מדדים ומחקרים

דלת שומן או פחמימות? התזונה הזו מובילה לחיים ארוכים יותר

מחקר חדש מגלה שמבוגרים בגיל העמידה, הנמנעים ממזונות עתירי שומן, נוטים לחיות יותר מאלו שבוחרים בדיאטה דלה בפחמימות
מערכת ice |  1
ארוחת בוקר (צילום unsplash)
איזו דיאטה היא "התזונה הנכונה" אם אתם מחפשים לחיות חיים ארוכים ובריאים? לא חסרות תוכניות לארוחות אופנתיות בחוץ בימים אלה, אבל עבור אנשים רבים, הבחירה תלויה באיזה מזונות הם לא אוכלים. עם זאת, מחקר חדש מגלה שמבוגרים בגיל העמידה הנמנעים ממזונות עתירי שומן נוטים לחיות יותר מאלו שבוחרים בדיאטה דלה בפחמימות.
ככל שאנשים מזדקנים, הם זקוקים לפחות אנרגייה ממזון, ולכן מחברי המחקר אומרים שחשוב לאנשים מבוגרים לקבל את הרכיבים התזונתיים הנכונים בתזונה שלהם. כמה מחקרים בדקו דיאטות דלות בפחמימות או דלות בשומנים שאמורות לסייע בירידה במשקל ובריאות הלב. עם זאת, מחקרים עדכניים מראים שסוג הפחמימות והשומנים שאתם אוכלים עשוי להיות חשוב יותר מאשר רק לאכול פחות מהם. לדוגמה, אכילת דגנים מלאים במקום דגנים מזוקקים ובחירה בשומנים בלתי רוויים במקום שומנים רוויים, עשויים להיות טובים יותר לבריאותכם. עם זאת, מדענים אינם יודעים הרבה על האופן שבו דיאטות אלו משפיעות על בריאותם ארוכת הטווח של אנשים מבוגרים.
במחקר החדש החוקרים בחנו שש דיאטות שונות כדי לראות עד כמה אנשים עקבו אחריהן. הם רצו לברר אם הדיאטות הללו קשורות לכמה זמן אנשים חיו וממה הם מתו. במחקר השתתפו למעלה מ-500,000 אנשים מבוגרים בארצות הברית. הם גם רצו לראות אם החלפת פחמימות ושומנים רוויים באיכות נמוכה באפשרויות טובות יותר תשפיע על הסיכון של אנשים למות.
חוקרים מארה"ב וסין בחנו קבוצה גדולה של אנשים בני 50 עד 71 מרחבי ארה"ב. הם ענו על שאלות לגבי הרגלי האכילה, הבריאות ואורח החיים שלהם כדי לעזור לצוות להבין את הרכב התזונה שלהם. אנשים עם מחלות מסוימות או בעיות בריאות אחרות לא נכללו, כך שבקבוצה הסופית היו 371,159 אנשים.
מחברי המחקר השתמשו בסקר מיוחד כדי להבין אילו סוגי מזונות אכלו המשתתפים ובאיזו תדירות. הם בדקו את כמויות הפחמימות, השומנים והחלבונים שאנשים צרכו ויצרו ציונים כדי למדוד עד כמה הם הקפידו על דיאטות שונות. ציונים אלו עזרו לחוקרים להבין עד כמה הדיאטה בריאה או לא בריאה.
כדי לראות אם הדיאטות הללו השפיעו על משך החיים של אנשים וממה הם מתו, החוקרים בדקו אם המשתתפים מתו ומה גרם למותם. הם השתמשו בשיטה סטטיסטית בשם Cox proportional hazards regression כדי לראות אם יש קשר בין הדיאטות לבין הסיכויים של אנשים למות.
החוקרים בדקו גם קבוצות שונות של אנשים, כמו אלה עם אורח חיים שונה, כדי לראות אם התוצאות היו זהות עבור כולם. הם ביצעו בדיקות נוספות כדי לוודא שהממצאים שלהם אמינים, כמו בדיקה אם האיכות הכללית של הדיאטה חשובה יותר מסוגי אבות המזון שאנשים אכלו.
לבסוף הצוות בחן מה יקרה אם אנשים יחליפו כמה פחמימות ושומנים לא בריאים באפשרויות בריאות יותר, בתוך שמירה על כמות הקלוריות הכוללת זהה. הם רצו לראות אם השינוי הזה ישפיע על הסיכויים למות.
התוצאות מראות שלאנשים שהקפידו על דיאטה דלת פחמימות (LCD) עם מזון לא בריא היה סיכוי גבוה יותר למות בטרם עת. בינתיים, לאלו שהקפידו על דיאטה דלת שומן (LFD) עם מזונות בריאים היה סיכוי נמוך יותר למות. משתתפים שעישנו או נהגו לעשן היו בסיכון גבוה אף יותר למות אם הם עקבו אחר דיאטה דלת פחמימות לא בריאה.
כשזה הגיע למקרי מוות הקשורים ללב, ה-LCD הלא בריא גם הגביר את הסיכון, בעוד ש-LFD בריא הוריד את הסיכון. עבור מקרי מוות הקשורים לסרטן, LCD לא בריא העלה את הסיכון למות מכל סוגי הסרטן ומסרטן הריאות, בעוד ש-LFD בריא הפחית את הסיכונים הללו.
החלפה של כמה רכיבים תזונתיים לא בריאים, כמו פחמימות באיכות נמוכה או שומנים רוויים, עם אפשרויות בריאות יותר כמו חלבון צמחי או פחמימות איכותיות, הורידה את הסיכון למוות מכל הסיבות, בעיות הקשורות ללב וסרטן.
בקיצור, הקפדה על תזונה בריאה דלת שומן והחלפת חומרים מזינים לא בריאים באפשרויות בריאות יותר יכולה להוריד את הסיכון למוות מסיבות שונות, כולל בעיות הקשורות ללב וסרטן.
בעוד שדיאטות דלות פחמימות מכל סוג היו עם הסיכונים הגבוהים יותר למוות מכל הסיבות, בעיות הקשורות ללב וסרטן, ארבעת הדיאטות האחרות שנחקרו הראו סיכונים נמוכים במידת מה למוות מכל הסיבות, אך לא כמו הדיאטות הנמוכות והבריאות.
למחקרים קודמים היו תוצאות מעורבות לגבי האופן שבו פחמימות משפיעות על הבריאות שלנו. חלקם מגלים שיותר מדי פחמימות עלולות להיות רעות, בעוד שאחרים מדווחים שכמות הפחמימות הנכונה אינה מהווה בעיה. מחקר זה מצביע על כך שחשוב יותר להתמקד באיכות הפחמימות והשומנים בתזונה שלנו ולא רק בכמויות.
לסיכום, המחקר מציע כי לשם הזדקנות בריאה עדיף להקפיד על תזונה דלה בפחמימות לא בריאות ושומן רווי, בתוך התמקדות בפחמימות ובחלבונים מהצומח באיכות גבוהה. אף פעם לא מאוחר מדי לעבור לתזונה בריאה יותר כדי לשפר את הבריאות הכללית שלנו ולהוריד את הסיכון למוות מסיבות שונות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רמת אמינות - אפס.
    חרטא ברטא. 05/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רמת אמינות - אפס.
    סגור