בעולם

הצדיק האחרון: ראש הקהילה היהודית בלבנון הלך לעולמו

בגיל 80, ראש מועצת היהודים הלך לעולמו בעיר ביירות, כשהוא מותיר אחריו עשרות ספורים מבני הקהילה. בשנים קודמות פיקח על עבודות השיקום של בית הכנסת מגן אברהם, היחיד שנותר בבירת לבנון. איחוד הרבנים במדינות האסלאם קורא לקיום תפילות לעילוי נשמתו
מערכת ice |  3
יצחק אראזי (צילום השימוש על פי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
ראש מועצת הקהילה היהודית בלבנון יצחק אראזי הלך לעולמו הערב (רביעי) בגיל 80 בביירות. אראזי פיקח בשנים עברו על השיפוץ של בית הכנסת מגן אברהם בביירות. במשך עשרות השנים האחרונות, הקהילה היהודית בלבנון נמחקה כמעט לחלוטין. איחוד הרבנים במדינות האסלאם מסר בעקבות מותו על קיום תפילות לעילוי נשמתו.
בזמן מלחמת לבנון, התעורר גל של התקפות על הקהילה היהודית בלבנון ו-11 ממנהיגי הקהילה נרצחו בידי קיצונים מוסלמים. בשנות ה-80, חטף חיזבאללה מספר אנשי עסקים יהודים ובבחירות המוניציפאליות בשנת 2004 הצביע רק יהודי אחד. עבודות לשיקום בית הכנסת מגן אברהם החלו בשנת 2009 באישור הרשויות הלבנוניות. כיום, נותרו בלבנון 40-20 יהודים.


עבודות השיקום של בית הכנסת מגן אברהם, היחיד בביירות שנותר באזור ואדי אבו גמיל, נודע בשם ואדי אל-יהוד. בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית ב-2009 אמר כי הם מקווים שיוזמת השיקום של בית הכנסת תוביל להרחבת הקהילה היהודית מחדש. לפי הדיווחים בית כנסת זה נחנך ב-1926 והיה אחד הגדולים בעולם הערבי, ואולם במלחמת האזרחים הוא נהרס ונבזז.

יהודים חיו בלבנון מאז העת העתיקה. עוד במאה הראשונה לספירה, תמך המלך הורדוס הגדול בקהילה היהודית בבירות וכבר אז התיישבו יהודים על חוף הים של לבנון. ב-1492 גדל היישוב בעקבות גירוש יהודי ספרד, אך למרות זאת עדיין הקהילה היהודית הייתה מהקטנות בקהילות היהודיות בארצות ערב.
במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20, התרחבה מאוד הקהילה היהודית הודות להגירה מיוון, טורקיה ומאוחר יותר גם מסוריה ומעיראק. לאור המצב הקשה במדינה בכלל ושל היהודים בפרט - צנח מספרם לעשרות בודדות. בעשורים האחרונים סבלה הקהילה מפיגועי טרור של סוכנים סורים וארגוני טרור. רבים משרידי הקהילה היגרו לאמריקה או לאירופה - במיוחד לצרפת. 

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אומלל
    יורם 02/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אובססיה גלותית של אנשים הזויים...שיגיד תודה שלא חיסלו אותו קודם לכן, אחת הידיעות הכי מיותרות מאז המצאת הדפוס..
    סגור
  • 2.
    ??ת??נ??צ??ב??ה??א?? (ל"ת)
    510 12/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    קהיחה שנחשבת ליהודי ארץ ישראל
    אורה 12/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למי שיודע היסטוריה הקהילה הלבנונית נחשבת לקהילה יהודית ארץ ישראלית כי לבנון בתקופת אבותינו נחשבה כחלק מארץ ישראל ב1948 הקהילה גדלה כי כל מי שברח מחלאב וטורקיה והסביבה עבר דרך לבנון חלקם הגיעו אחר כך לארץ ישראל וחלקם היגרו לאמריקה הדרומית ובכלל לאמריקה וצרפת קהילה יפה ומכובדת
    סגור