השוק

מיטב: סיכוי גבוה שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5%

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, אומר כי להערכתו בנק ישראל ייתן משקל גדול יותר לקצב האינפלציה בפועל מאשר לציפיות האינפלציה וזה גוזר העלאת ריבית של 0.5%; קצב האינפלציה השנתי עומד על 5%
ניצן כהן |  4
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90, shutterstock)
לאט לאט מתגבש קונצנזוס בין הכלכלנים לפיו בנק ישראל יעלה השבוע את הריבית ב-0.5% לעומת התחזיות הקודמות שהיו להעלאת ריבית של 0.25% "בלבד". הנתונים הקשיחים, מבלי להתייחס לפיל שבחדר - המהפכה המשפטית - גוזרים קצב אינפלציה שנתי של 5% וזה גבוה, הרבה יותר גבוה מהתחזיות שמשתקפות מהמסחר באגרות חוב בשוק ההון.
"אנו מעריכים שבסיכוי גבוה יותר בנק ישראל יעלה ריבית ב-0.5%" אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב. "אנו צופים אומנם שהאינפלציה תכנס אל תוך היעד בעוד שנה, אך להערכתנו,  בנסיבות הקיימות בנק ישראל ייתן משקל גבוה יותר בהחלטה לקצב האינפלציה בפועל מאשר לתחזיות. התחזית שלנו לירידה באינפלציה מותנית בעליית ריבית.

"לעת עתה האינפלציה לא מראה סימני התמתנות. קצב עליית המחירים של הרכיבים הלא סחירים עלה ל-5.5%, הגבוה מאז 2009. גם עליית הרכיבים הסחירים נותרה גבוהה ברמה של 5.4%.
"אומנם אחרי מדד פברואר קצב האינפלציה צפוי לרדת, אך זאת לא בגלל מה שקורה עכשיו, אלא בגלל יציאה מהספירה השנתית של מדד פברואר 2022 שעלה בשיעור חריג של 0.7%. האינפלציה בחודשים האחרונים דווקא עולה. מדד המחירים בניכוי העונתיות עלה בארבעת החודשים האחרונים ב-0.4% בממוצע בחודש, גבוה יותר מאשר בחודשים הקודמים. קצב זה מגלם אינפלציה שנתית של קרוב ל-5%". אומר זבז'ינסקי.
בתחזית בתחילת ינואר בנק ישראל ציפה ש-2022 תסתיים עם אינפלציה של 5.2%. בפועל, היא נגמרה עם 5.3%, כך שמדד דצמבר היה גבוה מתחזית הבנק וזה גוזר תגובה מתבקשת אגרסיבית יותר של בנק ישראל.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ריבית
    בועז 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החזרה חודשי גבוה ב1000 דופקים את כל חלשים ומעשיר את בנקים
    סגור
  • 3.
    שלא יפתיע לרעה ויעלה ב 0.7% אבל בגדול יעלה ב 0.4% בלבד (ל"ת)
    מומו 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מפולת בשוק הדירות
    יריב 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    היכונו למפולת בשוק הדיור חוזרים למחירים טרום 2008
    סגור
  • 1.
    העלאת ריבית
    דניאל 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 1
    זה פשוט פשע להעלות את הריבית,באינפלציה נמוכה מאוד בחודשים האחרונים. אינפלציה שלא הציבור גורם לה.עליית החשמל החודש תרמה את רוב עליית המדד, בא הנגיד ואומר אני העניש אותכם על כך, תשלמו את עליית החשמל וגם עליה בהחזרי ההלוואות. פשוט לא יאמן. ההפגנות צריכות להיות חלקם מול בנק ישראל על המיתון שהוא גורם במשק. המלחמה היא בעליית מחירי הדירות ולא באינפלציה.הציבור ממוענש על כך ולא על עליית האינפלציה.
    סגור