בעולם

כלכלנים איראניים בולטים: לנשיא החדש אין תכניות כלכליות

שני כלכלנים מובילים באיראן טוענים כי הנשיא פזשכיאן טרם הציג תוכנית ברורה להתמודדות עם האתגרים הכלכליים של המדינה | הדגישו כי רק "שינוי כיוון" יסודי במדיניות הכלכלית יכול להביא לצמיחה ושיפור
מערכת ice | 
מסעוד פזשכיאן (צילום טוויטר: @MissriYossi)
פרשד מואמני, אחד הכלכלנים המוערכים באיראן וחוסין ראג'פר, פרופסור לכלכלה בטהראן, פנו בכתב לנשיא איראן החדש  פזשכיאן לאחר שלדבריהם התייעץ עימם בתחילת כהונתו בנוגע לבעיות הכלכלה של איראן. שני מכתבים קודמים ששלחו לנשיא לא נענו. 
השניים קראו לפזשכיאן להתרחק מהמדיניות הכלכלית של 35 השנים האחרונות, שגרמה "סבל רב לעם האיראני". כלכלת איראן נשלטת על ידי הממשלה, כאשר כמעט 80% מהעסקים שייכים או נמצאים בשליטת ישויות ממשלתיים. הריכוזיות, יחד עם חוסר שקיפות ואחריות דמוקרטית, הובילו לעלייה בשחיתות במהלך שלושים השנה האחרונות.
הכלכלנים הדגישו כי רק שינוי כיוון יסודי במדיניות הכלכלית יכול להביא לצמיחה ולשיפור במדינה. הם מתחו ביקורת על בעלי תפקידים אותם מינה פזשכיאן, וציינו שמספר חוקרי דעת קהל, כולל כאלה שנמנים על תומכיו, הטילו ספק במינויים אלה. הם הזהירו כי שיתוף פעולה עם מי שהיו אחראים למדיניות שנכשלה בעבר, במיוחד בתחום החקלאות והתעשייה, עלול לפגוע באמון הציבור בנשיא ובהתחייבויותיו.

מואמני וראג'פר המליצו לנשיא הנכנס לערוך רפורמה באופן הוצאת הכספים במדינה. לדבריהם, הכנסות מהמשאבים הטבעיים של המדינה צריכות להיות מושקעות בתשתיות, בכוח אדם, בתקשורת, באנרגיה ובשיפור תנאי המחיה, ולא להיות מופנות לטובת מעטים בלבד. הכלכלנים הציעו בנוסף רפורמה במערכת המס כדי למנוע השפעה מיותרת של אינדיבידואלים בעלי כוח ועושר, והמליצו להעביר אותה לפיקוח ישיר של הנשיא.
המלצות נוספות כללו רפורמה במערכת המוניטרית כדי להניע כספים לכיוונים פרודוקטיביים, הוצאת הכוחות הצבאיים והביטחוניים מהפעילות הכלכלית, עידוד המגזר הפרטי, קידום צדק חברתי, ונתינת עדיפות לאינטרסים הלאומיים על פני אלה של מיעוט.
על אף ההמלצות, הכלכלנים ציינו כי פזשכיאן התעלם מעצות דומות בעבר. הם הזהירו כי ייתכן שכבר מאוחר מדי ליישם חלק מההמלצות בשל שמועות על כך שהחלטות לגבי מינויים מרכזיים כבר התקבלו, אף אם טרם הוכרזו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה