השוק

הראל ביטוח: העלייה הגדולה הצפויה תגדיל את הביקוש לנדל"ן

עופר קליין, ראש מאגף כלכלה ומחקר בחברת הביטוח הראל מעריך שלמרות הירידה בביקושים לנדל"ן בגלל הריבית הגבוהה הרי שבטווח הקצר העלייה הגדולה הצפויה מרוסיה ואוקראינה יגדילו את הביקושים
ניצן כהן |  6
עופר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock)
"מספר התחלות הבנייה בישראל ממשיך לרדת זה הרבעון השלישי ברציפות, עם ירידה של כ-5% ברבעון הראשון של  2023  (על פי נתונים מנוכים עונתיות). ההאטה היא בעיקר כתוצאה מהריבית הגבוהה שתישאר להערכתנו עוד זמן ממושך ולכן אנו צופים שמגמה זו תימשך גם ברבעונים הבאים" אומר היום (שלישי) עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בחברת הביטוח הראל.
"חשוב לציין שלמרות הירידה, ב-4 הרבעונים האחרונים עדיין מדובר במספרים גבוהים מאוד: החלה בנייה של כ-62.5 אלף דירות וניתנו היתרי בנייה לכ-75 אלף דירות. במקביל, מספר הדירות שבבנייה פעילה ממשיך לשבור שיאים ועומד על כ-170 אלף. משמעות הדבר שלפחות בשנתיים הקרובות היצע הדירות המוכנות ימשיך לגדול במהירות.
 
"במבט קדימה להערכתנו, המחירים הגבוהים לצד תהליך העלאת הריבית וההאטה בצמיחה ימשיכו למתן בטווח הקצר את הביקושים לנדל"ן, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בשפל של כעשור במספר המשכנתאות שנתנו ב-5 החודשים הראשונים של השנה (ללא מחזורים).
"מנגד, ההיקף הגדול של העלייה לארץ מרוסיה ואוקראינה יכול למתן את הירידה בביקושים. מבחינת הסיכונים לענף נמשכת העלייה בסך ההלוואות בפיגור של 3 חודשים ומעלה (מגמה שתתעצם בחודשים הקרובים) אך עדיין מדובר ברמה נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים האחרונות" הוא אומר.
באשר לריבית בישראל, אומר קליין כי "למרות עליית הריבית המתמשכת, האינדיקאטורים האחרונים לצריכה הפרטית עדיין חיוביים כאשר קצב הגידול של מדדי הפדיון בענפי השירותים והקמעונאות נותרו יציבים בחודשים האחרונים, לצד הנתונים הנומינליים הראשוניים של סך הרכישות בכרטיסי אשראי המצביעים על עלייה במאי ויציבות במחצית הראשונה של יוני.
"אמנם אנחנו כבר בסוף הרבעון השני אך נתוני הצמיחה מתפרסמים בפיגור והצמיחה בישראל ברבעון הראשון עודכנה כלפי מעלה ל-3.1% בשיעור שנתי (0.8% בשיעור רבעוני), בעיקר בשל עדכון כלפי מעלה של נתוני יצוא הסחורות. כך בהשוואה בינלאומית הצמיחה בישראל ברבעון הראשון מהירה יותר ממרבית המדינות בשווקים המפותחים.
"על רקע הנתונים הללו השאלה המעניינת היא האם בנק ישראל יעלה את הריבית פעם נוספת בעוד שבועיים או שיבחר להמתין על רקע המדד שהפתיע כלפי מטה. ההערכה שלנו היא שכרגע כל עוד שער החליפין יציב הנטייה היא דווקא להמתין – אך שבועיים זה המון זמן במזרח התיכון והתפתחויות בשער החליפין עד אז יכולות להשפיע באופן משמעותי על ההחלטה".

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    והרבה צעירים רוצים לעזוב
    זהר 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרבה צעירים מדברים על לעבור לחול
    סגור
  • 5.
    שכר מומצע שם
    דודי 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוסיה שכר מומצע לחודש 4500 ש"ח אוקראינה שכר מומצע לחודש 2000 ש"ח בוא תגיד לי איך הם קונים דירה בישראל..
    סגור
  • 4.
    יכולים ללכת לקנדה. מה הם צריכים את המקום המעפן הזה? (ל"ת)
    יובל 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    קשקשן חוד
    מואיז הבינוני 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ההוא עושה חישובים של 2012, כאילו שהמחיר תמיד יכול לעשות ואין דבר כזה מחיר שיווי משקל.
    סגור
  • 2.
    הפמפום היומי
    עמליה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איזה עליה ואיזה גדולה, העולים מגיעים מקבלים אזרחות ובורחים למדינות זולות יותר! מי רוצה לקנות/לשכור כאן עם כל הבלאגן שבאירופה ובצפון אמריקה יותר קל, זול, ושקט
    סגור
  • 1.
    על באיזה עולםצהוא חי?
    דודו 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שום עליה אין הכל קשקוש
    סגור