בוחני כליות ולב.
כך חונכתי אני על ידי מפקדיי בעברי הרחוק כאיש מודיעין בזירת טרור של חטיבת המחקר של אמ"ן (במסגרתה חקרתי, בין היתר, גם את החיזבאללה) וכך האמנתי שאנו מנהיגים את צה"ל עד ההלם של שמחת תורה. לאסוננו, לקח כה מרכזי של ועדת אגרנט נראה שנשכח עם השנים בצה"ל. רצח העם שבוצע בנו בנגב המערבי ב-7 באוקטובר הוא בין היתר מחיר ההתעלמות מאותו לקח מרכזי (לצד שורת מחדלים שאין זה הזמן כדי להרחיב עליהם).
איני יודע כמה מאות חיילים, חלקם כלל לא לוחמים, שהו במרחב העוטף עזה באותה שבת ארורה אך דבר אחד ברור. מאות חיילים לא יכולים להתמודד עם פלישה של אלפי מחבלים. אם ברשות האויב אלפי מחבלים ערוכים לתנועה מהירה בקרבה מרבית לריכוזי אוכלוסייה אזי היה על הצבא להיערך מולו בכוחות מתאימים גם בשגרה. בלי קשר למודיעין. לכן, היות שברשות החיזבאללה אלפי לוחמים מוכנים לפעולה מהירה אזי היה על הכוחות להיות ערוכים בהתאם, גם בשגרה, מעתה ועד עולם.
ובכל זאת, מטרת מאמר זה היא גם להבחין בין החיזבאללה לבין חמאס. בעוד האחרון בנה צבא הנשען על תנועה עממית המונית, הנתמכת על ידי רוב תושבי עזה (וחלק בלתי מבוטל אם לא רוב תושבי יהודה ושומרון) הרי צבאה של חיזבאללה נשען על העדה השיעית בלבנון שהיא אינה רוב בקרב תושבי אותה מדינה. רק 40% מתושבי לבנון הם שיעים. זו אמנם העדה הגדולה מכל העדות בלבנון (אחריהן הנוצרים, הסונים וכן כ-5% של דרוזים) אך היא סובלת משלושה איומים עצומים. 

חיזבאללה (צילום: shutterstock)
האיום הראשון הוא שכל העדות האחרות, מאוחדות ברצונן לחסל את השליטה השיעית במדינה. חיזבאללה הפך את לבנון למדינה מאוד ענייה, רצופת משברים ביטחוניים וכלכליים. השיעים היא דת עוינת לסונים ואלה בעלי זיכרון ארוך על ההשפלות שחוו מידי השיעים בלבנון ובסוריה. ישראל אינה מהווה איום קיומי על הפלסטינים. הסונים והנוצרים מהווים איום קיומי על השיעים.
מי שמפקפק בכך שיחשוב מה היה קורה לעדה העלויות בסוריה (עדה נוספת במשפחת הזרמים השיעים) לו היה אסד מפסיד במלחמת האזרחים בסוריה. הפסד שלבטח היה מתרחש אם איראן ובעיקר רוסיה לא היו נחלצים לעזרתו. אם תתחולל מלחמה חלילה בין ישראל לבין חיזבאללה תוכה העדה השיעית מכה אנושה. וככל שתיחלש חיזבאללה במלחמה כך ייחלש יכולתו של צבאה להגן על העדה השיעית מפני כליה נוכח אויביה המרים. ואלה אינם ישראל ההומנית. אלה חיות טרף אמיתיות.
זה איום קיומי שהשיעים לא מתעלמים ממנו למרות הפגנות השרירים התקשורתיות של בכירי חיזבאללה. האיום השני הוא שמיליוני סונים סורים שאינם אזרחי לבנון זרמו למדינה בעקבות מלחמת האזרחים. חלקם הגדול מלא רגשות שנאה ונקמה בשיעים על חלקם במלחמת האזרחים בסוריה. אם ייחלש חיזבאללה ותחל מלחמת אזרחים בין הסונים והנוצרים לבין השיעים יזרמו כוחות סוניים אדירים מסוריה כדי לסגור את החשבון.  
 
האיום השלישי הוא שמצבה הכלכלי של העדה השיעית הוא הגרוע ביותר מבין העדות ולכן לא כל השיעים תומכים בחיזבאללה. יש כשני מיליון שיעים בלבנון, בדומה למספר הפלסטינים ברצועת עזה, אך אין שני מיליון תומכי חיזבאללה בלבנון. הרבה פחות מכך.  מלחמה בין ישראל לבין חיזבאללה תמיט נזקים רבים מאוד לעורף האזרחי של ישראל. כתוצאה מכך, הסבלנות של אזרחי ישראל לנהל מלחמה הומנית שתיארך זמן רב תהיה קצרה מאוד. ישראל תגיב אפוא בעוצמות אש שלא נראו מאז מלחמת העולם השנייה.
אם חיזבאללה יהיה זה שיפתח במלחמה, מדינות המערב יתמכו בנו כפי שהן תומכות היום. דהיינו, תמיכה במאמץ צבאי מירבי להכרעה. ישראל תכריע והיא תכריע קודם כל ובעיקר את העדה השיעית ואת יכולתה להגן על עצמה. לאחר מלחמה כזו ישראל תהיה פצועה אך תתאושש. השיעים בלבנון יהיו חסרי הגנה נוכח חיות טרף שרק מחכות להם. אני לא מאמין כי איום קיומי זה אינו מדיר שינה מעיני נסראללה. אך כפי שהתחלתי את המאמר. אני לא בוחן כליות ולב. צה"ל צריך להיערך מול יכולות ולא מול כוונות.  
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    כלומר אתה ממליץ לסמוך על הערבים שיעשו עבורנו את העבודה?
    רני רני 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טעות? זה כמו לסמוך על הפת''ח שילחם עבורנו בחמאס. זה לא קרה ולא יקרה. וגם בלבנון הסיכוי שכל הסונים יקומו ויתחילו לשחוט את השיעים הוא נמוך.
    סגור
  • 6.
    זליכה, אתה ממש לא מקורי!
    אדם 11/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 3
    חבל על בזבוז טור בעיתון. מה אתה מבין בצבא וביטחון?!
    סגור
  • הוא הכי חכם שיש
    חיים 11/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מדוייק להפליא
    סגור
  • חכם כמו הפטרון הפוליטי שלו, אבי החורבן (ל"ת)
    זיקית 11/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    אויל
    ארז 11/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם בכלכלה אתה לא ״תותח״ גדול תחזור לכלוב התרנגולות שלך שם ישמעו את קירקורך
    סגור
  • 4.
    צבא חזק, מאומן וקטלני
    מור 11/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שאומר שצריך כל הזמן צבא גדול וחזק מאומן וחסר פשרות אין לנו שכנים נורמלים כולםרוצים להכחיד אותנו אבל הם מעריכים עוצמה וכוח וזו הסיבה שאנחנו נקים צבא גדול יותר חזק יותר ומאומן יותר זה מהשירתיע את האוייבים שמסביבי ו
    סגור
  • 3.
    גם מזרחן ולבנוניסט נהיית פתאום?
    יוני 11/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פרופ' זליכה, לאן אתה רץ? נהיית מומחה לערבים? בכלכלה עוד לא מיצית אז אתה כבר בתחום נוסף....
    סגור
  • דווקא הוא הפתיע לטובה
    יואליקו 11/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ציפיתי לקרוא משהו שטחי אבל הוא נתן ניתוח מעניין וגם חידש לי כמה דברים - למשל לפליטים הסורים שנמצאים בלבנון ועלולים לחבור לכוחות סונים אחרים ולאיים על חיזבאללה.
    סגור
  • 2.
    כתבה מחלישה
    אלעד 11/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא משנה אם התוכן אמיתי או לא, עדיף שכתבות מהסוג הזה לא היו באות לעולם מלכתחילה, כי בפועל - הן רק מחלישות את עם ישראל - ומחזקות את האוייב. תתחילו כבר לדבר בשפה של המזרח התיכון - תתעוררו !!!
    סגור
  • 1.
    ממתי רואה חשבון הוא אסטרטג צבאי?
    ממ 11/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חשבתי שיכתוב כמה כסף עולה המלחמה. כמה עלות הנזק שתגרום מלחמה עם לבנון. בדברים כאלה אולי הוא מבין. עוד אחד שרוצה להיראות מבין וחשוב וכבר יש לנו יותר מידי כאלה :(
    סגור