בריאות

חיידקים, רעל ואבק: האם באמת כדאי לשטוף אורז לפני בישול?

לא בטוחים אם לשטוף את האורז לפני הבישול או לא? עכשיו אחת ולתמיד תדעו מה היתרונות ומה החסרונות של השטיפה, וכיצד זה ישפיע על הבישול והבריאות שלכם
מערכת ice |  4
אורז (צילום פלאש 90)
לשטוף או לא לשטוף - זו שאלת השאלות רגע לפני שאנו עומדים לבשל אורז (מכל סוג שהוא, ויש לא מעט). ממש כמו השאלה לשטוף פירות וירקות בסבון או לא, גם כאן יש הרבה חילוקי דעות ובעיקר המון פייק ניוז. לכן, בדיקה שערכו במאקו תעזור לנו לגלות אחד ולתמיד אם כדאי לשטוף אורז לפני בישול ולמה.
אחת הסברות העיקריות בעד ונגד שטיפת אורז קשורה בעמילן. מומחים טענו כי שטיפת אורז מורידה את כמות העמילן בו ולכן הדבר מבטיח לכאורה שהגרגירים יוכלו להיפרד אחד מהשני לאחר הבישול (למי שאוהב אורז אחד אחד). מנגד, אם אנו מבשלים מנה שבה נדרש שהאורז דווקא יהיה דביק יותר, ריזוטו למשל, אז אין לשטוף את האורז. 
עם זאת, בדיקות שנעשו בנושא מצאו שמידת הדביקות של האורז לא תיקבע לפי השטיפה, אלא פשוט לפי סוג האורז שרכשתם ולכן לא זה אמור להיות השיקול שלכם כשאתם רעבים למנה כזו או אחרת.
סיבה נוספת ומקובלת יותר לשטיפת אורז היא די בסיסית - ניקוי מחרקים, לכלוך וחלקים מפתיעים באריזה. במקרה זה מצא במחקר כי שטיפה רגילה בכיור תנקה עד 20% מהאלמנטים הללו. עם זאת, החיידקים באורז לא ייעלמו במהלך השטיפה, אלא בבישול בחום לאחר מכן.
לבסוף, נמצא כי שטיפת אורז מסירה כ-90% ממתכת רעילה שנמצאת באורז, "ארסן". המתכת הזו נספגת בגרגירים במהלך הגידול שלהם באדמה. עם זאת, יש כאן גם חיסרון, היות שהשטיפה דווקא מורידה את כמות המינרלים שדווקא כן מסייעים לבריאות, כמו ונדיום, ברזל ואבץ. במידה ואורז אינו חלק עיקרי בתזונה שלכם ואם אתם מקבלים את המינרלים הללו ממקורות עיקריים אחרים, לא מדובר בדבר נורא כל כך.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    יש יצרנים ששמים טלק באורז (ל"ת)
    נור 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 3.
    לא ולא
    חנה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אוקצור, לא לשטוף ולא לאכול אורז.
    סגור
  • 2.
    חקי חיון , אל תפריזו באכילת אורז. (ל"ת)
    חקי חיון 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אז מה בשורה התחתונה? לשטוף? (ל"ת)
    ח 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור