בריאות

המחלה הקשה מתפשטת בישראל: 80% מהנדבקים הם ילדים - 3 הלכו לעולמם

ועדת הבריאות דנה  בגל תחלואת השעלת הפוקד את הארץ. הנתונים המדאיגים, גל ההדבקות החריף, העלאת המודעות לחיסונים והקיצוץ בתקציבי טיפות החלב. כל מה שאתם צריכים לדעת על המחלה הקשה שמתפשטת בישראל בקצב מסחרר ופוגעת בעיקר בילדים שלכם
מערכת ice |  1
רופאים (צילום freepik)
ועדת הבריאות דנה היום (חמישי) ממושכות בגל תחלואת השעלת הפוקד את הארץ. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) קרא לעודד מודעות ודחיפות לחשיבות החיסונים למחלה, וגינה קיצוץ בתקציבי טיפות החלב, שהן עיקר המרכזים לחיסונים: "אינני מבין איך אפשר לקצץ בתקציב בריאות
"כמו שלא מקצצים שתקציב בטחון כך גם לא מקצצים בתקציב בריאות. יש לפעול בהקדם להעלאת המודעות למחלה ונזקיה, להגביר את ההסברה על חשיבות החיסון בכלל האוכלוסייה, לתגבר משמעותית את תחנות טיפות החלב ברחבי הארץ ולהפעיל ניידות טיפות חלב באזורים עם אחוזי חיסון נמוכים. אני קורא לציבור לא להקל ראש במחלה ונזקיה, ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים". 
משריקי הדגיש את חשיבות נגישות הציבור למאגר מידע לחיסונים בישראל, כחלק מהעלאת המודעות האישית של כל אזרח ואזרחית למצבם החיסוני וצרכיהם הרפואיים, וכי הוועדה בראשותו תמשיך לפעול בקידום החקיקה בעניין.
משריקי ביקש משרד הבריאות מידע על מספר תקני כוח-אדם בתחנות טיפול חלב לפי מחוזות, כמה מהתקנים מאוישים ומהו מספר התקנים החסרים בכל מחוז ומחוז, וקרא למשרדי האוצר והבריאות שלא להשית את הקיצוץ הרוחבי בתקציב משרד הבריאות - על תחנות טיפול החלב, מדובר לדבריו ב"שירות חיוני ביותר שיש לתעדפו".
בנוסף על כך, הוועדה קראה למשרד הבריאות להמשיך ולתגבר את פעולות ההסברה והנגשת המידע בקרב המגזרים השונים, על מנת להעלאות את שיעורי החיסון. הישיבה נועדה להתמודד עם גל התחלואה של מחלת השעלת, הפוקד את הארץ - מחלה מידבקת קשה וקטלנית, בעיקר בקרב תינוקות. הגל החל בתחילת 2023 והתגבר בתחילת השנה, עם בין 188 ל-653 מקרים חדשים מדי חודש, ובסך הכל כבר יותר מ-4,000 מקרים חדשים, רובם של תינוקות וילדים. ב-2024, בזמן המלחמה, היקף המחלה גדל בהרבה בהשוואה לשנה שעברה. 
שעלת היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי חיידק ושמועברת מאדם לאדם ברסס טיפתי. המחלה גורמת לזיהום בדרכי הנשימה ויוצרת התקפי שיעול ארוכים, חזקים ושרקניים. המחלה מטופלת בתרופות אנטיביוטיות, ויש לה חיסון שניתן בישראל עוד משנת 1957.
בשנת 2015 שיעור התחלואה בישראל דורג במקום השני מבין 36 מדינות OECD. בגל הנוכחי נפטרו מהמחלה שלושה תינוקות בני שנה או פחות, ובכל המקרים אמם לא חוסנה בזמן ההיריון, בניגוד להמלצות משרד הבריאות. כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת יו"ר הוועדה לקראת הדיון.
שלומי עדין, חוקר במרכז המידע והמחקר, הדגיש כי לפי נתוני משרד הבריאות מתחילת שנת 2023 ועד יולי 2024 דווחו למשרד הבריאות 4,382 מקרים חדשים של שעלת, מתוכם 1,792 מקרים בשנת 2023 ו-2,590 מקרים מינואר עד יולי 2024, כלומר מספר המקרים בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2024 גבוה בכ-45% ממספר החולים בשנת 2023 כולה. על פי מערך מודיעין בריאות של המשרד, בחודש יולי 2024 גל תחלואת השעלת עודנו במגמת עליה והוא מתרחש במדינות נוספות בעולם, בחלקן הוא במגמת עליה ובחלקן המגמה בהתייצבות או בהאטה. עדין סיפר כי על פי נתוני השעלת בגל זה (ינואר 2023 עד 12 ליוני 2024) 50% ממקרי השעלת הם בקרב בני 5–,14 17% בקרב בני 1–4 ו-13% מהמקרים הם בקרב תינוקות עד גיל שנה. 
ד"ר אור קריגר, סגן ראש חטיבת הבריאות במשרד הבריאות, הסביר כי השיעול גורם אצל תינוקות להפסקת נשימה ולתמותה. פרצי שיעול ממושכים עלולה להביא לדלקת ריאות. חיסון היה מקטין בצורה משמעותית את חומרת המחלה ובוודאי מקטין את מקרי המוות. 
פרופ' זוהר מור, מ"מ מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד, הדגיש כי מדובר בגל עולמי של המחלה, שנובע בעיקר בגלל ירידת השפעת החיסון, והפעילות למניעת המחלה היא חקירה בעקבות כל מקרה של החשיפה, בידוד החולים, הקדמת החיסון מגיל 8 שבועות ל-6 שבועות, עידוד נשים בהריון להתחסן, פעילות יזומה של אחיות למשפחות לבוא ולהתחסן, הפעלת ניידת חיסונים בעיקר לאוכלוסיות המהססות להתחסן, עידוד לקופות החולים, מרפאות היוצאים לחו"ל ובתי החולים להוסיף חיסון לשעלת גם למקבלי חיסון הטטנוס. לא ניתן חיסון לשעלת בפני עצמו. טיפות החלב, ערוכות לדבריו, להעניק חיסונים לכל דורש, והדרכת האחיות כיצד לשוחח עם משפחות שטרם התחסנו.
לדברי רחל פיש, מנהלת מחלקת בריאות הציבור במכבי שירותי בריאות, 82% מהנשים בהריון במכבי מתחסנות כנגד שעלת ו-98% מילדי הקופה מחוסנים. ליבי קאהן,  מנהלת תחום בריאות הציבור נוכחות בדיון ומניעת זיהומים ב"לאומית", סיפרה על הימנעות מחיסונים של הורים עד גיל מאוחר, ואפילו סירוב לשמוע על חיסונים. ד"ר איילת נבט ראש מחלקת רפואת ילדים ב"כללית", סיפרה על כ-70% של נשים בהיריון המתחסנות, ופועלים על ניסיונות שכנוע, למרות שיש לדבריה, "אוכלוסיות קשות לפיצוח". 
גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים, הדגישה כי הם לא התבקשו להעניק תקציבים מיוחדים להגדלת כוח אדם של האחיות להגברת קצב החיסונים. יו"ר הוועדה הדגיש כי מדובר במניעת מגפה כדי לא להגיע לתופעות כמו בקורונה. לדבריה, הקיצוץ בתקציבי טיפות החלב הוא קיצוץ רוחבי בגלל המלחמה. 
לפי הנתונים העולמיים במערב, כ-50% מהילדים החולים בשעלת יזדקקו לאשפוז, ומהם חמישית יסבלו מדלקת ריאות. אחד מתוך 125 תינוקות בני עד חצי שנה עלול למות מהמחלה, או ללקות בנזק מוחי או בנזקים גופניים בלתי הפיכים אחרים. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מציל חיים, שיעבירו תקציבים מהמשרד לזהות יהודית. (ל"ת)
    ציפי 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור