בעולם

בסך 2 טריליון דולר: סעודיה מתכננת פרויקט ענק - שעשוי להיכשל לגמרי

בשנת 2021 הוכרז פרויקט "The Line", גורדי שחקים בגובה של אלפי רגל ויתפרסו לאורך של עשרה מייל, ויכילו למעשה את כל מה שקיים בערים חכמות (ואפילו יותר). למרות הצהרות הממלכה, כעת היא חוששת כי קיים הסיכוי שהפרויקט כלל לא יחזיר את ההשקעה - וינחל כישלון אדיר
מערכת ice | 
מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
בשנת 2021 יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן על פרויקט "The Line", גורדי שחקים שיתפרסו לגובה אלפי רגל ולאורך של עשרה מייל שאמורים לקום בעיר החדשנית "ניאום" שתקום במערב המדינה, באזור מצרי טיראן. מדובר בפרויקט שבוסס על עקרון העיר האנכית, שזו עיר הפרושה על רחוב אחד ארוך ובו מתקיימים כלל התהליכים בעיר.
למרות התכנון הגרנדיוזי של הממלכה, נראה כי בחודשים האחרונים היא צמצמה את העבודות על הפרויקט בשל עלויות גבוהות למדי. בתחילה דובר על מקטע של 10 מייל שהיה אמור להיבנות עד 2030, אך כעת הוא צומצם למקטע של מייל וחצי בלבד. שר הכלכלה והתכנון הסעודי, פייסל אל איברהים, אמר לרשת CNBC  כי השאיפות לטווח הארוך ל-Line לא השתנו. "אין שינוי בקנדה המידה – זה פרויקט ארוך טווח והוא מודולרי בתכנונו. הכלכלה בממלכה צומחת מהר יותר, אבל אנחנו לא רוצים לחמם אותה יתר על המידה". מכך משתמע שאמנם הממלכה מעוניינת לפזר את השקעותיה במגוון רחב של תחומים, אך לא לשים את כל הביצים בסל אחד.
לצורך השלמת פרויקט דרושים יותר ממאה אלף פועלי בניין נוספים במקום שנכון לעכשיו, נחשב לנידח במיוחד בממלכה, מרחק של שעתיים נסיעה מעיר גדולה. חומרי הבניין לצורך העיר הם כה גדולים עד כדי כך שקשה להשיגם, והמתכננים חוששים כי תושבים כלל לא ירצו לעבור לגור בעיר הזו. בשלב הראשון צפויים להגר אליה (במקרה הטוב) כ-200 אלף אנשים, אך כמות הכסף שהממלכה תוציא על העיר ממשיכה להכפיל את עצמה, ולא ברור האם ההשקעה תחזיר את עצמי.
במספרים, רק המקטע הראשון של העיר צפוי לעלות יותר מ-100 מיליארד דולר, ואם העיר אכן תיבנה במלואה (10 מייל), היא תעלה לא פחות מ-2 טריליון דולר, אשר נכון לעכשיו ממומנים רק על ידי הממשלה. האם מדובר בפרויקט שיצליח להבטיח את עושרה של סעודיה גם בעתיד, או שמא דווקא בפרויקט שעשוי להכשיל את כלכלתה? ימים יגידו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה