בריאות

בשורה לקיפודים: זה הקמפיין שיציל אותם מסקביאס

קיפודים עירוניים שניזונים משאריות מזון ברחובות ובפינות האכלה של חתולים ינשמו בקרוב לרווחה. קמפיין להקמת קיפודיה יעזור לרבים מהם להחלים  
מערכת ice | 
קיפוד חולה (צילום מטיאס טרוגר)

עמותת "למען חיות הבר" נמצאת בעיצומו של קמפיין גיוס ענק לבניית קיפודיה גדולה, יעילה ונוחה יותר לקיפודים. בעזרתה המרפאה תוכל לטפל ביעילות רבה, להכפיל ואפילו לשלש את קליטת הקיפודים אליה כדי לטפל במחלת הסקביאס שממנה הם סובלים.

עמותת "למען חיות הבר" מפעילה מרפאה התנדבותית לחיות בר במושב אלישמע שבמרכז הארץ, מטפלת ומשקמת חיות בר ביניהם דרורים, יונים, עורבים, תוכים, אנפות, מגלנים וקיפודים. בימים אלה הקימה העמותה קיפודיה אשר מטפלת במעל 1,000 קיפודים בשנה, וכעת נמצאת בעיצומו של קמפיין גיוס ענק לבניית קיפודיה גדולה, יעילה ונוחה יותר לקיפודים שתאפשר להכפיל ואפילו לשלש את קליטת הקיפודים אליה מבלי להרע בתנאים של מטופליה.
 

 
אביהוא שרווד יו"ר עמותת "למען חיות הבר" אומר: "בעולמם המושלם של הקיפודים, לא היו בטון, זבל ואוכל מעובד בכל מקום. הכל היה ירוק, פורח ועם שפע של חרקים, חלזונות ודברים מזינים וטבעיים. בעולמנו קיימת סכנה נוראית שאורבת לקיפודים בכל פינה ובכל פינת האכלה - מחלת הסקביאס.

מחלת הסקביאס נגרמת על ידי קרדית החודרת לעור ומטילה שם ביצים רבות. נוכחות הטפיל והביצים במחילות הדקות שהוא חופר בעור גורמת לגרד עז המתגבר בלילה. אצל קיפודים המחלה מתבטאת בגרד קיצוני והתקשחות העור עד רמה שהוא הופך כמעט למאובן. כל העור הופך לגלד שבסופו של דבר נופל ומשאיר את הקיפוד מתגרד, סובל וגרוע מכך, חשוף לחלוטין לכל טורף שחשקה נפשו בחטיף מזין, רך וחסר ישע.
 


הסיבה העיקרית להתפשטות המהירה של הסקביאס אצל קיפודי ישראל מפתיעה למדי:
פינות האכלת חתולים. שם האוכל זמין והקיפודים לא עומדים בפיתוי. מסיבות כלכליות ברורות, מאכילי החתולים משתמשים במזון באיכות ירודה שאינו מתאים לתזונה הטבעית של הקיפוד, הכוללת בעיקר חרקים וחלזונות. המזון הירוד של החתולים גורם להשמנת יתר אצל קיפודים, פוגע ישירות במערכת החיסונית שלהם וחושף אותם למחלות שונות ולהדבקה של חבריהם. 

סיבה נוספת, מפתיעה לא פחות, היא שהחתול יכול להיות נשא של סקביאס הקיפודים. ברגע שנשאר ריר של חתול נשא על האוכל של הקיפוד, נוצרת סכנה להדבקה. בנוסף לקיפודים שניזונים מהשאריות, גם תנים, שועלים, חרקים וזוחלים חולקים את אותו אוכל שמזיק לבריאותם. 
 

הפתרון שמציע שרווד למניעת הדבקת הקיפודים הוא הגבהת נקודות המזון. לדבריו גם ספסל, חומה או אפילו קופסת קרטון הפוכה תמנע מהקיפודים להגיע לאוכל בעוד החתולים יוכלו להגיע אליו באפס מאמץ. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה