בעולם

שגרירת ישראל בבלגיה: "הממשלה פה מכירה בזכות של ישראל להגן על עצמה"

חמ"ל רב זרועי, ראיונות סביב השעון, מפגשים עם שרים וחברי פרלמנט ושיתוף פעולה עם האופוזיציה האיראנית – כך עובדת ההסברה הישראלית בבלגיה. בראיון לאתר ice מספרת השגרירה עידית רוזנצוויג אבו, על הפעילות בצל המלחמה, העלייה באנטישמיות וההתגייסות של הקהילה היהודית

יונתן סידון | 
עידית רוזנצוויג אבו, שגרירת ישראל בבלגיה (צילום באדיבות שגרירות ישראל בבלגיה)
מלחמת חרבות ברזל סוגרת שבוע שלישי, כשלצד הלחימה בחזית מתרחש לו גם קרב על התודעה מעבר לים, כששגרירי ישראל ברחבי העולם ניצבים בחוד החנית ההסברתי.
לצד חיזוק ותמיכה בקהילות היהודיות, והתמודדות עם גלי אנטישמיות גואים, הם אמונים על העברת הנרטיב הישראלי למגוון רחב של קהלים – ובהם גם ציבורים שאינם יודעים כלל היכן נמצאת מדינת ישראל על מפת העולם ואין להם שום מושג באשר לקונפליקט הישראלי-פלסטיני. המורכבות מקבלת משנה תוקף, כאשר מביאים בחשבון שרבים מאמצעי התקשורת  בחו"ל, מוטים כבר שנים לצד הפלסטיני.
דוגמה מייצגת, מספקת עידית רוזנצוויג אבו, שגרירת ישראל בבלגיה, שנחשבת לצד אירלנד ולוקסמבורג לאחת המדינות האירופאיות הביקורתיות ביותר כלפיי ישראל. מראשית המלחמה, רוזנצוויג אבו, צוות השגרירות ומתנדבים, מנהלים ביד רמה חמ"ל רב זרועי העובד מסביב השעון – ופועל הן מול התקשורת הממוסדת והן מול הרשתות החברתיות.
"גם בבלגיה, המלחמה ניצבת גבוה על סדר היום", היא מספרת בראיון לאתר ice. "כולם פה מתעסקים בזה. בזמן שאת תמונות הזוועה מהדרום מחליפות היום בתקשורת המקומית תמונות של הרס מרצועת עזה – האתגר שלנו הוא להמשיך להעביר לבלגים את המסר שהמלחמה שלנו היא מול ארגון טרור רצחני, ושחמאס היא חוליה מרכזית בשרשרת הג'יהאדיסטית שעלולה להגיע גם לפתחם".
"בבלגיה מתחילים להפנים יותר ויותר את הסכנה", מחדדת רוזנצוויג אבו. "צריך לזכור שרק לפני כשבוע חצי,  תומך דעאש רצח בבריסל שני אוהדי כדורגל משבדיה, שליוו את נבחרתם למשחק מול נבחרת בלגיה. הייתה פה כוננות שיא והרבה מאוד פחד".


ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו (מימין) במפגש עם משפחות חטופים (צילום באדיבות שגרירות ישראל בבלגיה) 
מאז ה-7 באוקטובר, התייצבה השגרירה לראיונות בכלי תקשורת רבים ונועדה עם עשרות חברי פרלמנט, שרים וגורמי ממשל מקומיים, זאת לצד ארגון עצרות תמיכה בישראל. שלשום (רביעי), היא ניצחה על המפגש שהתקיים בבריסל בין נציגי משפחות חטופים ישראלים לראש הממשלה הבלגי, אלכסנדר דה קרו. "האירוע הזה היה יוצא דופן, משום שאין חטופים בעלי דרכון בלגי שמחוזקים ברצועה. על פניו המלחמה  לא ממש נוגעת לבלגיה", היא  מפרטת. "היה כאן סיקור משמעותי של המפגש ויש לזה כמובן גם אפקט חשוב בכל מה שקשור בדעת הקהל".
"מהבחינה המדינית", מציינת רוזנצוויג אבו, "ראש הממשלה דה קרו והממשלה שלו, מכירים בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה. גם חלק גדול מהמיינסטרים בבלגיה מבין שהמלחמה הזו נכפתה עלינו ושעבורנו זו מלחמת קיום. חשוב לנו לראות פעילויות קונקרטיות בשטח: לחקור ולסגור עמותות וארגונים שמעבירים כספים לחמאס ולחיזבאללה, ולהעמיד לדין את כל מי שמסית ומתסיס נגד יהודים וישראלים".
במסגרת פעילות ההסברה הישראלית בבלגיה, נוצר גם שיתוף פעולה מסקרן עם האופוזיציה האיראנית. "האופוזיציה האיראנית היא חלק מהלובי שתומך בישראל ויוצאת נגד השלטון באיראן", מפרטת רוזנצוויג אבו. "בהפגנה שלהם בבלגיה, הושוו משמרות המהפכה לארגון טרור, והמסר הזה מחלחל גם לאוכלוסייה המקומית".

הפגנה של האופוזיציה האיראנית בבלגיה. "חלק מהלובי שתומך בישראל" (צילום באדיבות שגרירות ישראל בבלגיה)
מתח, חשש, דאגה
על אף הפעילות הנחושה של השגרירות הישראלית, מצבם של 35 אלף היהודים המתגוררים בבלגיה רגיש ונפיץ. תקריות אנטישמיות, הפגנות תמיכה בחמאס, איומים והסתה – הם חלק מהמציאות של הקהילה היהודית במדינה לאורך החודש האחרון.
"בבלגיה יש אוכלוסייה מוסלמית גדולה, במיוחד בערים הגדולות, בריסל ובאנטוורפן. מאז תחילת המלחמה, גם היא מאוד אקטיבית – מה שמוליד סיטואציות אלימות והפגנות סוערות ברחובות",  מעדכנת השגרירה. "באופן טבעי, המצב הזה מייצר חשש ומתח גדולים בקרב הקהילה היהודית. אמנם האבטחה סביב המוסדות היהודיים תוגברה, אבל ספק אם זה מצליח להוריד את מפלס הדאגה. התפקיד שלנו כשגרירות הוא לעטוף ולחזק את היהודים, ואנחנו מודעים לאחריות הזו".
"בצד האופטימי, אני יכולה לספר על התגייסות מלאה של הקהילה על כל גווניה לתמיכה בישראל", מדווחת רוזנצוויג אבו. "חילונים וחרדים, צעירים ומבוגרים, כולם כאן נרתמים. יש אחווה וסולידריות, זו בפירוש שעתה היפה של הקהילה היהודית בבלגיה".  
גם את כשגרירה מאוימת? בימים האחרונים פורסם כי סוכל פיגוע נגד השגרירות בבריסל.
"אני מעדיפה שלא להרחיב".
אהבה דיפלומטית
רוזנצוויג אבו מכהנת כשגרירת ישראל בבלגיה מ-2022, במשרד החוץ היא למעלה מעשור וחצי. היא בת 45, אמא לשלושה ונשואה ליונתן, שגם הוא מוצב בבריסל מתוקף תפקידו כסגן השגריר לאיחוד האירופי. ההיכרות בין השנים התרחשה, איך לא, במשרד החוץ. "כל אחד מאיתנו, בכובע הדיפלומטי שלו, נמצא עכשיו בחזית ההסברה", מתארת רוזנצוויג אבו. "אפשר בהחלט לומר שכל המשפחה שלנו מגויסת".
ברמה האישית, איך התחושות להיות היום כל כך רחוק מישראל?
"לא פשוט להיות מעבר לים, כשישראל נמצאת במלחמה. יש לנו משפחה, חברים, אנחנו מכירים משפחות של חטופים – הלב שלנו בארץ. ועם זאת, אנחנו מבינים שעומדת בפנינו משימה הסברתית מורכבת, יומיומית ודינמית – ואנחנו עושים את המרב כדי לעמוד בה: להפריח את התעמולה השקרית של האויב ולהציג את הצד הישראלי באופן הברור והחד ביותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה