השוק

תקציב משרד החוץ: יותר מ-2 מיליארד שקל, כמה כסף הולך להסברה?

במהלך דיון ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה, הוצגו עיקרי הסעיפים והדרישות הנוספות. המשרד ישים דגש על הסוגייה המדינית-משפטית, הסברה והיפוך תודעה וכן אבטחה. המנכ"ל יעקב בליטשטיין: "חייבים להשקיע בתחום הדיפלומטיה הציבורית". היו"ר זאב אלקין: "בלי מעטפת נכונה מדינית והסברתית כל ההשקעה תרד לטמיון"
מערכת ice | 
ישראל כץ (צילום אתר הכנסת)
ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה בראשות ח"כ זאב אלקין, התכנסה היום (חמישי) לדיון שעסק בתקציב משרד החוץ לשנת 2024. אנשי המשרד בראשות המנכ"ל יעקב בליטשטיין, הציגו את עיקרי התקציב ואת הפערים והדרישות הנוספות. "הבהרנו לאוצר שהתקציב צריך להיות מותאם לזמן מלחמה", אמר מנכ"ל משרד החוץ. 
"אמנם האוצר בבסיס לא קיצץ אותנו כמו יותר המשרדים, אבל כמו שלתקציב הביטחון מוסיפים סכומים גבוהים אני חושב שבשנה כזו חייבים להוסיף למשרד החוץ תוספות משמעותיות כדי שתהיה לנו תחמושת מדינית, אחרת נישאר בלי תחמושת כזו. מצבינו בעולם לא מי יודע מה ואנחנו חייבים להשקיע הרבה כסף בתחום הדיפלומטיה הציבורית". 
תקציב משרד החוץ לשנת 2024 יעמוד על 2,030,408,000 שקל. מאמצי המשרד יתמקדו בשלושה תחומים מרכזיים – הראשון הוא  מדיני-משפטי, השני הוא הסברה והיפוך תודעה והשלישי הוא היבטי אבטחה. 92% מתקציב המשרד הוא תקציב קשיח, כאשר 8% הוא תקציב גמיש. לדברי אנשי המשרד הם זקוקים לתוספות תקציביות בתחומים הבאים: מערך מדיני-אסטרטגי: 42,720,000 שקל. דיפלומטיה ציבורית: 78,000,000 שקל.
 
עבור מש"ב יוקצו 7,900,000 שקל. עבור בטמ"ח ותקשוב יוקצו 100,367,500 שקל. סך התקציב הנדרש עומד על 228,987,500 שקל. נציג אגף התקציבים אמר בדיון: "המשרד לא קוצץ בקיצוץ ייעודי והתקציב שלו אפילו הורחב. היו שנה שעברה הוצאות חד פעמיות גדולות בשנה שעברה, בפועל התקציב גדל גידול משמעותי".

(צילום: תומר נויברג/ פלאש 90)
"אין ספק שהמשרד מקשיח את עצמו לדעת אבל תמיד מציג תחזיות של קשיח גבוהות ממה שקורה בפועל, מה שמגדיל את התקציב הגמיש. אני לא מכיר שכשהדיו עוד לא יבשנה מהסיכום, כבר מבאים ומבקשים תוספת. אנחנו לא קובעים את סדר העדיפויות, המשרד רשאי לחלק בין דיפלומטיה ציבורית לדברים אחרים. כשצריך המשרד יודע למצוא מקורות תקציביים לממש החלטות חדשות".
יו"ר הוועדה ח"כ זאב אלקין: "למרות שאנחנו בשנת קיצוצים, אף אחד לא מעלה בדעתו לקצץ בתקציב משרד הביטחון, מפני שהמדינה מבינה שיש צורך להגדיל את התקציב בגלל המלחמה, המדינה החליטה לשנות את סדרי העדיפויות. זה נכון באותה מידה בחזית המדינית, כתוצאות הלחימה תלויות גם במצב המדיני. 
 
בלי מעטפת נכונה מדינית והסברתית כל ההשקעה תרד לטמיון. לא יעזור רק להשקיע במשרד הביטחון אם יהיו לנו חסמים מדיניים והסברתיים ללחימה. יש מלאי של לגיטימציה בין לאומית ולכן צריך פעילות הרבה יותר אינטנסיבית כדי למלא את המלאי הזה. התקציבים הנוכחיים מצחיקים ביחס למשרד הביטחון, זה לא הגיוני ודורש בעיניי שינוי דיסקט בהבנה שמשרד החוץ בעת הזו הוא חלק מהמלחמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה