נבחרת אייס

שפל חסר תקדים: הציבור הישראלי לא סומך על בתי המשפט | פרופ' ירון זליכה

אמון הציבור בבתי המשפט התדרדר לשפל מסוכן עוד בטרם קמה הממשלה הנוכחית וכמובן בטרם נולדה היוזמה לרפורמה משפטית. אחריותן של ממשלות ישראל בעשור ומחצה האחרונים וכמובן אחריותו של מי שעמד בראש מרבית הממשלות שכיהנו בשנים אלה, בנימין נתניהו, גבוהות יותר. האם איננו זכאים לשאול את חבר מלאכי העליון כיצד בדעתם לפעול כדי שאמון הציבור בהם יגבר?
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  37
פרופ' ירון זליכה על אהרון ברק (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, unsplash)
אמון הציבור בבתי המשפט נמוך מאוד והוא נמצא בשפל חסר תקדים. רבים בציבור סבורים כי השפל נוצר בשל המחלוקת העזה שנוצרה על רקע הרפורמה המשפטית. ברם, אמון הציבור התדרדר לשפל מסוכן עוד בטרם קמה הממשלה הנוכחית וכמובן בטרם נולדה היוזמה לרפורמה משפטית. מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2022 שפורסם בימים הראשונים של שנת 2023 הצביע על המשך ההתדרדרות של אמון הציבור בבית המשפט העליון אשר הגיעה לרמת של 42 אחוזים בלבד. קצת יותר מכפול מהאמון הזעיר בכנסת ישראל. נתונים אחרים מצביעים על התדרדרות עקבית שנמשכת כבר שני עשורים לפחות. לרמת אמון כה נמוכה שותפים יהודים וערבים כאחד ונראה כי היא חוצה מחנות פוליטיים. 
בשבוע שעבר דנתי בהרחבה באחד הגורמים האפשריים היכולים לדעתי להסביר חלק מהשפל באמון הציבור והוא כמובן האחריות הכבדה שנושאת מערכת בתי המשפט לבעיית יוקר המחיה. אקדים ואומר שוב, בתי המשפט אינם נושאים לבדם באחריות. אחריותן של ממשלות ישראל בעשור ומחצה האחרונים וכמובן אחריותו של מי שעמד בראש מרבית הממשלות שכיהנו בשנים אלה, בנימין נתניהו, גבוהות יותר. למען ההגינות אוסיף ואדגיש שלפיד, ליברמן וגנץ הוכיחו יותר מפעם אחת כי הם עשויים מאותם החומרים בדיוק. למעשה, בנושא יוקר המחיה אין באמת מחלוקות פוליטיות. אולם, בתי המשפט מצידם לא יכולים להסתתר מאחורי אוזלת היד של הפוליטיקאים ושל הפקידים הכפופים להם. אני משוכנע אפוא כי תרומתם ליוקר המחיה פגעה קשות באמון הציבור בהם.  
השבוע ברצוני להעלות גורם אפשרי נוסף והוא הדרה כנגד קבוצות מוחלשות והפעם ארחיק עדותי עד ארה"ב הרחוקה. לאחרונה יצאה סקירת ספרות רחבת היקף הסוקרת קשת רחבה של מחקרים אודות הדרה כנגד אפרו אמריקאים במערכת האכיפה האמריקאית (היינו החל מהמשטרה, דרך הפרקליטות וכלה בבתי המשפט). העדויות בספרות המחקרית חד משמעיות. אפרו אמריקאים, כמו גם לטינו אמריקאים, סובלים מהדרה הנובעת בחלקה מסטריאוטיפים שליליים המופנים כלפיהם וגורמת לשופטים ולתובעים לייחס להם אחריות לעבירות שכלל לא ביצעו כמו גם סובלים מענישה לא שוויונית לעבירות שהם כן ביצעו. 
מטבע הדברים, הסטריאוטיפים השליליים גורמים לחוסר אמון של אפרו אמריקאים במערכת אכיפת החוק ומכאן קצרה הדרך לחוסר ציות לחוק, לפגיעה בדמוקרטיה האמריקאית ועוד שלל מרעין בישין. 
אינני מכיר סקרים שנערכו בישראל בקרב מגזרי אוכלוסייה שונים למעט ההשוואה והדמיון שנמצא בין רמות האמון הנמוכות של הציבור היהודי ושל הציבור הערבי בבית המשפט. אולם, אני מרשה לעצמי לנחש כי אמון הציבור הספרדי מזרחי בבית המשפט העיון נמוך משמעותית מאמון הציבור האשכנזי ואם כך הוא הדבר אזי המשמעות היא שהוא אפילו נמוך מרמת האמון של הציבור הערבי בבית המשפט העליון. דומני שלא תהיה זו גוזמה לשער כי גם הציבור החרדי לא רוחש אמון רב בבית המשפט. ובוודאי שלא מוסיפות העובדות המצערות כי משקל השופטים המזרחיים בבית המשפט העליון נמוך מאוד עד עצם היום הזה וכי חלק מהמספר המאוד קטן של שופטים עליונים מזרחיים אף טען מפורשות להדרה גזענית כלפיו בקרב חבריו השופטים העליונים האשכנזים. לבטח לא מוסיפה אמירתו המזעזעת של כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק, לא מכבר, כי הוא וחבריו חיפשו מועמדים מרוקאים מתאימים לבית המשפט העליון אך לא מצאו.     
 
כעת, אני מכיר את ההכחשה הגורפת של שופטי העליון כי אין הדרה וכי כל הטענות בנושא הן הבל הבלים. כנראה ששופטי העליון בישראל סבורים שהם עשויים מחומרים אחרים מאלה שמהם בנויים השופטים האמריקאים. אולם, אף אם נקבל את מה שמשתמע מהכחשה זו (כלומר ששופטי ישראל הם מלאכי שמיים חסינים מכל הדרה או סטריאוטיפים כלפי אנשים ממוצא שונה משלהם) הרי לא נוכל להתעלם מהאמון הנמוך שרוחש להם הציבור כבר שנים רבות עוד בטרם נודעה לעולם הרפורמה המשפטית. האם איננו זכאים לשאול את חבר מלאכי העליון כיצד בדעתם לפעול כדי שאמון הציבור בהם יגבר? כיצד מתעתדים המועמדים לתפקיד הרם של נשיא בית המשפט העליון להתמודד עם סוגיה כאובה ומסוכנת זו והאם הם רואים בה סכנה לדמוקרטיה שלנו? או שמא, שתיקתם מעידה כי אמון הציבור בהם מעניין אותם כשלג דאשתקד? 
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(37):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    בגץ מושחתים עם קבלות ברור שלא מאמינים להם
    אמיר 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הם עושים איפה ואיפה, ממציאים סמכויות חלוקחים בכח דברים שלא להם, זה לא בית משפט אלא בית בושת, שיעלו עליו ב d9 זה הפתרון היחיד, להחליף את כולם , כולם... באנשי אמת שאין שם
    סגור
  • 32.
    הדיקטטורה של בג"צ חייבת להסתיים
    אור 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרת האמון ירד עוד ועוד
    סגור
  • 31.
    ראשי אירגון הפשע
    צור 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כאשר יש אירגון פשע ששמו מערכת המשפט שעושה מה שהיא רוצה, זו התוצאה
    סגור
  • 30.
    איך אפשר לסמוך
    aidan angelo 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אי-אפשר לסמוך על תומכים בוושינגטון או בציונות. אנג'לו איידן
    סגור
  • 29.
    אינפלציה
    מירה 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ומה עם הממשלה? יש אמון??
    סגור
  • טען עוד
  • ארגון משפחתי/חברתי זהו בגץ
    איתי המלך 06/2024/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרי יוצאי וחברי הפקולטה לדמוקרטיה היושבים בקפלן הם הקובעים מה מותר ומה אסור. דוגמא הדמוקרטים מקפלן מדליקים מדורה על כביש 20 המשטרה מודיעה שההפגנה אינה חוקית ובנוסף הם תוקפים שוטרים. נעצרים ומשוחררים על יד הארגון המשפחתי בהמלצת היועמש
    סגור
  • 28.
    קאפו
    דוד 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הבג''ץ הוא האוייב הכי מוחשי בסכנה שלו נגד היהדות
    סגור
  • זה ארגון פשע שיוצא נגד השלטון
    איתי המלך 06/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך ארגון שלם יוצא נגד הממשלה כאשר האמון הוא בשפל השפלים ויש יועמש שמייצג את האופזיציה . ולט ההמשלה והוא מקבל גושפנקה מבית המשפט. והמוחאים בקפלן שהם האינדיקציה לדמןקרטיה.
    סגור
  • 27.
    בית המשפט הפך לקזינו
    מוטי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    4 1
    זה הימור להכנס לבית משפט כי צדק לא תמצאו שם .השופטים מנותקים מהעם.מעמיסים הוצאות הזויוית על תובעים .הצדק נעשה בעיקר לבעלי ממון .השופטים לא רוצים לעבוד.ואני הייתי נגד ההפיכה המשפטית ועדיין נגד. אבל חייבים רפורמה לטובת האזרחים ולא הממשלה הממשלה המושחתת הזאת .
    סגור
  • 26.
    חקי חיון בכל מדינות העולם 'שופטייך סוררים........' (ל"ת)
    חקי חיון 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    ברק
    עלוב 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן יש צורך לשאוף שבית המשפט העליון ייצג את האוכלוסיה - אבל אם דבריו של מר זליכה היו נכונים והיצוגיות היא הגורם לחוסר האמון, הרי שהאמון במערכת המשפט היתה אמורה לעלות עם השנים - ובמיוחד בתכופתו של אהרון ברק. כשברק החל את תפקידו היא שני שופטים ממוצע מזרחי, שלוש נשים ואף שופט ערבי כשהוא סיים את תפקידו היא ארבע שופטים ממומצע מזרחי שש נשים ושופט ערבי אחד. ויש גם ייצוגיות על רקע פוליטי בזמנו היה יתרון מובהק לשופטים ליברלים - כעשרה מול חמש. היום היחס הוא שמונה מון שבע (תלוי נושא לעיתים רב לשמרנים ולעיתים לליברלים) מכאן שעל פי שיטתו של זליכה האמון היה אמור לעלות לפחות פי שתיים, בפועל ההיפך קרה, ללמדך שהטענה לא מחזיקה מים.
    סגור
  • 24.
    העיקר לתרץ בהפגנות כאוס להפיכה משפטית,
    שלם 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כול עוד שהרפורמים נמצאים בשיפוט והחלטות , כאוס זה מהותם כמו הערפדים מוציצה דם , כי הם נגד דרך הספר היהודים , כמו שאר אנשי העולם , שהחליטו שהסדר המופתי העולם והשגחתו להמשיך , שינה דעתו לעוד ספרים לעשות כאוס , הזויים ,
    סגור
  • 23.
    נגועים במחלה
    תימני ימני 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בתי המשפט בישראל אינם מאוזנים בשופטים מכלל החברה הישראלי, כמו כן בתי המשפט ביחד עם הרועצת סיגלו לעצמם כוחות להנהיג!!!2
    סגור
  • 22.
    חרוזי רעל בנה פה גוף מושחת ומסוכן
    ממ 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא הצליח להגן על ידראל מבית המשפט בהאג למרות שהצהיר שהוא המגן, כל חברי הארגון שלו התערבו בניהול גבול עזה והיו הגורם הראשי למה שקרה פה, וממשיכים לקבוע ולהתערב בכל תחום בשליחות אנטישמים ושונאי ישראל על הקביעה שלו שכל אחד יכול להגיש עתירה שתידוו ותיקבע למדינה. צריך לפרק את הבגץלבטל את כל ההפיכה המדפטית שהוא עשה ולבנות משהו אחר שלא יסכן את היהדות והמדינה כולה.
    סגור
  • 21.
    העם
    קרטיה דמו.. 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כולם יודעים שבית המשפט הוא מכור מראש, רק מקורבים מקבלים את מבוקשם ומי שאינו מקורב נרקב! רמת האמון -100
    סגור
  • 20.
    מאפיה
    ח י 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבר מביא חבר .זה הנחיל אהרון ברק. בושה
    סגור
  • 19.
    חזק , תודה ! (ל"ת)
    אזרח 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    הכותב זליכה מכיר עוד מדינה עם שלוש מערכות חוקים?
    אורח 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שיטריח עצמו זליכה לבית דין רבני להכיר רמת השופטים אצלם, שיספר כאן מר זליכה מי מונע מינוי נשיא בית משפט עליון ולמה. הגיע הזמן להכיר בעובדה שהמחוקק הישראלי הוא שורש הבעיה ולא בתי המשפט. (חוק הרבנים למשל)
    סגור
  • 17.
    לא סומכים עליך ...
    משה 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו קודם כל לא סומכים על נכלולים כמוך מתומכי המהפכה המשטרית שכל היום מזגזגים
    סגור
  • 16.
    מה יעשה בית מישפט בנידון?
    יון 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה שעשה ישקר יסיט נגד הממשלה ויוציא את הציבור להפגנות השם הדמוקרטיה
    סגור
  • 15.
    לא סומך ???
    אאא 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    5 1
    צריך להעיף את כולם
    סגור
  • 14.
    בית משפט
    אריה 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קרוב ל100 פעמים בחיים שלי הייתי בבית משפט תמיד הפסדתי,,,,
    סגור
  • 13.
    חוסר.אימון הציבור. בבית המשפט.
    אני 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אנני בוטחת וסומכת על בית המשפט לא על השופטים ועוזרהם הצביעות חוגגת שם אין דין ואין דיין.
    סגור
  • 12.
    זה בית משפט לפלסטינים בגללשהרגו להם את רבין (ל"ת)
    ששון 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    הגרוע מהכול עוד לפנינו (ל"ת)
    יהודה הלוי 63 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 10.
    משפט סדק
    rj 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מר זליכה היקר זה לא מזיז ולא מטריד את מערכת המשפט והפרקליטות משכורת מדושנת נכנסת כל חודש והרבה נדלן
    סגור
  • 9.
    שופטים חושבים שאולם בית המשפט זה מגרש המשחקים שלהם (ל"ת)
    חדרים חשוכים 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 8.
    מערכת משפט מזוהמת
    ישראל רמת גן 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    14 0
    אהרון ברק דרדר את מערכת המשפט לשפל חסר תקדים. רוב העם מאס בבית המשפט ומתעב אותו
    סגור
  • 7.
    כשהאליטה לא סופרת את אזרחי המדינה אלא את טובת אויביה... (ל"ת)
    וזה רק ילך ויחמיר 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    21 1
    סגור
  • 6.
    יותר מאשר על הכנסת ההזויה שלנו (ל"ת)
    אלי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 5.
    בתי משפט
    ריקי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    10 2
    רואים איך מתנהל המשפט של נתניהו והשופטים לא מפסיקים את הטירלול איל נסמוך אליהם תיק תפור
    סגור
  • 4.
    אני די המום מכך שהכוח עיוור את האנשים שאמורים להיות הכי
    שי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אין לבית משפט כוח רק מתוקף אמון הציבור, וציבור שאין לו בית משפט שחותר לצדק ולא בית חרושת לעסקות טיעון הוא במצב גרוע. שופטי העליון חשובים להכיר בכך שהמצב לא יישאר עקום לאורך זמן, ולהמשיך להתנגד ולתמוך במצב עקום שגם הם יודעים שהוא כזה , תהיה טעות קשה.
    סגור
  • 3.
    להחליף את כולם גם את הממשלה שלא מצליחה להשליט שם סדר
    מבין עניין 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    8 1
    ולהתחיל בפרקליטות של מסיימת את המשפט של פישר כבר שנים. וברור גם למה. 1. רות בן דויד בזה נצחיל
    סגור
  • 2.
    השמאל אחראי
    שוב ביבי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    16 1
    תפסיקו כל דבר הממשלה, כשניסו לשנות, כל מי שניסה לגעת במערכת המשפט, חוסל פוליטית או נכנס לכלא. עיין ערך רמון, והשיא הפללת ראש ממשלה מכהן וחיסול הדמוקרטיה עי נבחרת בתי המשפט, רק כדי לשמר לעצמם דיקטטורה שילטונית שגם ככה לא עזרה במניעת צווי מעצר שבזה התגאו. כולם לכלא ויפה שעה אחת קודם.
    סגור
  • 1.
    אלה לא שופטי צדק ואפילו לא שופטי חוק.
    צלי שרף 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    18 1
    מדובר בכנופיית אליטיסטים פריבילגים עוטי גלימות שחורות ומרוויחי שכר עתק ששופטים לפי ראות עינהם או לפי מצב הרוח רק לא לפי החוק ובוודאי לא לפי הצדק כנופיית מופקרים שחושבים שהם מעל החוק שהם ואין בילתם מבחינת הסמכות. אבל אפס אחריות ואפס ציות לחוק פסקי הדין שלהם הזויים ואינם נסמכים על חוק אלא על פירוש ממוצא על ידם שלעיתים מנוגד ללשון החוק. אלו אינם שופטי ואני לא מכיר בהם יותר
    סגור
  • צודק כול מילה
    יון 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אן להם סמכות מצפונית לשפוט אף אחד בשום דבר גם אני לא מכיר בהם ובסמכות שלהם מושחתים
    סגור
  • כל מה שכתוב אמת לאמיתה (ל"ת)
    כונני אלבלה 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    14 1
    סגור