נבחרת אייס

מה כדאי לנתניהו ללמוד מניצחון הדמוקרטים בסנאט? | יהודה שפר

לקח מרכזי מניצחון הדמוקרטים בארה"ב נוגע למגבלות השימוש בכוח. טוב יעשה נתניהו אם יכיר במגבלות הכוח, וינהג במשנה זהירות בכל הנוגע לשינויים במערכת המשפט ובאיזונים שבה לבין הרשויות האחרות
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  20
עו"ד יהודה שפר (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
תוצאות הבחירות לקונגרס האמריקאי הפתיעו את רוב הסוקרים והפרשנים, כאשר המפלגה הדמקורטית הבטיחה את שליטתה בסנאט, ואילו הפסדה הצפוי בבית הנבחרים הוא זעום בהשוואה ל"גל האדום", שנחזה בשל המצב הכלכלי ושיעורי שביעות הרצון הנמוכים מתפקודו של הנשיא ביידן.
מהי אם כן הסיבה להפתעה זו ומה יכול בנימין נתניהו ללמוד ממנה על תכניותיו בקואליציה המסתמנת? לקח מרכזי מן התוצאות נוגע למגבלות השימוש בכוח. ניצחון הדמוקרטים מהווה תגובת נגד של ציבור הבוחרים ל"שבירת הכלים" של כללי המשחק הדמוקרטים, וסירובם של מועמדים רבים לקבל את תוצאות הבחירות בהן הפסיד טראמפ, אך לא פחות מכך הן תוצאה פוליטיות של פגיעה לא מידתית בזכויות יסוד. בזמן כהונתו מינה השופט טראמפ שופטים אולטרא שמרנים לבית המשפט העליון שהסיטו באופן קיצוני את בית המשפט לכיוון שמרני ששיאו בפסק הדין בעניין Dobbs v Jackson שצמצם משמעותית את זכות האישה על גופה לביצוע הפלה והפך את הפסיקה הקודמת ההיסטורית בנושא זה של בית המשפט העליון בפרשת Roe v Wade  משנת 1973. 
ניתוח תוצאות הבחירות במדינות מפתח מגלה כי אותן נשים מצביעות שבחרו בטראמפ שנכשל לא פעם בהתבטאויות שוביניסטיות וגסות רוח כנגד נשים , והעדיפו אותו על פני בחירה במועמדת הילרי קלינטון שיכלה להיות הנשיאה הראשונה בתולדות ארה"ב, שינו כעת את טעמן לאור הצמצום בזכויות היסוד שלהן, וכהצבעת נגד הביאו לשליטה דמוקרטית בסנאט בניגוד לכל התחזיות. 
במסגרת המו"מ הקואליציוני להקמת ממשלה בישראל נדונה עתה פסקת ההתגברות ברוב של 61 , ללא הסדר מקיף ומלא של הביקורת השיפוטית על חוקים במסגרת חוק יסוד החקיקה. הצעות אלה עתה על ידי מספר קבוצות אינטרס קטנות המבקשות להפוך את החלטות בג"ץ בנושאים שונים. 
הקבוצה הראשונה היא של נבחרי ציבור החשודים והנאשמים בעבירות שחיתות המבקשים לצמצם את כוחו של בג"ץ. כך למשל מוצע בתכנית חוק וצדק של מפלגת הציונית הדתית חקיקתו של חוק צרפתי שימנע אפשרות העמדה לדין של ראש וממשלה ושל שרים, וכן צפויה היות מובאת להכרעה שיפוטית השאלה האם השר דרעי יכול לכהן כשר לאור הוראות הדין ,ולאחר שהורשע לאחרונה שוב בעבירה שיש עמה קלון.
הקבוצה השנייה היא החרדים המבקשים להגביל את בג"ץ אשר פסל בעבר חוקים שפגעו בשוויון והעניקו פטור בלתי מבוקר לעשרות אלפי אברכים שתורתם אומנותם משירות צבאי, וכן הכיר בגיור רפורמי לצורך חוק השבות, והתערב בפסיקתו של בית הדין הרבני כדי להגן על זכויות רכוש של נשים בהליכי גירושין. 
הקבוצה השלישית היא של הקיצוניים שבמתנחלים המבקשים להפוך את החלטות בג"ץ בנושא התנחלות בקרקע פלסטינית פרטית. בפסיקה עקבית מאז פרשת אלון מורה הקפיד בג"ץ כי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון תוגבל לקרקעות מדינה ולא תתאפשר הפקעה של קרקע פרטית לצורך הקמת ישובים. 
לנתניהו קואליציה יציבה של 64 מנדטים המורכבת כאמור מקבוצות אינטרס שונות הדוחפות לחקיקת פסקת התגברות. עם זאת, וגם כלקח מתוצאות הבחירות בארה"ב, טוב יעשה נתניהו אם יכיר במגבלות הכוח וינהג במשנה זהירות בכל הנוגע לשינויים במערכת המשפט ובאיזונים שבה לבין הרשויות האחרות. ראשית משום שהוא נמצא בניגוד עניינים מובנה בהיותו נאשם בימים אלה בעבירות שחיתות חמורות במשפט המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, ועליו להימנע מכל עיסוק בנושאים אלה, כפי שאף התחייב ב"כ בפני 11 שופטים שדנו בשאלת חוקיות החלטת נשיא המדינה להטיל עליו את תפקיד הקמת הממשלה לאחר הבחירות. 
אבל בעיקר משום ששינויים חוקתיים הפוגעים בזכויות יסוד אין לקבל באופן חד צדדי וללא הסכמה רחבה ככל האפשר. מתנגדי המהפכה החוקתית מציינים תמיד את הרוב הקטן שבו התקבלו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק בכנסת אולם זוהי חצי אמת. נכון הדבר שמספר קטן של מדי חברי כנסת  הטריח עצמו להצבעה על חוקי יסוד אלה אז ב-1992 אולם נוסחם של חוקי יסוד אלה היה, כפי שראוי, פרי של דיונים ארוכים ופשרה חוצת קואליציה ואופוזיציה שהושגה אז בין שתי המפלגות הגדולות.
ניתן אם כן לשקול חקיקה של פסקת ההתגברות אך זאת בתנאים הבאים. היא תיחקק במסגרת הסדר כולל של חוק יסוד חקיקה שיסדיר איך ומתי מבטלים חוק, ההתגברות תהיה מוגבלת רק לפסקי דין של בג"ץ שבטלו חוקים ולא תתאפשר התגברות על פסקי דין והחלטות בנושאים אחרים, ההתגברות תהיה רק ברוב מיוחס גדול ככל האפשר בשיעור שיוסכם, והחקיקה של פסקת ההתגברות תהיה ידי רוב חוצה גושים בכנסת ולא רק על ידי קואליציה שחבריה נמצאים בניגוד עניינים להצלת נאשם. 
ממשלה צרה של 64 חברי כנסת היא לגיטימית לקידום מדיניות באופן שמבטא את רצון האם כפי שהוא משתקף בתוצאות הבחירות. שונה הדבר ביחס לשינויים חוקתיים שיש בהם הפרת האיזון בין הרשויות, ופגיעה בזכויות יסוד הנתונות לאזרחי המדינה מעצם היותה של המדינה דמוקרטית. טוב יעשה אם כן נתניהו, גם על יסוד לקחי הבחירות בארה"ב, אם יכיר במגבלות הכוח ויפעל להשגת רוב פרלמנטארי רחב וחוצת גושים לשינויים חוקתיים אלה.
הכותב כיהן בעבר כמשנה לפרקליט המדינה 
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    זהירות...יהודה שפר
    צדק 11/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא קראתי את יהודה שפר, אבל אני מציע לנתניהו כדלקמן: מה שיהודה שפר הציע לך...עשה הפוך
    סגור
  • 18.
    יהודה שפר תת אדם. גם אנס וגם רוצח
    ניר 11/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך ולמה אייס נותנים במה לאדם שפל שצריך לשבת מאחורי סורג ובריח??
    סגור
  • 17.
    יש לו טעות.
    9-9-9. 11/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תראו מי שמדבר פרקליט שהרג הולך רגל בתאונת דרכים ומטרידן מינית סדרתי.
    סגור
  • 16.
    אתה חיי בלהלה לנד אם אתה חושב שזה מעניין את ביבי. (ל"ת)
    יהודה 11/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 15.
    כל המגיבים הם תוצרי השקר שלה"שקרן בן שקרן"
    אלינה 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    עוד יש אנשים עם שכל ישר ותובנות כמו שפר
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    פתאום כולם התעוררו ..
    יהודע 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תגידו איפה הייתם עם כל הקומבינות של בנט , לפיד , סער , ליברמן , המיליונים , המיליארדים , דרסו כל חלקה טובה בעם , בכנסת , בוועדות בלעתם את הלשון ..כל מיני בדיקות וחקירות על מי שנמצא בצד הנכון שתקתם .. אז רק עצה קטנה ביבי לא טיפש כפי שאני מנחש הוא מכיר יותר טוב ממכם את הפוליטיקה האמריקאית , וחוץ מזה אנחנו מדינה בפני עצמנו כמו שאנחנו צריכים את ארה״ב , גם הם צריכים אותנו אז שירגעו .. גם ככה הם מנוהלים על ידי ישנוני וכמו שכאן התהפך מאמין שגם שם יתהפך הכל .. אז עולה עצה לעצמכם ותכנסו לשנות חורף שלכם
    סגור
  • 13.
    לפיד וממשלתו לא למדו מתוצאות הבחירות האלה
    נועה 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מעניין שלפיד והקוהליציה שלו לא למדו מתוצאות הבחירה לסנט חלבית הנבחרים. הם שלטו ביד רמה. נתניהו למד את הלקח הזה שנים רבות ולא הועיל לו, הרי למרות שלא היתה היתה משילות לימין. עכשיו דוקא רצוי שילמד מלפיד וחבריו הערבים, וסוף סוף ימשול ללא חשש מכלי התקשורת והפרקליטות.
    סגור
  • 12.
    רק באמריקה פתאום מוצאים 9 מיליון קולות שבוע אחרי הבחירו
    אובמה הנביא של השמאל 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מזל שבבית המשפט כולם מסורסים משתפים
    סגור
  • 11.
    כתבה מדהימה! באיזו שפה היא כתובה, הזכירו לי?... (ל"ת)
    אני 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בסמולנית (ל"ת)
    ניר 11/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 10.
    איך הפרצוף הזה
    תעלומה 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אחרי כל החשדות לכאורה כנגדו על דריסת אדם ושיבוש ראיות על הטרדות לא מתבייש להראות את פרצופו ובנוסף לחוות דעה.טינופת בן טיפוחיה של מערכת מזוהמת
    סגור
  • 9.
    שפר השופר,תכניס את ראשך לאסלה...
    תוריד המים 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    חוסר הבנה מוחלט. הקונגרס הרפובליקני החדש סוף סוף יעיף את פלוסי ויפתח בחקירות אמת על פשעיו של ביידן ובניו, על העברות של פלוסי,על השקרים שניסו לתפור לטראמפ בעניין רוסיה,אוקראינה,האסנות ומעקבים אחרי מערכת הבחירות הרפובליקנית. הוא גם יחדוף את כל החומר שהדמןקרטים בראשות שיף ,נדלר,ושומר הסתירו. תהיה סוף החגיגה שתתפוצף לדמוקרטים בפרצוף !
    סגור
  • 8.
    אהה..
    האיש משה 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    6 2
    מעניין אם השמאל היה בביריונות משתלט שוב על הממשלה גם היית מזמר ככה.. כתב יקר!! בלב אוהב ובדם חם.. אל תאמין לשטויות שנכתבו או שמישהו פה הכתיב לך....
    סגור
  • 7.
    סמל השחיתות
    אסף יוסף כהן 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שפר אתה העבריין והרוצח הכי מושחת עלי אדמות .אתה החרא של הפרקליטות מומחה בפשיעה עצמית .גועל נפש
    סגור
  • 6.
    השמאלנים בארה''ב זייפו את הבחירות
    מתי 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ביג טיים. למדנו מזה שהדמוקרטיה בארה''ב מתה
    סגור
  • 5.
    מגבלות הכח - כשהפרקליטות סגרה לשפר תיק דריסה (ל"ת)
    קורטוב צביעות 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 4.
    הכרת הטוב
    ביטון משה 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מה לא תעשה כדי להכיר תודה לאלה שחילצו אותך משני מקרים קשים, כפי שדווח בתקשורת, צביעות צביעות
    סגור
  • 3.
    לא להאמין
    שי 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 4
    מעלים מס שר אוצר מחבל מורשע שר לבטחון פנים משתמט שר הביטחון נאשם יבצע רפורמות במערכת אכיפת החוק באמת שהימין (ימין בכאילו, כי הליכוד זה שמאל, החרדים אנטי ציונים והמתנחלים סתם גזענים פשיסטים. ביביזם זה לא ימין, כן?) איבד את השכל
    סגור
  • 2.
    מי אתה ?
    דודו 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    6 1
    רק בישראל עו''ד כזה ממשיך להסתובב ולעבוד חופשי
    סגור
  • 1.
    האנס יהודה שפר מטיף מוסר !!! (ל"ת)
    אסף 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור