בריאות

1 מ-4 לידות מבוצעות בניתוח קיסרי: באילו מקרים מדובר ברשלנות רפואית?

1 מכל 4 מהלידות הראשונות בישראל מגיעות לחדר הניתוח. הסכמה מדעת לניתוח קיסרי צריכה להינתן גם אם ההחלטה מתקבלת בעיצומה של הלידה, אך כמובן שבסטנדרטים אחרים מניתוח שנקבע מבעוד מועד. כיצד ניתן להוכיח שהניתוח הקיסרי היה רשלני?
עו"ד דותן לינדנברג | 
סטטוסקופ (צילום freepik)
ניתוח קיסרי יכול להיקבע מראש או "בזמן אמת" וזוהי איננה פרוצדורה רפואית נדירה כלל. למעשה, 1 מכל 4 מהלידות הראשונות בישראל מגיעות לחדר הניתוח. רשלנות רפואית בניתוח קיסרי עלולה לבוא לידי ביטוי בהיבטים שונים: עיכוב בקבלת החלטה למעבר לניתוח קיסרי בזמן אמת,  רשלנות בניתוח עצמו ורשלנות רפואית בטיפול ביולדת או ביילוד לאחר הניתוח הקיסרי.
גם העדר קבלת "הסכמה מדעת" של היולדת לביצוע, יכולה להוות רשלנות רפואית  בפרט,  אם הניתוח נקבע מראש מבלי שהצוות הרפואי הציג בפני היולדת את מלוא הסיכונים שכרוכים בו, כמו גם את האפשרויות האחרות שעומדות על הפרק, ככל שישנן.
האם צריך לקבל הסכמה מדעת גם בזמן חירום? 
הסכמה מדעת לניתוח קיסרי צריכה להינתן גם אם ההחלטה מתקבלת בעיצומה של הלידה, אך כמובן שבסטנדרטים אחרים מניתוח שנקבע מבעוד מועד. 
כיצד ניתן להוכיח שהניתוח הקיסרי היה רשלני?
הוכחת רשלנות רפואית בניתוח קיסרי תלויה בראש ובראשונה בהבדל בין ניתוח חירום לניתוח ידוע מראש. במידה שמדובר על ניתוח חירום, התביעה יכולה לעסוק בסוגיות כמו עיכוב במעבר מהלידה הרגילה לניתוח קיסרי, או החלטה על ניתוח קיסרי למרות האפשרות להמשיך את הלידה באמצעים אחרים. תביעות מסוג זה יורדות לפרטי פרטים מבחינת לוחות זמנים, כולל ממש מעקב אחר המסמכים הרפואיים שתיעדו את הלידה דקה אחר דקה. 
בתביעות שבהן הניתוח נקבע מראש,  הרשלנות יכולה לבוא לידי ביטוי לדוגמה, באי קבלת הסכמה מדעת מלאה על ידי היולדת, המלצה על ניתוח קיסרי למרות חלופות אחרות, ורשלנות בביצוע או פענוח של בדיקות הריון באופן שהוביל לקבלת החלטה שגויה על הצורך בניתוח קיסרי וכדומה. 
בין אם הניתוח נעשה כחירום ובין אם בהחלטה מוקדמת, רשלנות רפואית בניתוח קיסרי יכולה להיגרם גם בניתוח עצמו או בטיפול ביולדת והתינוק לאחר מכן , כמו בכל ניתוח אחר. 
מה גובה הפיצויים שניתן לקבל בתביעה בשל רשלנות רפואית?
פיצויים בגין רשלנות רפואית בניתוח קיסרי נקבעים בהתאם לנזק שנגרם בפועל. אם התוצאה של הרשלנות הובילה למוות של היולדת או היילוד או לנכות קשה, הפיצויים ייפסקו בסכומי עתק ועשויים להגיע למיליוני שקלים.
 
ישנם פסקי דין שבהם נפסקו מיליוני שקלים?
לדוגמא נפסקו 10 וחצי מיליון שקלים בגין ניתוח קיסרי מיותר שהוביל ללידה מוקדמת – בית המשפט המחוזי בירושלים פסק פיצויים אלה בעקבות אבחון לקוי בבית החולים,  שהוביל לביצוע ניתוח קיסרי בלידה מוקדמת בשבוע ה-31 בלבד. הילד נולד במשקל של פחות מ-2 ק"ג, מצבו הרפואי התדרדר במהירות והוא נותר כשהוא סובל משיתוק מוחין קשה ונכויות נוספות.
במקרה אחר נפסקו 7 וחצי מיליון  שקלים  בגין דחיית ניתוח קיסרי – יולדת בהריון שני הגיעה לבית החולים לביצוע ניתוח קיסרי שנקבע מראש אך הרופאים החליטו, לאור נתוני המוניטור העוברי, לבטל את הניתוח ולעבור ללידה רגילה. בשלב מסוים התדרדר מצב העובר, היולדת הועברה לניתוח קיסרי חירום, אך הילד נולד כשהוא ללא נשימה. הצדדים הגיעו לפשרה במסגרתה בני המשפחה קיבלו פיצויים בסך כ-5 מיליון שקלים, בתוספת לכ-2.5 מיליון שקלים מהביטוח הלאומי.
ניתן לתבוע פיצויים גם עבור ניתוח קיסרי מוצלח?
גם אם הניתוח הסתיים בהצלחה ובלידת ילד בריא אבל היה אפשר להימנע ממנו, ייתכן והמיקרה מהווה עילה  לתביעת רשלנות. הנה, למשל, בית המשפט השלום בתל אביב פסק לאחרונה פיצויים בסך 200,000 שקלים לאישה אשר עברה ניתוח קיסרי בגלל אבחון שגוי של מצג עכוז, וזאת למרות שהיא הייתה יכולה לעבור לידה רגילה. הפיצוי נפסק בשל פגיעה באוטונמיה, כאב וסבל ועזרה צד ג'.

צילום: שירן ולק
הכותב עו"ד דותן לינדנברג הוא בעל משרד עורכי דין שעוסק בתביעות בגין רשלנות רפואית ומשמש יו"ר משותף של וועדת הרשלנות הרפואית במחוז דרום בלשכת עורכי הדין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה