בריאות

זיהום אוויר חמור באשדוד: "עלייה מדאיגה בילדים חולי אסטמה"

בכנסת דנו הבוקר בסוגיית זיהום האוויר ומפגעי הריח מאיזור התעשייה הצפוני באשדוד, הפוגעים בבריאות התושבים. דו"ח מגלה כי בשנתיים האחרונות חלה באזור עלייה מדאיגה של 107% בפליטות חומרים המוכרים או החשודים כמסרטנים
מערכת ice | 
זיהום אוויר באזורים נרחבים בארץ (צילום פלאש 90/ יניב נדב)
הבוקר נערך דיון מיוחד בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה בכנסת, בנושא זיהום אוויר ומפגעי ריח מאזור התעשייה הצפוני באשדוד. מדובר במפגע סביבתי שפוגע קשות ברבבות מתושבי אשדוד, יבנה ויישובי הסביבה, כשפליטת החומרים המזהמים המגיעים מאזור התעשיה באשדוד פוגעים בבריאות ובאיכות החיים של התושבים, המתבטאת בין היתר בריחות חריפים באוויר.
בדיון השתתפו בין היתר יוזם הדיון, חה"כ יוראי להב-הרצנו, סגן ראש העיר יבנה אלי מזוז והפעילים החברתיים תושבי יבנה אדיר קיסר ורעות כהן, שבשנים האחרונות מובילים את המאבק כנגד פליטה של חומרים מזהמים מאזור התעשיה הצפוני באשדוד.

סגן ראש עיריית יבנה הציג בפני חברי הוועדה נתונים מדאיגים בנושא מדו"ח מבקר המדינה: "רבבות מתושבי יבנה סובלים מפגיעה קשה באורחות חייהם, כאשר אנחנו עדים במהלך השנים לעלייה דרסטית במקרי החולי כתוצאה מהמפגע. אלפים מתושבי מערב יבנה סובלים מצחנה יומיומית בלתי נסבלת ושאיפת חומרים רעילים שמובילים לעלייה דרסטית ברמת זיהום האוויר, ואף אלפי תושבים ואני ביניהם שגרים במזרח העיר שנמצאת בצד המרוחק יותר מאשדוד סובלים מהמפגע. רק אתמול בלילה כשיצאתי לשאוף אויר האף שלי שרף".

הדיון הבוקר בוועדת הכנסת (צילום: יח"צ)
מדו"ח שהפיק המשרד להגנת הסביבה עולה כי אזור התעשיה הצפוני של אשדוד הוא אחד משלושת האזורים המובילים בזיהום אוויר. בשנתיים האחרונות חלה באזור עלייה מדאיגה של 107% בפליטות חומרים המוכרים או החשודים כמסרטנים, כאשר בשנת 2021 הגיעו הפליטות לשיא של כ-5 טון של חומרים מסרטנים. המפעלים המזהמים הודו בתחזוקה לקויה שאת תוצאותיה חשים התושבים בעודף תחלואה המחלות נשימה וסרטן ומלווה בתסמינים של כאבי ראש, קשיי נשימה וצריבה בעיניים.
מזוז פנה לחברי הכנסת וביקש מהם לפעול באופן מיידי: "היינו כאן כבר בשנת 2017, עברו 5 שנים והבעיה טרם נפתרה. אנחנו מתריעים שוב ושוב כי הסנקציות בדמות קנסות שמשיתים על בעלי המפעלים המזהמים אינם מרתיעים מספיק, בשל העובדה הפשוטה שהפגיעה הכלכלית מחווירה ביחס להכנסות של אותם מפעלים מזהמים. הגעתי לדיון היום כדי לזעוק את זעקתם של תושבי העיר יבנה. כמה ילדים עוד צריכים לחטוף אסטמה, כמה מבוגרים עוד צריכים לפתח בעיות נשימה בשביל שיטפלו בבעיה הסביבתית המסוכנת הזו? קצנו מדיבורים! אני קורא לנבחרי הציבור בכנסת להיכנס לעובי הקורה ולהוביל לפתרון במצב, אתם אלה שחתומים על המשך הפגיעה ברבבות תושבים".
יוזם הדיון, חה"כ יוראי להב-הרצנו אמר: "מדובר בדיון חשוב שעוסק בחיי אדם. בחודשים האחרונים קיבלתי פניות רבות בנושא מתושבי יבנה, אבל לא הבנתי את חומרת הבעיה עד שהגעתי אליהם לבתים. עוד בחניה הריח החריף היה בלתי נסבל, אבל חמור מכך, הריחות הנוראים נשארו גם כשכל החלונות והדלתות בבית היו סגורים. תושבים רבים שמדווחים לרשויות נתקלים באטימות והתעלמות מוחלטת. זיהום האוויר פוגע לא רק בבריאות, יש לו גם השלכות כלכליות הרסניות. המדינה מייצרת פה אירוע של מפרץ חיפה 2 ולא נותנת פתרונות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה