השוק

הקמפיין עובד? yes: לא משתפים פעולה; קשת: הם משלמים גם ל-14

קשת 12 העלתה קמפיין: בעוד 10 ימים ירדו מהשידור (נדחה) ב-yes ושם נאלצו להתמודד עם בירורים במוקדי השירות כשהשימור נכנס לתמונה; גורמים בתעשייה: "לא מתנתקים בגלל קשת"; yes: מסרבים לדרישה שתגרום לעליית מחירים; קשת: "yes חתמה על הסכמים דומים עם רשת וערוץ 14"
ניצן כהן |  14
קשת 12, yes (צילום shutterstock)
המאבק בין קשת 12 ל-yes הופך להיות המפץ הגדול של עולם הטלוויזיה הישראלי. נתחיל מהסוף: קשת 12 העלתה בימים האחרונים קמפיין אגרסיבי לפיו בסוף החודש ירד הערוץ הפופולרי בישראל מהפלטפורמה (של שידורים נדחים) ב-yes וזה אומר שמי שרוצה להמשיך לצפות, צריך יהיה להתחבר לשירות אחר. קשת 12 נוקבת אף בשמות המתחרים ששם ימשיכו השידורים כרגיל (במהלך חריג מאוד).
באופן טבעי לקוחות רבים של yes פנו למערכי השירות של החברה ושם הפנו אותם לקשת שהיא זו שאחראית למצב. עכשיו, במצב עניינים זה לקוחות ביקשו להתנתק מ-yes ובאופן טבעי הופנו למערכי השימור, שם להפתעת הכל, העניקה מחלקת השימור של yes הנחה של 30 שקל למנוי שרצה להתנתק.

נדגיש כי גורמים בתעשיה המעורים בפרטים אומרים כי אכן מערך שירות הלקוחות של yes מקבל פניות עם שאלות של לקוחות על הפרסום של קשת 12 אך לטענתם לא ניכרת פעילות של התנתקות מהשירותים והנחת שימור שניתנת, ככל שההיא ניתנת, היא חלק מפעילות עסקית שגרתית ואינה קשורה למאבק עם קשת 12.
עכשיו נסביר. המלכוד של מחלקות השימור של yes הוא כזה. גם אם מקבלים את הטענה שאין בקשות התנתקות מיוחדות בכלל המאבק בין קשת 12 לחברה הרי שהיא מציפה חוסר שביעות רצון או לפחות מייצרת הזדמנות ללקוחות שירותים להוזיל את השירותים שהם צורכים מ-yes וזה כבר נזק. גם אם הוא לא נובע באופן ישיר מהמאבק בין קשת לחברה, הוא תורם את חלקו לתהליך הזה.
נמשיך: הנחה של 30 שקל למינוי בין אם בגלל הסכסוך עם קשת או בגלל מה שהיא עוררה  (גם אם לא באופן ישיר) היא הנחה גבוהה, אפילו גבוהה מידי שכבר מעמידה את המו"מ בין שתי החברות באופן שונה לגמרי. על פי החוזה הישן קשת קיבלה כמה שקלים בודדים מ-yes עבור כל מינוי ואם כרגע היא נותנת הנחה של 30 שקל למינוי שרוצה להתנתק בגלל המשבר הזה, הרי ש-yes עלולה לקבל מכה לא פשוטה ממאבק האיתנים הזה.
עכשיו, למה המאבק הזה עלול להיות  המפץ הגדול בעולם הטלוויזיה? התשובה מורכבת אבל נסביר אותה במגבלות המתבקשות:
על פי קונצנזוס ההערכות בתעשיה הרי ששוק הטלוויזיה המקומי הולך למקום בו כמעט כל משק בית יהיה מחובר לשני סוגי שירותים. השירות הראשון יהיה שירות מקומי שם ישודרו הערוצים המוכרים (קשת 12, רשת 13, כאן 11 וכן הלאה) השירות השני יהיה שירות משלים וכנראה זר כמו נטפליקס, דיסני פלוס, אפל TV וכן הלאה.
מה שזה אומר ששירותים כמו של yes ו-הוט במחירים של 180 עד 190 שקל לחודש הופכים להיות לא ריאליים כשהאופציה של סלקום TV, פרטנר TV סטינג, freetv וכן הלאה הופכים להיות האופציה המועדפת כך שחווית הלקוח לא נפגעת והוא אף מקבל יותר תוכן.
התהליך הזה מכניס את yes ואת הוט למשבר זהות. באופן עקרוני שירותי סטינג וכן הלאה אמורים לייצר את הפתרון אבל זהב אומר לייבש את yes פלוס מלקוחות (ומכסף).
אז מה הפתרון? ב-yes  מבינים היטב שהמשחק של סטינג לא מחזיק מים והעברה של הלקוחות לשירות הזה תעקר את הירון המשמעותי של החברה מהפקות המקור האיכותיות שלה ומכאן היא תיאלץ להמשיך להשקיע בתוכן מקורי איכותי (ויקר) ולהוריד מחירים כדי להתמודד עם המתחרים הנושכים כמו סלקום ופרטנר.
איך ממשיכים להשקיע בתוכן מקורי יקר ובמקביל מורידים את המחיר ללקוח? זו תעלומה שב-yes מנסים לפתור אותה באמצעות הורדת המחיר שהם משלמים לקשת 12.
בקשת 12 המצב מורכב לא פחות. להוריד את הערוץ הפופולרי מהפלטפורמה של yes תהיה מכה. לא רק בעולם ההכנסות אלא גם בעולם החשיפה. גם בקשת 12 מבינים שעולם הטלוויזיה הולך לקראת המפץ הגדול וכשאנחנו מדברים על יצרנית התוכן המרכזית בישראל הרי שגם היא צריכה לחשב מסלול מחדש ואת זה היא עושה באמצעות freetv שרחוקה מאוד כרגע מלתת פייט לשחקנים הגדולים בשוק.
אם אנחנו מתכללים את האירועים של הימים האחרונים הרי הנחה של 30 שקל ללקוחות yes רק כדי לשמר לקוחות שלא יעזבו בגלל המשבר עם קשת, היא הנחה שאינה ברת קיימא ל-yes אולם ברור לכולם שבכל הכבוד לתוכן האיכותי והמרכזי של קשת 12, yes אינה יכולה לשלם לה במתווה של ההסכם הקודם. מה שבטוח הוא שהמאבק בין yes לקשת 12 הוא זרז משמעותי לקראת המפץ הגדול באמת בשוק הטלוויזיה הישראלי.
מ-yes נמסר: yes ‏ מסרבת לשתף פעולה עם הדרישה הבלתי  סבירה של קשת שתביא לעליית מחירים מיידית לצרכנים, דווקא בעת מלחמה בה ישראל מצויה.
מקשת נמסר: "לחברת yes הסכמים מסחריים במסגרתם היא משלמת עבור ערוצים 13 ו-14, חלקם נחתמו לא מזמן. כעת, בסיום החוזה עם קשת הם מסרבים להגיע להסכם חדש, ואף מחרימים את קשת בפרסום, יחד עם חברת פלאפון מאותה הקבוצה. 
"בניגוד לטענות, יובהר כי ההסכם עם קשת מתייחס לשקלים בודדים  פר מנוי ביחס למאות השקלים שyes גובה מהצרכנים. מדובר בסכומים נמוכים במיוחד בהתחשב בתכנים הנצפים של קשת ובטח בהשוואה לסכומים שyes משלמת עבור תכנים באנגלית ועבור תכני ספורט. נשמח להגיע להסכמות, כפי שנעשה עם כלל פלטפורמות השידור".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    Yes בריונים (ל"ת)
    בולי 12/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    ערוץ 12 תמיד היה ערוץ פח אשפה-אל תוותרו להם יס!
    דוריטוס 12/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שערוץ 12 השמלאני ישרף גם ככה אין צורך בוא
    סגור
  • 9.
    ב freetv אין את ערוץ ההיסטוריה
    אמיר 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב freetv אין את ערוץ ההיסטוריה וזה גורם להרבה שצופים בתכנים של הערוץ להישאר עם הוט או יס
    סגור
  • 8.
    יס לא לוותר לערוץ הנדסת התודעה הזה
    דן 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כל ערוצי התקשורת מסיתים ומהנדסים תודעה צריך להוריד את כל הערוצים משידור.
    סגור
  • אפשר לדעתי לחסוך את ערוץ 14 (ל"ת)
    אני 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    חיים בסרט
    לא משנה 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    גם אם היו משדרים אתכם בחינם הייתם צריכים לקפוץ על המציאה. עוד יבוא היום שתצטרכו לשלם לפלטפורמה כלשהי שתשדר אתכם. אם לא הבנתם שידורים כאלו זה פאסה. תראו את הילדים שלכם, הם צופים בתוכניות טלוויזיה?
    סגור
  • אולי אתה חי בסרט, זה הערוץ הכי נצפה כבר שנים
    מאיר 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יותר מפי 2 מהערוץ פח 14
    סגור
  • ערוץ 12 יורד לטמיון
    אלי 12/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ערוץ 12 קיים שנים והוא אומנם הערוץ הכי נצפה בישראל אבל ערוץ 14 קיים בקושי שנתיים וכבר מקום שני בערוצים הנצפים בארץ. רק להזכיר פעם גם עיתון הארץ היה עיתון שכולם קורא עד שהוא הקצין מאוד בדעותיו ובאו חלופות יותר נורמליות והיום עיתון נידח שזקוק לתמיכה כבדה מהמדינה בשביל להתקיים.
    סגור
  • 6.
    מי שעורך את הכתבות צריך לתלות את עצמו (ל"ת)
    אברהם מנחם קור 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    כל הכבוד
    אביגיל 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יותר טוב שמורידים את ערוץ 11, 12, 13 ו-14 תורידו גם את ערוצי הספורט כי כל הערוצים מסיתים ומפלגים את העם. רוצים רק ערוצי בידור וילדים.
    סגור
  • 4.
    אפשר גם את 13 בבקשה? (ל"ת)
    אחת מ 2.5 מיליון 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 3.
    איזה ניסוח מלאה ומייגע אייייממממאאאאא
    ערן 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עכשיו נסביר. עכשיו. נמשיך. במגבלות המתבקשות. מהן המגבלות המתבקשות? כמה פסקאות אפשר לפתוח עם ״עכשיו״? מה עם להעסיק אנשים דוברי עברית?
    סגור
  • 2.
    ערוץ 12 ויס
    נטלי 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לי דווקא זה מעולה מי רואה את הערוץ הזה חוץ מהסתה ורוע מה יש בו
    סגור
  • 1.
    12 חיים בסרט שהם העולם וכולם סובבים
    אחד שמבין 12/2023/19
    הגב לתגובה זו
    8 2
    כמה שהם טועים
    סגור