נבחרת אייס

סחיטת פרוטקשן: הגיע הזמן לאכיפה כלכלית משולבת

סחיטת דמי חסות היא תופעה עבריינית בהיקפים של מיליארדי שקלים בשנה, הפוגעת קשות בכלכלת ישראל. אז איך נלחמים בתופעה? הנה כמה עצות מעשיות 
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  21
יהודה שפר על סחיטת דמי חסות (צילום vecteezy, shutterstock)
ראש הממשלה, יאיר לפיד, הכריז היום (שני) כי יש צורך במתנדבים למשמר הישראלי ולתוספת תקנים במשטרה, את הדברים אמר לפיד בכנס של "השומר החדש". אלו כמובן יוזמות ברוכות, אך נדרשות בנוסף לפעולה נמרצת הן של הממשלה והן של הכנסת להגברת המשילות ולמאבק בתופעת סחיטת דמי החסות.
סחיטת דמי חסות (המכונה גם "פרוטקשן" או "כפיית שירותי שמירה") היא תופעה עבריינית בהיקפים של מיליארדי שקלים בשנה, הפוגעת קשות בכלכלת ישראל, והשפעתה רחבה ביותר ובעיקר בענפי הבניה והחקלאות שם היא מביאה לפגיעה ביזמות ובתחרות החופשית. הנסחטים עומדים במקרים רבים חסרי אונים, אך המדינה אינה צריכה להיות כזו, ובידיה הן כלים משפטיים קיימים למאבק בתופעה, וכן אפשרות לשפר באמצעות תיקוני חקיקה את המאבק האפקטיבי בה.
אז מה ניתן לעשות? יש לתקן בדחיפות כמה חוקים, לתגבר באופן מסיבי משאבים ייעודיים לנושא למשטרה ולפרקליטות ולהעצים את האכיפה הכלכלית המשולבת, הנעשית כיום במידה מסוימת, למימדים המוכרים לי כשכיהנתי בתפקידי לפני עשור. 
למרבה הפלא אין בחקיקה הגדרה של עבירה ייחודית לתופעה של גביית דמי חסות וכתבי האישום הם בדרך כלל בגין "איומים". אך במציאות החיים בישראל העבירה מבוצעת באמצעות רמיזות ללא איומים יש על כן לקבוע עבירה ייעודית, ובמסגרתה חזקה לפיה אם אדם נותן "שירותים" וגובה בגין כך כספים בשיעור משמעותי, אך בפועל לא נתן את השירות או שהשירות שנתן אינו סביר ביחס לכספים שגבה, תקום חזקה (הניתנת לסתירה) כי הכספים שנגבו עבור השירות מקורם בעבירה (סחיטה/דמי חסות), וכן לקבוע עונשי מינימום הן לעבירת איומים והן לעבירת סחיטה באיומים. 
תיקון נוסף נדרש הוא חוק שיאפשר שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לביצוע האזנות סתר גם לשיחות מוצפנות (כמו וואטסאפ למשל). זכורה לכולנו פרשת פגסוס והביקורת שהוטחה במשטרה על השימוש היצירתי שעשתה בתוכנה לשם מימוש צווי האזנות סתר, אך גם הכנסת ראויה לביקורת על כך שעד היום לא סגרה את הפירצה החמורה הזו המותירה את ידי המשטרה קשורות, והמנוצלת גם על ידי ארגוני הפשיעה. 
התיקון החשוב ביותר הוא חקיקת חוק חילוט אזרחי בנוסח שכבר אושר לפני שנים על ידי הממשלה ולפיו יתאפשר לחלט תקבולי עבירה ברף הוכחה אזרחי ללא הרשעה פלילית, ובנוסף תתאפשר הכרזה על "אורח חיים עברייני" בעקבות הרשעה במעשה איומים אחד, מה שיעביר את הנטל על העבריין להוכיח את מקור עושרו או נכסיו. חוק מתבקש זה קיים ברוב המדינות, אינו מקודם בשל החשש כי יעשה  בו שימוש גם כנגד בעלי אינטרסים שאינם יכול להסביר את עושרם המופלג – ואני שואל מדוע לא?
 
מעבר לתיקוני החקיקה העיקר הוא בהגברת האכיפה הכלכלית המשולבת - בעבר נחלו רשויות האכיפה הצלחות במלחמה כנגד תופעת סחיטת דמי חסות וזאת כאשר יושמה אכיפה הכלכלית משולבת תוך שימוש בכלים הפליליים הכלכליים והפיסקאליים בצוותא חדא. כך למשל הועמדו לדין כנופיות של סוחטי דמי חסות, הן במחוז מרכז והן במחוז צפון, תוך האשמתם בהלבנת הון בהיקפים של עשרות מיליוני ש"ח כשעבירת המקור הינה הפצת חשבוניות מע"מ פיקטיביות. בנוסף נעשה שימוש מנהלי בכלי של התליית רישיונן של חברות לשירותי שמירה אשר היו מעורבות בסחיטת דמי חסות. (סמכות שיש להעביר ממשרד המשפטים למשרד לביטחון פנים)  יש כמובן לדרוש מן הרשויות להמשיך ולהעצים השימוש בכלים אלה כנגד התופעה המתרחבת של סחיטת דמי חסות בכל אזורי הארץ.
עלינו לדרוש הן מהכנסת והן מהממשלה נחישות רבה יותר להגברת המשילות והמאבק בתופעת סחיטת דמי החסות. זאת הן תוך שימוש בחוקים הקיימים והן באלו שהוצע לחוקק כאן. אין להשלים עם מציאות של כל דאלים גבר, מציאות המכרסמת בתחושת האמון של הציבור במערכות האכיפה ואשר נזקה הכלכלי והחברתי עצום.
הכותב שימש בעבר כראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וכמשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית)
תגובות לכתבה(21):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    יהודה שפר - אנס וגם רוצח. הפרקליטות סגרה לו הכל (ל"ת)
    ניר 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    על עסק מסעדה תשלם פרוטקשן (ל"ת)
    נתח 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    מעניין מאד.....
    Yusarian 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://www.gly.co.il/item?id=12706
    סגור
  • 17.
    כנראה במאמר קצר לא יכולת להעמיק ולכן הכתבה כ"כ רדודה. (ל"ת)
    ישראל 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    זו חברת שמירה בדואית. לא פרוטקשן (ל"ת)
    רועי 09/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    לוקחי חסות לא רק נבלות גם טפשים. כנסו
    חי 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם כבר לוקחים פרוטקשן שזה מעשה מסריח, מגעיל ואכזרי אז למה לוקחים החלאות מעצמאים קטנים כמו בעלי מסעדות ועסקים שעובדים מבוקר עד ליל ומחזיקים עובדים, אם כבר אז תקחו פרוטשן ממנהלים בכירים עובדי מדינה , עובדיממשלה ומוסדות ציבוריים, אלה מקבלים הון עתק עבור עבודה כפית ונוחה. עולם תחתון מוגבלים שכלית
    סגור
  • 14.
    לא יקרה לעולם (ל"ת)
    חמכ 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 13.
    מדינת ישראל מעודדת פשיעה מכל סוג
    אזרח 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    דמי חסות פוגע בעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים, אינו פוגע בהכנסות מיסים מהעסק ולא פוגע בטייקונים. אני מניח שגביית דמי חסות מהעשירים כמו שביצע רובין הוד תתקל באכיפה קשה של כל גורמי החוק. בנתיים נמשיך לשלם לעבריינים מלמעלה מלמטה ומהצדדים.
    סגור
  • 12.
    נמאס!!!.
    אזרח 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שפר תתבייש, תופרים תיקי שוו כדי להסתיר את מעשיכם, שודדים בשרות המדינה.
    סגור
  • 11.
    שפר חלק מהפרקליטות שמרחמת על ערבים ותפרה תיקים לנתניהו (ל"ת)
    כובשי החרמון 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 10.
    יותר סביר
    משה 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פשוט לאשר לכל אדם שנתקל בפרוטקשן להרוג את הסוחט. עדיף באמצעות דריסה למוות. הנחיות איך לוודא שדרסת למוות אפשר לקבל מיהודה שפר
    סגור
  • 9.
    עבריינים טינופת
    אייל 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכי פשוט כדור בראש לכל טינופת
    סגור
  • 8.
    יהודה שפר צריך לסתום את הפה
    אני 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יהודה שפר נחלץ בעור שיניו מהטרדה מינית בצבא, ולאחר מכן שוב נחלץ מדריסת הולך רגל והריגתו. איכשהו האיש לא משלם על מעשיו ומדבר גבוהה גבוהה על ערכים ומוסר ואכיפה. מי שגר בבית של זכוכית שלא יזרוק אבנים
    סגור
  • 7.
    רשות המיסים
    רשות במיסים 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    את הדבר הכי חשוב המדינה לא עושה ,תסגרו את משרדי ניכיון הציאנגים בחוק ,זה מקור עבירות המס והלבנת הון אבל ברשות המיסים ,באוצר יושבים מנהלים תת רמה ,מפוחדים ,פשוט בושה
    סגור
  • 6.
    בשעה טובה מדינת ישראל
    אבי 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צריך לטפל בזה בכל הכוח.
    סגור
  • 5.
    יותר פשוט, מס הכנסה
    יהודי 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שמס ההכנסה יבדוק מאיפה יש לעבריינים האלה כסף למכוניות ווילות כשהם לא עובדים.
    סגור
  • 4.
    אפרופו פרוטקשן
    אסף יוסף כהן 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    יהודה שפר אפרופו פרוטקשן רצחת בנאדם ללא בושה חסר מצפון וערכים התיק שלך נסגר באותו היום ללא ענישה. אז בוא תספר לנו מזה פרוטקשן יאלוף ללא ענישה .אתה הדוגמא הכי טובה לזה.
    סגור
  • 3.
    מדינה מטומטמת עם בתי משפט כןשלים ושופטים
    דוד 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מדינת ישראל להיפך מעודדת דמי חסות וממשיכה לפגוע קשות בכל בית בישראל שנמצא תחת אימיום של אותם החלאות שרק עם שינוי חוקה לאישור ירי ע"י בעלי החוות והעסקים יצליחו לגרום למשהו לזוז במדינה המשובשת הזאת , צריך להפעיל את כל היחידות המיוחדות נגד הסוחטים ולהכניס לכלא לעשרות שנים ללא אפשרות לחנינה
    סגור
  • 2.
    רעש וצלצולים,מדינה ללא משילות!
    קותי 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    חחח הגמד מנסה שיראו אותו ,
    סגור
  • 1.
    יהודה שפר הוא רוצח ומטריד מינית איך אתם נותנים לו במה?
    ניר 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הפרקליטות סגרה לבן המועדף שלה את התיקים יפה באתר יהודה שפר הרוצח ממשיך לזהם את המרחב הציבורי. סלקו את השיקוץ ויפה שעה אחת קודם
    סגור
  • בעיית הדמוקרטיה
    חיים 09/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "הדמוקרטיה הישראלית פשטה את הרגל! למה בארה"ב אין תופעה כזאת? איך אפשר לגבות פרוטקשין בארה"ב? אין דרך לעצור את התופעה ב"בדמוקרטיה הישראלית", כי היא ישראלית -והיא שככית לישראלים. אני עוד לא ראיתי אף מדינה מערבית דמוקרטית , אשר מדייכת את הדמוקרטיה לעצמה , רק בישראל.
    סגור