השוק

הצרות של נתניהו: גולדקנופף ודרעי מתחממים, והסערה בכלל ביטוח

נתניהו זכה בבחירות, הוא ניצח כמו שהוא אוהב להגיד. אבל הניצחון הזה הוא "ניצחון פירוס" ואחרי שיסתיימו המשפטים (ככה או אחרת) הוא יגלה (או שכבר גילה) עם איזה שותפים הוא נכנס לעסקה הזו | ניצן כהן, טור שישי
ניצן כהן |  9
פאוול, גולדקנופף, נתניהו, דרעי ואקירוב (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי, יחצ)
אז נראה שהפעם הפור נפל. בנימין נתניהו יצליח להקים ממשלה יציבה וגוש השינוי יכנס לבונקר לחשבון נפש ושיקום. נראה שכל מה שהיה צריך להיכתב על המשבר כשבראשות הממשלה עומד נאשם בפלילים בעבירות חמורות כבר נכתב. ולכן ננסה לנתח את הדברים מזווית שונה מעט.
נראה, לפחות כרגע, שהניצחון של נתניהו הוא "ניצחון פירוס" אז אם כל ההטרלה הזו הייתה כדי לחלץ את עצמו ממשפט תיקי האלפים הרי שבצער רב על המקום הנמוך אליו הגיעה הציבוריות הישראלית, נסללת למעשה הדרך להסדר בסגנון ההסדר שתמך בו הנשיא אהרון ברק. כלומר, הרשעה בלי הרשעה, עונש בלי עונש והנה הקיץ הקץ על חברת המופת שחלמו עליה האבות המייסדים והתחיל עידן התיקון, הריפוי וכן הלאה.

כאן יגלה נתניהו (והאמת היא שאני די אופתע אם הוא לא גילה את זה עד עכשיו) שהניצחון שלו הוא 'ניצחון פירוס'. כלומר, אחרי שייסגר המשפט ב"פשרת אהרון ברק" או משהו דומה, הוא יגלה שהשותפים שלו באו רעבים. מי עם רעב להבעיר את הר הבית, מי להקים את בית המקדש השלישי ומי לתקציבים כדי שיוכל להמשיך לקיים אורך חיים לא יצרני במיוחד.
אז אם אריה דרעי יחלק לציבור שלו תלושי מזון בעלות תקציבית של מיליארד שקל למה שהציבור של גולדקנופף לא יקבל את ליטרת הבשר שלהם? והציבור של גפני לא צריך? ומה עם הציונות הדתית? ובניה מאסיבית מעבר לקו הירוק? וההבטחות לחברי הליכוד? וכן הלאה.
עכשיו השותפים האלה באים רעבים, או כמה שהם רעבים ומישהו צריך לשלם את החשבון. מי הוא אותו מישהו הזה? נו, נראה שהתשובה מוכרת וברורה מאליה.
אנחנו נמצאים בעידן של אינפלציה עולה שפוגעת במשקי הבית של מעמד הביניים אלה שמשלמים את המסים שאחרים חומסים, הריבית עולה כך שהתשלומים החודשיים עולים. מחירי החשמל והארנונה עולים והנה משק הבית במעמד הביניים נשחק עד דק. ונתניהו? הוא יצטרך למצוא כסף לכל החגיגה הזו והוא כבר יותר מרמז לנו מאיפה הוא מתכוון להביא את הכסף. הוא ייקח אותו, כך הוא אמר, מעודפי גביית המסים ומקרן העושר. אז רגע, לפני שאנחנו חוגגים שיש מקור למימון עינוגי החיים האלה, נסביר את הבעייתיות שבהנחת העבודה הזו.
עודפי גביית המסים באו לעולם כשהאינפלציה רק התחילה להרים ראש ועדיין לא פגעה בכלכלה הריאלית. בשנה החולפת ראינו את המאניה שלה כשהמחירים עלו, אנשים לקחו הלוואות צרכניות, התפוצצו במשכנתאות וכולם אכלו, שתו וטסו לדובאי. אבל בשנה הבאה, לפחות לפי קונצנזוס ההערכות, התמונה עלולה להיות אחרת.
אם נסתכל על משלמי המסים הגדולים בישראל הרי אלה הבנקים, צים, ICL, ושותפויות הגז. בהנחת עבודה שהעולם נכנס להאטה כלכלית (והס מלהזכיר מיתון) הרי שגם הגופים האלה, הרווחיות שלהם תיפגע ומכאן תשלומי המסים שלהם. נחריג את שותפויות הגז מהסיפור הזה אבל מה עם כל היתר? יבואני כלי הרכב שחגגו בשנים האחרונות ומכרו מכוניות יקרות (עתירות מס) מכל הבא ליד, עלולות להיתקל בהאטה כלכלית שתשורשר מהר מאוד לרווחיות שלהם.
והבנקים? הם יתחילו בשנה הבאה למחוק נתחים מתיק האשראי המפואר שלהם (הרעה במצב הכלכלי אומרת ירידה בכושר הפירעון של משקי הבית ואובדן הכנסות למערכת) ולא, הם לא קרובים לאובדן היציבות, אבל הם בהחלט קרובים לעולמות של תשלומי מס נמוכים יותר מהמס שהם שילמו ב-2022.
שוק הנדל"ן. גם הוא רווי מסים וכאן אנחנו מדברים על שוק שהוא טריקי. כלומר קבלנים שקנו קרקעות במחירים גבוהים יאטו את קצב הבניה ומכאן את מספר הדירות שהם מוכרים, הבנקים מכבידים בחיתום על משכנתאות חדשות והנה סיגמנט משמעותי של משלמי המס ישלם גם פחות.
אז נראה שהבנו את התהליך ולמה אחרי שנתניהו ייחלץ מהמשפט הוא יגלה שהניצחון שלו, כמוהו כהפסד ועוד לא אמרנו כלום אם חלילה תידלק לנו איזו בערה ביטחונית שתצריך כסף למערכת הביטחון. לתענוג שהשותפים של נתניהו רוצים יש מחיר וזו חוכמה קטנה מאוד להגדיל את ההוצאות במציאות משתנה במהירות גדולה כל-כך כמו שאנחנו נמצאים בתוכה.
אלפרד אקירוב וכלל ביטוח
אתמול הודיע מנהל ההשקעות הראשי של כלל על פרישתו מהתפקיד. יוסי דורי שמו של האיש. וכדאי שתזכרו את השם הזה. דורי נקלע בעל כורחו לאחד העימותים הגדולים שיש היום בכלכלה הישראלית. הרבה כסף ואמוציות יש בעימות הזה ודורי היה זה שבגלל החלטה אחת שלו, העימות הזה ניצת.
לפני יותר משנה עשה דורי את הדבר המתבקש, מה שאמור להיות טריוויאלי ביותר והוא להגן על כספי הלקוחות שלו, הם לקוחות כלל. כלל ביטוח החזיקה עבור הלקוחות שלה השקעה באלרוב של אלפרד אקירוב וזה רצה להזרים לחברה בת של אלרוב ושל הבן שלו, ג'ורג'י, כסף מבלי שהבן יצטרך להזרים גם הוא כסף. או לפחות להידלל. לזה דורי לא הסכים ועשה את הדבר המתבקש, להצביע נגד.
או אז יצא קצפו של אקירוב והוא החליט להשקיע את מיטב כספו ברכישת השליטה בכלל ביטוח ולהראות לשוק ההון מה הוא מסוגל לעשות. אבל אקירוב הרבה יותר נבון מזה והוא פשוט הבין, דרך הסיפור של לוקה, מה המשמעות של שליטה בכספי העמיתים של כלל ביטוח וכזאת הוא רוצה.
דורי רצה לעזוב את כלל כבר תקופה, מסיבותיו הוא. יורם נוה, מנכ"ל החברה שראה את הביצועים הטובים שהביא דורי ללקוחות (ומכאן לחברה) פעל להשאיר אותו, אבל בסופו של יום החליט דורי לעזוב את כלל ביטוח וכנראה את עולם ההשקעות וללכת למקומות אחרים, שלווים יותר.
זו אינה סתם התפטרות של בכיר בשוק ההון ונכון שלכל אדם יש תחליף אבל דורי עשה פשוט את הדבר הנכון. הדבר הנכון שהוא האמין שצריך לעשות לטובת הלקוחות שלו וזה לא טריוויאלי בעולם ניהול הכסף, ממש לא טריוויאלי. אבל אם שאלתם את עצמכם אם כל תהילתו של דורי באה מההחלטה על ההזרמה ללוקה אתם טועים. דורי הצליח בתקופה לא פשוטה לקחת ענקית בניהול השקעות ולייצב אותה מידי חודש בדירוגים של התשואות הטובות ביותר וגם זה לא פשוט כשאתה מדבר על השקעות בסדר גודל של כלל.
בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אל תבלבל לנו את המוח לנו במוח
    אלי 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לא נביא ולא בן נביא. מאיפה אתה שולף את התאוריה ההזויה הזו. בלה בלה מילים מילים בכדי למלא כתבה.
    סגור
  • 7.
    איףףףף
    אני ורק אני 11/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איףףףףף טרחן פרשן בלירה מיצרית
    סגור
  • 6.
    זוכרים את בנט ועבאס? בדיוק אותו הדבר פה (ל"ת)
    אלמוני 11/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    רצוץ בקנה
    חמורו של 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן, לעת זיקנה ירקידו אמות הסיפים את ה BB אשר, לכאורה ולמראית- עי"ן נראה היה שבעשור השמיני לחייו ירווה רוב נחת עם בן ערב ובן נצרת... אם לא היה מדובר בנו, בבנינו ובבני- בנינו היה כיף לצפות ב BB רוקד על הגחלים אבל...
    סגור
  • 4.
    ביבי עם לפיד וגנץ יש לך מספיק מנדטים
    ציפי 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי אל תיתן לכל החרדים כולל סמוטרי'ז ובן גביר להכתיב חלמה לעשות. יש לך מספיק מנדטים ללכת על לפיד כסר החוץ הוא מצויין בזה ועוד תפקיד חשוב הוא לגמרי שווה את זה לגנץ את הביטחון כי רק הוא מתאים לתפקיד במדינה כזאת בעייתית עם אוייבים מכל עבר ותן לו עוד כמה תפקידים כולל גידעון סער אם לא סר המישפטים אז לפחות סר הכלכלה. בשום זמן מתון אסור לך למנות את סמוריז לביטחון האיש לא שירת בצבא ואן לו מושג מה זה ביטחון את תפקיד שר הפנים לבן גביר כי הגיע הזמן שהערבים יחשבו הרבה ליפני שיזרקו אבנים ובקבוקי תבערה על חיילים שורף מכוניות משטרה ישלם על זה מכיסו
    סגור
  • 3.
    נגמר סיפור ההצלחה של כלל... (ל"ת)
    נועם 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שונא צבועים
    שונא צבועים 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 6
    איך מסוגל בן אנוש לכתוב על דרישות לאחר ה53 מליארד לעבס והמליונים לחתולים.רק שונא ישראל עם שנאה עצמית יכול לכתוב כאלו דברים.
    סגור
  • טוב, ביבי ניסה לצרף אותו לפני בנט, אז… (ל"ת)
    אלמוני 11/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    54 מיליארד לעבס
    אני 11/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 4
    זה בסדר שהחרדים יקבלו עשירית ממה שהערבים קיבלו בלי שאיש מהתקשורת עמיד עפעף. הם האחים שלנו ובזכותם אנחנו מצליחים. העם הוכיח שהוא מוכן לתת כתף ללימודי התורה. תוכלו את הכובע 4 שנים בשקט. עכשיו תורכם.
    סגור