בריאות

בית החולים התרשל בגילוי סרטן, חולה סופני יפוצה ב-9.6 מיליון שקל

גבר שסבל מכאבי בטן אובחן בבית החולים אסף הרופא עם ממצא מחשיד בכליה שדורש בירור - אלא שמשום מה הממצא לא נמסר לו והוא שוחרר ללא הנחיות. כעבור שנים התברר כי הסרטן התפשט בגופו. בית המשפט קבע כי בית החולים התרשל, ומשרד הבריאות נדרש לפצותו בסכום עתק
מערכת ice |  5
רופא (צילום shutterstock)
בהחלטה יוצאת דופן, חויב משרד הבריאות לפצות חולה סרטן סופני ב-9.6 מיליון שקלים בשל גילוי מאוחר ורשלנות מצד בית החולים אסף הרופא. ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע כי התובע אובחן רק כאשר הסרטן התפשט בגופו ולא בשלב מוקדם של המחלה כפי שהיה קורה אילו הצוות היה פועל על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת.
נציגי התובע, עו"ד דוד פייל ושיאן קוריאט ממשרד עורכי הדין פייל ושות', טענו כי אילו החולה היה עובר את הבדיקה שהומלץ לו לעבור כבר ביום בו התלונן לראשונה על מיחושים בבטנו, קרוב לוודאי שהיה מבלה את שארית חייו כאדם בריא וחי חיים מלאים ומאושרים. השופטת ארנה לוי קבעה כי גם רופא המשפחה שאליו פנה התובע פעל באחריות, אך הרשלנות באבחון מחלתו של המטופל התרחשה דווקא בבית החולים אסף הרופא.

בשנת 2012, בהיותו של התובע בן 42, חש בכאבי בטן יוצאי דופן. רופא משפחה שלח אותו למיון בבית החולים אסף הרופא. בבית החולים נשלח התובע לאשפוז ולהשגחה, ועבר בדיקת סי.טי שבה התגלה ממצא מחשיד בכלייתו השמאלית, בגודל של כ-4 ס"מ. רופא מומחה מביה"ח המליץ על ביצוע בדיקת אולטראסאונד מכוונת לבירור טיב הממצא.
ואולם מסיבה לא ברורה המלצת המומחה שנמסרה גם למנהל המיון, זכתה להתעלמות והתובע שוחרר לביתו מבלי לבצע את הבירור הנדרש, ומבלי שעודכן כי בבדיקות שעבר נמצא ממצא חשוד אשר דורש המשך בירור.
כשנתיים לאחר מכן החל לסבול מבעיות במערכת השתן. הוא פנה לבירור, במהלכו אובחן גוש בקוטר 6.5 ס"מ, באותו המקום בו הודגם הממצא החשוד שנתיים קודם לכן. הגוש התברר כסרטן כליה אשר במהלך השנתיים שחלפו גדל, התפשט לוריד הכליה ושלח גרורה לריאה הימנית. התובע עבר ניתוח דחוף לכריתת הכליה השמאלית ובהמשך גם מספר ניתוחים לכריתת גרורות בריאה הימנית.
במהלך השנים שלאחר מכן, התגלו אצל התובע גרורה גם בריאה השמאלית, גרורה בלתי נתיחה בגודל 3 ס"מ בלב, וגרורות נוספות באגן ובעמוד השדרה. לפני כארבע שנים הודיעו הרופאים למטופל, כי מחלתו חשוכת מרפא וכי תוחלת החיים הממוצעת של חולים מסוגו, הינה כשנתיים וחצי. למרבה המזל תחזית הרופאים לא התממשה.
התובע, כיום בן 53, הוא אב לשני ילדים ומצוי במלחמה יומיומית למול סרטן גרורתי וסופני. הוא אינו מסוגל לעבוד למחייתו, עובר טיפולים רבים עם תופעות לוואי קשות ושבר כלי מהבחינה הנפשית. לדברי עוה"ד פייל וקוריאט, הוא חי בידיעה שחרב מונחת על צווארו, ומודע לעובדה המצערת, שכל מסע הייסורים הזה יכול היה להיחסך ממנו אילו בית החולים אסף הרופא לא היה מתעלם מהממצא החשוד שאובחן בעת ביקורו במיון.

עו"ד דוד פייל. צילום: אושי יובל
המשפט הארוך נמשך כ-6 שנים, מבלי להגיע לפשרה, ולבסוף פסקה בית המשפט כי "בית החולים התרשל בכך שלא המשיך את הבירור עליו הומלץ ובשל כך אובחנה המחלה באיחור של שנתיים".
השופטת לוי דחתה את ניסיון משרד הבריאות לטעון כי למטופל קיים אשם תורם למצבו, ואף קבעה כי קיים קשר סיבתי בין רשלנות הצוות הרפואי ב'אסף הרופא' לבין אובדן סיכויי ההחלמה של התובע, בשיעור העולה על 50%.  
לצורך חישוב הפיצוי, העמידה השופטת לוי את תוחלת חייו של התובע על 8 שנים מיום מתן פסק הדין. להערכתה, התובע יכול היה להשתכר שכר חודשי בגובה כ-35 אלף שקלים, אילולא נאלץ להפסיק לעבוד בתחילת 2019 בשל מחלתו.
בהתחשב בקיצור תוחלת חייו של התובע ובפגיעה הקריטית בהכנסתו, כמו גם בגין מצבו הקשה שמחייב עזרה והוצאות רבות, חייבה השופטת לוי את משרד הבריאות בפיצוי התובע בכ-9.6 מיליון שקלים. סכום זה נקבע, בין היתר, על סמך הפסדי שכר ופנסיה בסך מוערך של 6.6 מיליון שקלים. כמו כן, כללה השופטת בפיצויים גם 700 אלף שקלים, בגין כאב וסבל. בנוסף, הוכללו בפיצויים גם שכר טרחת עורך דין, וכיסוי הוצאות משפט.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    נכון לצערי הכ לא יעזור לו אבל הרופאים יהיו יותר עירניים (ל"ת)
    נכה צה"ל 08/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מה יעזור לו הכסף יש המון מקרי רשלנות
    פרנק 08/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה שכאן לא מדובר ברכב אלה בבני אדם חלק מהרופאים היחס שלהם לחולים הוא גרוע חוסר סבלנות לאנשים במצוקה נפשית היה צריך להיות גם עונש בכלא והקנס על חשבון הרופא אולי זה היה עוזר
    סגור
  • 2.
    מאחלת לך אריכות ימים ורק בריאות ושתדע
    סמדר. 08/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיש לך מזל...תנצל כל יום כאילו אין מחר.תהנה ותחיה חיים מאושרים.
    סגור
  • 1.
    אם אפשר
    חן 08/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקבל פרטי משרד עו"ד שטיפל
    סגור
  • עורך דיין דוד פייל שמו של עורך הדיין (ל"ת)
    נתי 08/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור