נבחרת אייס

החלטת בג"ץ בנושא החרדים צפויה להציל את ישראל מהשמדה עצמית

פסק דינו של בג"ץ, ובעיקר בנוגע להפסקת התמיכות למי שמשתמט משירות, הוא גלגל הצלה לכלכלת המדינה, שאלמלא פסק הדין, הייתה כורעת בשנים הקרובות תחת הנטל הגובר וההולך של מימון אוכלוסיות שלמות שאינן יצרניות, ששיעור הגידול שלהן באוכלוסיה גדול

עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  10
יהודה שפר על החלטת בגץ בנושא גיוס חרדים (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל, עמית שאבי/ POOL)
בשבוע שעבר קיבל בג"ץ החלטה היסטורית שמשמעותה המעשית הוא תחילת תהליך לגיוס החרדים והגברת השוויון בנטל. קשה להאמין אך מקטסטרופה כה גדולה כמו אסון 7/10 יצא משהו חיובי בבחינת "מעז יצא מתוק".
חשיבותו של פסק הדין היא בעיקר לגבי הפסקת התמיכות התקציביות למי שאינם מתגייסים. בעבר כבר פסק בג"ץ שיש צורך בחקיקה להסדרת הפטור מגיוס שהוענק לחרדים, ואף ביטל את "חוק טל" בגלל שהפלה שלא כדין בין חלקי האוכלוסיה.
פסקי דין אלה הניעו תהליך של גיוס חרדים והקמת יחידות לקליטתם בצה"ל, תוך שמירה על אורחות חייהם, אך לא שינו משמעותית את שיעורי הגיוס ורובם של החרדים נמנעים מלהתגייס, הן אלו שתורתם אומנותם הלומדים בישיבות, והן אלו העובדים לפרנסתם אך רשומים פיקטיבית כלומדי תורה.
מציאות זו צפויה להשתנות בעקבות פסק הדין הנוכחי בעיקר בגלל הקביעה כי דחיית השירות והלימודים התורניים הם שני צדדים של אותה המטבע, וכי בהעדר בסיס חוקי לדחיית השירות נשמט גם הבסיס החוקי לעידוד ותמיכה של אלו שנמנעים מגיוס.

בעקבות פסק הדין החל גיוס כספים מסיבי בחו"ל להמשך מימון ההשתמטות אך ספק אם לאורך זמן יצליחו לגיס סכומים בשיעור הנדרש. במקביל נחשפה מחלוקת בין מנהיגי החרדים. חלק הכריזו כי כל מי שאינו לומד תורה צריך להתגייס, תוך הבלטת הצורך בהמשך לימוד התורה ומניעת גיוסם של מי שבאמת תורתם אומנותם. מאידך, התבטאו חלקם נגד כל גיוס של חרדים ובכלל זה גם כאלו שאינם לומדים תורה. הבולט מבין אלה היה הרב מאיה, זקן מועצת חכמי התורה של ש"ס אשר קבע כי שאיש לא יתגייס, גם מי שאינו לומד תורה, וזאת מחשש שיהפכו לחילונים.
בכך נחשפה המחלוקת האמיתית שאיננה רק על הבטחת המשכיות לימודי התורה בישיבות, אלא החשש של עסקני החברה החרדית כי גיוס חרדים יחשוף אותם לעולם המודרני, ולמגוון האפשרויות שיש לאדם היהודי בישראל לשמר את זהותו, הן כחרדי מודרני, כדתי לאומי, או כיהודי ציוני ליבראלי, מה שיביא בהכרח לצמצום מספרם של החברים בקהילות החרדיות, כפי שהן כיום, ולצמצום כוחם הפוליטי של עסקני ציבור זה.

הפגנה נגד ההחלטה עלה גיוס. צילום: Yonatan Sindel/Flash90
ואכן, אילו היה מדובר רק בחשש להמשך לימודי התורה היה ניתן לפתור הבעיה להבטיח כי בכל שנתון יזכו כמה מאות עילויים לפטור מגיוס כדי שימשיכו את לימודי התורה,  זאת, כפי שהסכים בן גוריון עם הקמת המדינה. אך כאמור, החשש של מנהיגי החרדים כאן הוא הרבה יותר גדול והוא נוגע לרצון לשמר את הקהילות החרדיות כפי שהן כקהילות עניות, שאינן משרתות שירות צבאי או אזרחי, והנסמכות על כספי תמיכות מתקציב המדינה, כשתרומתם לכלכלה מצמצת ביחס לשיעור באוכלוסייה.
פסק דינו של בג"ץ, ובעיקר בנוגע להפסקת התמיכות למי שמשתמט משירות, הוא גלגל הצלה לכלכלת המדינה, שאלמלא פסק הדין, הייתה כורעת בשנים הקרובות תחת הנטל הגובר וההולך של מימון אוכלוסיות שלמות שאינן יצרניות, ששיעור הגידול שלהן באוכלוסיה גדול. בדומה, בתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כשר האוצר הוא קיצץ בקצבאות מה שהביא אז למיתון הגידול באוכלוסיה החרדית, ובדומה צפויה פסיקת בג"ץ עתה להביא לשילובם הגובר של החרדים בכלכלה הישראלית.
פסק הדין החשוב הזה ניתן פה אחד. כש-9 השופטים נמנעו מלהוסיף משלהם לפסק דינו של מ"מ הנשיא פוגלמן,  מה שעושים השופטים בדרך כלל. ניתן להניח שנהגו כך הן משום הזמן הקצר שהיה לכתיבת פסק הדין, אך גם כדי להדגיש את עצמת הקונצנזוס שיש בקרב השופטים לאי חוקיותו של ההסדר שמבקשת הממשלה לקדם והצורך במציאת פתרון שוויוני.
פסיקתו של בית המשפט העליון הרגיזה יו"ר ועדת החוקה וחשפה אמת נוספת לגבי מה שמכונה ה"רפורמה המשפטית". בראיון בטלוויזיה ביקר ח"כ שמחה רוטמן את פסק הדין וטען שהשופטים השמרנים הממונים בשיטה הנוכחית הופכים אקטיביסטים לאחר מינוים - אך זו אינה האמת.
 
האמת היא שההפיכה המשטרית שיזם רוטמן נועדה לא כדי למנות שופטים שמרנים רבים יותר, מה שכבר נעשה בתקופתה של שרת המשפטים איילת שקד, אלא כדי למנות שופטים שיתאימו לאינטרסים של הגורמים השונים שקידמו את הרפורמה: שופטים נוחים יותר לערעורו של בנימין נתניהו במשפטי האלפים, שופטים שלא יתערבו בחוק השתמטות החרדים, ושופטים שיתירו התיישבות יהודית על קרקע פלשתינאית פרטית ביהודה ושומרון.
מה הלאה? עתה על הכנסת לגבש חוק גיוס חדש, וגם אם לא יעלה בידה לעשות כן, על הפוקד במשרד הבטחון להתחיל בגיוס חרדים על פי חוק שירות בטחון, ועל משרד האוצר למנוע תקצובם הישיר או העקיף של המשתמטים.
לצורך כך מתקיימים עתה דיונים בוועדת החוץ והבטחון של הכנסת, אולם חשוב מאוד שלא להשען רק על עמדת הצבא במציאת הפתרון הראוי, שכן לצבא שיקולים שהם כמובן צבאיים בעיקרם, ויתכן שיעדיף לגיס למילואים שוב ושוב את אותם חיילים, שהם מקצועיים ומנוסים יותר, במקום לדאוג, במאמץ גדול יותר, להכשרת חרדים שהיא תהליך מאתגר ביותר, כדי להגשים תכליות חברתיות רחבות יותר של שוויון ושילוב חרדים בחברה הישראלית.
פתרון אפשרי למשל הוא שילוב גיוס החרדים בתפיסה רחבה הרבה יותר של ההגנה המרחבית. בעקבות כשלון המודיעין והטכנולוגיה ב-6/10 ברור כי יש צורך בשנים הקרובות בנוכחות פיזית של לוחמים בכל יישובי הספר. לצורך כך אפשר להקים עשרות גדודים של נחל חרדי, שיזכו להכשרה מתאימה בת חצי שנה של לוחמים, ושישרתו באבטחה של הישובים,  מה שיבטיח מענה לצורך הבטחוני הדחוף, יאפשר גם לימודי תורה במקביל, ויביא, כך יש לקוות, גם לקירוב לבבות בין חלקי האוכלוסיה השונים תוך הזדמנות לניפוץ דעות קדומות ובנייתו של אתוס יהודי ישראלי משותף.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    זאת האמת
    אמיתי 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בפועל יוצא שהחרדים משלמים מיסים כמו כולם ולא נותנים להם כלום. הציבור מקבל כנגד תשלומי המיסים כל מיני הטבות וכו'...הם כרגע לא מקבלים כלום.
    סגור
  • 8.
    גיוסם של חרדים - כנסו
    חיים 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנו בחורי ישיבות מהמגזר החרדי (ליטאיים , חסידים ושסניקים) מעריכים מאוד את התגייסותכם בני ישיבות ההסדר והמכינות מהציונות הדתית ....כל הכבוד אך נא תזהרו יותר בלחימה לצערנו אנו קוראים כל יום על נפילתם ופציעתם של הרבה בני ישיבות .... בקצב הזה יגמרו הלוחמים מקירבכם ואז לחרדתנו יפנו אלינו וממש לא מתאים לנו ....בטח עכשיו לפני בן הזמנים ...נא הזהרו ושימרו על עצמכם ..ישנה עוד מערכה בצפון וצריכים אתכם ... בהערכה רבה חרדים בני תורה ? ?
    סגור
  • 7.
    יהודה שפר
    דן כרמי 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רואים לך, שפר.
    סגור
  • 6.
    שטויות והבלים את כל הכישלונות זורקים על החרדים (ל"ת)
    ללל 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    חילונים נמאסתם
    אדי 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לכו ללמוד קצת על העבר שלכם זאת מדינת יהודים בגלל שנולדתם לאמא יהודיה פתאום מגיע לכם את מדינת היהודים? בלי ללמוד את דרך היהודים וליישם אותה אתם לא שייכים לכאן
    סגור
  • 4.
    כיפת ברזל, קלע דוד, חץ - טילי קרקע נגד טילים לא פוגעים
    יחד ננצח בעז"ה 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיפת ברזל, קלע דוד, חץ - טילי קרקע נגד טילים לא פוגעים בכלום מלבד עצמם... ישראבלוף יקר על חשבון אזרחי ישראל... כל אדם מוסרי ידרוש למחוק ולספח את רצועת עזה ולבנון נקיים לישראל כדי שיהודים לעולם לא ישחטו מרצועת עזה ולבנון, ושאיראן תוחזר 1000 שנה אחורה כדי שלעולם לא ישגרו רקטות לעבר ישראל! איראן השיעית תוקפנית וברור שרוסיה וסין, כמו גם שאר מעצמות המערב, ומדינות האזור ירוויחו אם היא תחזור לתקופת האבן ללא חשמל ולא תהווה איום על שאר העולם . לא למדינה פלסטינית, ראינו בעזה מה קורה כשיש להם מקום בשליטתם. כן לחסל את עזה ולגרש את העזתים לתומכים בהם, כן לגרש את ערביי המחבלים מיהודה ושומרון לתומכים בהם. המערב זרק מיליארדים והאיראנים התחמשו במיליוני דולרים עבור טבח איסלמו-נxצי ביהודים, כאשר ירדן היא המדינה הפלסטינית והקמת מדינה נוספת תפיל את ירדן ותכניס את איראן לירדן, בדיוק כפי שאיראן נכנסה לעזה, לבנון ותימן.
    סגור
  • 3.
    בגץ הנאור קובע לכולנו. אין טעם לבחירות. הם תמיד צודקים. (ל"ת)
    יוסי 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    חלומות נעימים אף חרדי לא יתגייס (ל"ת)
    צבי 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • חלומות
    צבר קשיש 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שהחראדים ימשיכו לחלום על שהם יקבלו אתנן
    סגור
  • 1.
    טעות סופר: ״פסיקת בג״צ נועדה להוביל לחורבן ישראל״
    מסביר פנים 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לפילוג בין אוכלוסיות בזמן מלחמה, להפלת הממשלה, לחורבן ישראל. וכך יירשם בדברי הימים.
    סגור