בריאות

חיסון שפעת, ספטמבר 2022 - בעד או נגד?

מדוע אנשי בריאות מודאגים בייחוד השנה וחוששים מגל השפעת יותר מאשר מגל נוסף של קורונה-אומיקרון? מי הן האוכלוסיות שיש לגביהן חשש לתחלואה קשה? ומה מלמדים הנתונים באוסטרליה על הצפוי בארץ? 
ד"ר יאן מיסקין |  1
דר יאן מיסקין (צילום דוברות כללית ירושלים)
האם סביר שמי שעוסק בחיסונים בקהילה ידבר נגד חיסון שפעת עונתית? ברור שלא. אז למה שתמשיכו לקרוא אם המסקנה ידועה מראש? מלים אלה כתובות בכדי שהקוראים יבינו מה עומד מאחורי חיסון השפעת, מדוע אנשי בריאות מודאגים בייחוד השנה וחוששים מגל השפעת יותר מאשר מגל נוסף של קורונה-אומיקרון.
חיסון השפעת מכוון לאלה שעלולים לחלות במחלה קשה עד כדי הצורך באשפוז ואף הנשמה, ולאלה שעלולים לסבך את הקבוצה הראשונה. מי המסתכנים? תינוקות עד גיל 5, מבוגרים מעל 60, חולים במחלות כרוניות, מקבלי תרופות שמדכאות את מערכת החיסון. כמו כן גם נשים הרות ויולדות טריות (אצלן התמותה משפעת היא פי 6 בהשוואה לבנות גילן שאינן הרות).

מי המדביקים? בעיקר ילדים בגילאי הגן ובגילאי בית הספר היסודי. על פי פרסומים זרים, אפקט החיסון של אוכלוסייה זאת בשיעור של לפחות 50% שקול לחיסון כל שאר אוכלוסיית המדינה. (זה ההיגיון מאחורי חיסון ילדי בתי ספר יסודיים- כיום כתות ב'-ד').
נזק מהחיסון? הסיכון העיקרי עבור מקבל חיסון נגד השפעת הוא מאפשרות לתאונת דרכים בדרך לקבלת החיסון. התכשירים בהם אנחנו מחסנים נמצאים בשימוש שנים רבות. מתנהל מעקב אחרי תופעות לוואי מהחיסונים. ולכן ניתן לכתוב בביטחון שהחיסונים בטוחים. נקודה.
מה קרה השנה? למעשה - מה לא קרה מאז ינואר 2020? מזה כמעט שלוש שנים לא היה גל שפעת משמעותי. הדעות חלוקות האם זה בגלל השפעה ישירה של הקורונה או כתוצאה מהאמצעים שננקטו בעקבות - ובכלל זה סגרים, בידוד חולים בבית, ריחוק חברתי ועטית מסכות.
 
מה שגרם להיעדר גל השפעת לא ממש משנה – אולם התוצאה היא שאוכלוסיית ישראל (למעשה כל העולם) לא נחשפה לחולים ולנגיפים, ומי שהסתמך בעבר על חיסון "טבעי" שנובע מחשיפה- לא יכול לעשות זאת השנה.
האם ראינו משהו חריג בחצי כדור הארץ הדרומי? הרי שזה יכול לרמוז למה שצפוי לנו בהמשך. בהחלט כן, גל השפעת באוסטרליה החל בחודש אפריל (2-3 חודשים לפני הצפוי, מקביל לאוקטובר בחצי הכדור הצפוני). הגל היה קשה מהרגיל, מספר החולים היה גבוה מהממוצע הרב שנתי וחומרת התחלואה הייתה קשה יותר. מה זה אומר לנו? שצריך לחסן כמה שיותר אנשים, כמה שיותר מהר, לזכור שמלוא ההגנה מהחיסון מתפתחת עד שבועיים מיום קבלתו.
 
שפעת מול גל אומיקרון נוסף? לאוכלוסיה בסיכון יוצע חיסון משולב עם אומיקרון כבר בחודש הקרוב. אומיקרון משפיע בעיקר על האוכלוסייה הבוגרת. יש היענות טובה לחיסוני קורונה באוכלוסייה זאת. לעומת זאת - גל השפעת הוא מהסוג האלים יותר- H3N2, הוא יתקוף את כלל האוכלוסייה, וההגנה מהחיסון תלויה גם במספר המתחסנים בכלל האוכלוסייה.
הכותב: מומחה ברפואת המשפחה, זיהומולוג ראשי בכללית מחוז ירושלים, חבר בצט"מ משרד הבריאות
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הסיכון בתאונה גם בדרך חזרה
    האג 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שבץ, דום לב, ועוד כל מיני תסמונות בטעם "אין-קשר".
    סגור