נבחרת אייס

ועדת חקירה לפרשת NSO הפכה בלתי נמנעת | דן מרגלית

סערת NSO עלולה להתגלות כדגל שחור על הדמוקרטיה או כציד מכשפות, אשר על כן הקמת ועדת חקירה מוסמכת לבחינת הסוגייה הפכה לבלתי נמנעת
דן מרגלית
דן מרגלית |  4
דן מרגלית (צילום פלאש 90/ גרשון אלינסון, unsplash, pexels)
בין אם המשטרה חצתה כל גבול בשימוש בתוכנת מעקב מיוחדת (לאו דווקא פגסוס) אחרי אזרחיות ואזרחים ובין אם עלה בידי פרקליטי הנאשמים במשפט ירושלים ליצור אווירה של ציד מכשפות וההר יוליד עכבר – הקמת ועדת חקירה לבחינת הסוגייה הפכה לבלתי נמנעת.
כשלעצמי הריני בדעה שהמפכ"ל בדימוס רוני אלשיך לא נתן ידו לעבור על החוק, ואם אירעו מקרים כאלה הוא לא ידע עליהם, וכמותו עוד שורה של קציני משטרה בכירים, אבל גם אני מעוניין כי עמדתי ודעתי ייבחנו על ידי אישים מוסמכים בהליך חקירה תקין.
חקירות הן עניין מתגלגל, לא סטאטי. יש דוגמאות למכביר. הדעת נותנת שהיועץ המשפטי היוצא ד"ר אביחי מנדלבליט לא שיקר לציבור בהכריזו מיד בפרוץ פרשת הצוללות וספינות המגן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו נוגע ואינו נגוע בה. שכן באותה עת לא היו לפניו עדויות ומסמכים אשר היו בבחינת חצים המצביעים לעבר ביבי.
ממש כפי שהדעת נותנת כי המפכ"ל אלשיך דבק באמת בהכריזו בהסתמך על מידע ראשוני משטח המריבה כי התקרית באום אל חיראן, בה נהרגו שוטר ואזרח בדואי, הייתה בבחינת פיגוע.
ועמיתיי רוני דניאל המנוח ואמנון אברמוביץ' ייבדל לחיים ארוכים לא חטאו בפרסמם את המסמך הכוזב שיצא מלשכת הרמטכ"ל גבי אשכנזי ועשה דרכו אליהם. כאשר ד"ר רונן ברגמן ואני כתבנו את ספרנו "הבור" טענתי באוזניו כי אילו אני במקומם הייתי מפרסמו בדיוק כפי שהם נהגו. הרי המקור הוא נכבד ביותר – לשכת הרמטכ"ל.


הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. צילום: פלאש 90
וד"ר אילנה דיין נהגה נכון – והשופט נועם סולברג (אז במחוזי) שגה – כאשר הכריע נגדה בתביעת הדיבה שהגיש סרן ר. באותה עת, בהסתמך על כתב האישום נגד סרן ר, לא הייתה לדיין סיבה לגונן עליו. אכן כדין המיר בית המשפט העליון בשתי הכרעות את פסק הדין ומצא אותה זכאית.
בכל המקרים האלה באה לכלל מימוש הבנת העיקרון של "אמת לשעתה". אין בה זדון. אין בה האשמת שווא או טיהור שגוי. הצעדים ננקטו על פי המידע שהיה לעיני היועץ המשפטי והשוטר הבכיר והעיתונאים בזמן נתון.

לשורה ארוכה זו של טעויות שהיו בבחינת אמת לשעתה בתום לב ניתן להוסיף את הודעת המשטרה לפני כשבועיים שלא עשתה כל שימוש לרע ברוגלת NSO האימתנית כנגד עד מרכזי במשפט נגד ביבי וארנון (נוני) מוזס ואיריס ושאול אלוביץ'. מכל מקום אין סיבה לחשוד בה כי פרסמה ביודעין מידע שקרי.
מה משותף לכל המקרים האלה? לא הטעות המקורית אלא המשך ההתייחסות. במשך הזמן קיבל מנדלבליט מידע רב, שמעורר חשד כי הודעתו המקורית הפוטרת את ביבי מחשד אינה "מחזיקה מים". מדובר בכספים שקיבל מבן דודו ובפרשת הצוללות המצריות  ובעדויות של בכירי מערכת הביטחון על לחצים שהופעלו עליהם על ידי גורמים המזוהים עם ראש הממשלה לשעבר, ועדיין דבק מנדלבליט בסירובו לחקור אותו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: תומר נויברג פלאש 90
הוא הדין בדניאל ובאברמוביץ'. לאחר שהתברר כי המסמך חלול ונועד לשמש את הרמטכ"ל אשכנזי במאבקו בשר הביטחון אהוד ברק לא זכור לי כי הסתייגו ממנו.
מבחינה זו נהגה המשטרה כראוי ברוגלה המסעירה עתה את הציבור. משנצבר מידע נוסף התברר למשטרה כי קיים חשש שנעשה שימוש פסול ברוגלה המדוברת והיא שינתה את הודעתה הראשונה. צעד זה מציג אותה כארגון ראוי שאינו מגלה טפח ומכסה טפחיים.
מה באשר למידע עצמו? הסוגייה הנדונה היא מן הזן המוכר כ"פירות העץ המורעל". בקלסיקה של הדיון הדמוקרטי-משפטי מתעוררת שאלה מה לעשות במידע שהושג באמצעים פסולים, אבל חושף ללא ספק את זהותו של העבריין. בארצות הברית יש בכך כדי לשחרר אותו מפני שהופעלו נגדו אמצעי חקירה אסורים. באנגליה נוהגים אחרת, בית המשפט דן לפי העובדות שלפניו למרות שהושגו באמצעים מפוקפקים, ובמקביל נוזף בשוטרים שנהגו כך.
 
הדבר משתקף במידע שהביאה העיתונאית הדס שטייף בעניינם של השופטת בדימוס אתי כרייף וראש לשכת עורכי הדין אפרים נווה. פרקליט המדינה שי ניצן נהג על פי האסכולה האנגלית והכשיר את המידע.
דיון זה לא יסתיים כל עוד קיימת דמוקרטיה. אם בית המשפט המחוזי בירושלים והפרקליטות ידבקו בגרסה האנגלית השימוש הפסול בתוכנה אימתנית לא ישפיע על ההליך השיפוטי, ופילבר יעיד כאילו לא חשפו את סודות הנייד שלו. ההכרעה מוחרתיים.   
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    שימפנזה
    מני 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מבין סוטה מין יכול לכתוב ?????????????
    סגור
  • 3.
    תבקש סליחה
    יהודה 02/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עד היום לא הודית ולא בקשת סליחה. זה קל וזה נכון. אני מרחם עליך. חוסם את העיתון.
    סגור
  • 2.
    טעויות
    מאיר 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טעויות . חחחחח אשריך ורפואה שלימה
    סגור
  • 1.
    זרקור על כנופית "כת האמת והצדק" שלמנדלבליט מסכן גל הירש (ל"ת)
    איתן 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור