השוק

ליברמן: הבנקים בפוסט טראומה ולכן הם מפחדים מהכסף של העולים

שר האוצר אביגדור ליברמן אומר בראיון ל-ice שהוא לא מקבל את הגישה שכל מי שמגיע מרוסיה, הוא חשוד ולכן מי שלא תחת סנקציות צריך לאפשר לו העברות כסף בבנקים; והאם יחתום על ההחלטה הדרמטית ויפריד את ויזה כאל מדיסקונט?
ניצן כהן |  19
אביגדור ליברמן (צילום אבשלום ששוני פלאש 90)
שנה ושלושה חודשים אביגדור ליברמן שר האוצר ונראה כאילו עברה קדנציה מלאה, 4 שנים לפחות. הוא נכנס לתפקיד שר האוצר אחרי ש-3 שנים לא היה תקציב והצליח להעביר תקציב שנראה כמו תקציב החלומות. רפורמות, תיקצוב תשתיות, פתיחת הכלכלה לתחרות ועוד כהנה וכהנה אבל בעיקר היה נראה שמשרד האוצר חוזר לשפיות.
אבל מאז התקציב האחרון שעבר עברו שנה ושלושה חודשים. ממשלת השינוי קרסה, נכנסנו לעולמות של ממשלת מעבר והנה הכל מתפוצץ בפנים. ההזנחה של 12 שנים במשרד החינוך מתפוצצת בדיוק בתקופה שליברמן לא יכול לעשות יותר מידי (זו ממשלת מעבר) וגם מה שהיא כן יכולה לעשות עכשיו נתקל בחומה בצורה של הסתדרות המורים שלא מוכנה להתפשר.
ליברמן בראיון מיוחד ל-ice אומר כי הכסף כרגע זו לא הבעיה אלא מה עושים איתו. מה הציבור יקבל תמורת הכסף שהוא יעביר לשכר המורים וזו ליבת המחלוקת.
נדבר על הפיל שבחדר? מה ליבת הסכסוך עם המורים? 
"במערכת החינוך הבעיה המרכזית ועל זה הוויכוח על מה שמים דגש. הוותק או מצויינות ואני חושב שעדיף מצויינות ואיכות ההוראה ולכן מבחינתי גם מורה בעל ותק של 3 שנים שמביא תוצאות בתוך עולם ההוראה יכול להרוויח יותר ממורה עם ותק של 13 שנה".
מי יהיה אחראי על התיגמול הזה?
"צריך לתת הרבה חופש פעולה למנהלים והרבה גמישות כי בסופו של דבר מי שיודע איזה מורה טוב, זה מנהל בית הספר. צריך לתת שעות ותקציבים כדי שהמנהל יוכל לתגמל את המורה ומה שהצענו ועדיין אנחנו מציעים זו עלייה דרמטית בתנאים של המנהלים ל-20 אלף שקל התחלתי. ואם המנהל ימשיך להיות גם מחנך או ייקח על עצמו כל תפקיד נוסף הוא יקבל עוד 2,000 שקל".
אז ליבת הסכסוך הוא מי יקבע מי יקבל את הכסף?
"כן, אבל הוויכוח זה על גם על היכולת לפטר או לנייד לא רק לתגמל. היום זו פרוצדורה של שנתיים לפטר עובד מערכת החינוך, בצרפת אנחנו מדברים על תהליך שיכול לקחת 90 יום. אנחנו מדברים גם על היכולת לחתום חוזה אישי עם אנשים בעלי תרומה מיוחדת".
כאן אנחנו כבר עולים על מוקש. מה זו תרומה מיוחדת? מי יקבע אותה?
"אני אתן לך דוגמה: מרצה באוניברסיטה העברית בירושלים, בוגר תואר שני במתמטיקה האם יש סיכוי שיבוא ללמד בבית הספר? אין סיכוי כי מה שהוא מרוויח ביום ראשון בבנק או בחברת ביטוח, זה כפול ממה שהציעו לו בחודש שלם במערכת החינוך. וביננו להכין נער או נערה לבגרות 5 יחידות מתמטיקה צריך תואר שני. אז מה שקורה היום זה שמי שיש לו כסף לוקח מורה פרטי ואנחנו רוצים שיהיה את זה בבית הספר, בחינם".
יש לנו עדיין את בעיית החופשים שלא מסונכרנים בין מערכת החינוך למשק כולו.
"זו עוד נקודה שחשובה לנו. כמה שיותר סנכרון בחופשים למשק הישראלי וזה אנחנו רוצים. אנחנו ישבנו ארוכות וגם אני ישבתי עם שרת החינוך ועם צוותי המו"מ של החינוך והאוצר לדעתי עם קצת רצון טוב אפשר להתכנס. כולם מבינים שיש כאן בעיה שצריך לפתור אותה".
בוא נעבור רגע לפגישה שעשית על מנכ"לי הבנקים. אתה למעשה ביקשת מהם לעבור על החוק הבינלאומי. כלומר לאפשר העברת כסף מרוסיה שתחת סנקציות לישראל.
"קודם כל אני רוצה שתבין. יש כאן צד של פנסיונרים, יש 56 אלף ישראלים שמקבלים כמה גרושים של 100 עד 200 דולר לחודש. הפנסיונרים האלה לא תחת סנקציות והם מקבלים את הכסף מבנקים שלא תחת סנקציות. עכשיו הבנקים כאן נכוו בעבר מהאמריקאים, אז הם נכנסים להתקף לב מהם. אנחנו קיבלנו לפני כמה ימים אישור כתוב מהאמריקאים שהם מוציאים את כל הפנסיונרים מהסנקציות".
טוב, די ברור החשש שלהם. שאנשי עסקים שתחת סנקציות יבריחו כסף מרוסיה למערב עם תחנה ביניים בישראל.
"רומן אברמוביץ' לא יבריח כסף בחתיכות של 100 דולר לחודש, יש לו מיליארדים והעברה של 100 או 200 דולר לא יפתרו לו שום בעיה -זה טירוף. כאן קיבלנו אישור ממשרד האוצר האמריקאי להוציא את הפנסיונרים ובתנאי שהבנקים ברוסיה לא תחת סנקציות.
"הפנסיונרים יתחילו עכשיו לקבל את הכסף. עכשיו לגבי העולים אמרנו את אותו הדבר: מי שלא מופיע ברשימת הסנקציות והוא מעביר לא דרך בנק שנמצא בסנקציות אז אין איתו בעיה. אני רוצה שתבין את הסיטואציה, והאמריקאים אמרו שאם אדם לא מופיע ברשימות אז זו אחריות של הבנקים. האמריקאים פרסמו רשימה שמית ומי שלא מופיע בה יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, כמו כל פרוצדורה רגילה. כמו גזפרום שלא תחת סנקציות.
"לא יכול להיות שכל מי שבא מרוסיה בורחים ממנו זה לא יכול להיות. ושים לב, אחרי ההתערבות שלי, התחלתי לקבל פידבקים יותר טובים מהעולים. אני רוצה שתבין, אין כאן גזענות אלא פוסט טראומה בבנקים ממה שחטפו בעבר בארה"ב".
התחלת את הקדנציה יחד עם עודד פורר, עם רפורמות משמעותיות שמוזילות את יוקר המחיה. אני מדבר על הרפורמות ביבוא של פירות וירקות. נראה שזה נעלם ככל שהתקרבנו לבחירות.
"בדיוק ההיפך, אנחנו עובדים בקצב רגיל והעברנו למשרד המשפטים את הפטור ממכס על דגים, הגדלנו את יבוא הדבש ושמן הזית והגדלנו את מכסות היבוא בכמויות לקראת החגים. מה שאנחנו רואים זה שחתמנו על הסכם עם מועצת החלב ובמקום עלייה של 14.5% במחירים כמו שהם דרשו, הבאנו אותם לעלייה של-5% ובמקביל הגענו להסכמה על הורדת מכס מלאה לכל הגבינות הרכות - בלי מכס. אפס מכס.
"גם בנושא הירקות עשינו הרבה. אנחנו נמצאים חודש שני ברציפות שמחירי הירקות יורדים ומה שעלה בחודש האחרון זה מחיר האבוקדו, הבננות, המנגו והלימונים - כל אותם פירות שהגנת הצומח חוסמת את היבוא. כלומר בכל מקום שהצלחנו הורדנו את המכס אבל המועצה להגנת הצומח מצאה ג'וקים אנטי ציונים ולא משנה מאיפה מביאים זה פוגע רק בישראלים ולכן אסור לייבא - שם ראינו קפיצה של 40% במחיר".
אנחנו בממשלת מעבר ועוד כמה חודשים אתה צריך להחליט אם מפרידים את כאל מבנק דיסקונט או לא. אתה בכלל יכול לקבל החלטה כזו בממשלת מעבר?
"אני לא צריך לחתום על ויזה כאל. צריך קודם החלטה של ההחלטה על הממונה על שוק ההון ואז מה שהדרג המקצועי יחליט. למשרד האוצר יש מנכ"ל ואם כולם יסכימו אני אחתום על ההחלטה שלהם. זו החלטה של הדרג המקצועי. אני לא בורח מהחלטה אבל אני לא יכול לחתום על כלום - זו ממשלת מעבר, ומעבר לזה, הגורם היחיד שיכול להשלים מהלך כזה הוא הדרג המקצועי - ושם עוד לא החליטו".
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    ליברמן
    גידי 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ליברמן פירק 4ממשלות לשעבר והיום הוא מאשים את הבנקים ממש ליברמן אסון למדינת ישראל צביעותשלפולטיקאי קטן לצבוע ממש אסון לכלכלת ישראל. ולביטחון המדינה
    סגור
  • 16.
    אפס הבנה ושכל (ל"ת)
    שר הכי כושל 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    כך נראה סיקור אוהד יחד עם דמגוגיה
    אנוני מוס 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חוסר הבנה משווע של המערכת, פופוליסט כהרגלו בקודש וכמובן המשך הדהוד המסר השקרי של שלוש שנים ללא תקציב, או הזנחה של 12 שנים )אגב מתוכם, כמה שרי חינוך היו שמשתייכים לגוף השינוי והאיחוי ובתכלס השיסוי?(
    סגור
  • 14.
    20 שנה הוא חימם את הכיסא
    מנשה כהן 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השנה הזאת בא לעבוד ועשה המוני רפורמות בהורדת מכסים ורגולציה, כל הכבוד. אבל מה עם שוק הדיור שהוא ההוצאה הכי גדולה של הישראלים?
    סגור
  • 13.
    ליברמן
    גיא 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תחזיר את הכספים שגנבת
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    איש מסוכן (ל"ת)
    ניר 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    חברמן
    רבקה 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מספיק כבר חקרנו את הרמאות שאתה משתמש בא עוד מעט יש בחירות אני מקווה מאוד שאתה תעוף מה פוליטיקה עם היהודים נהייה עני בגללך
    סגור
  • 10.
    עיתון רוסי?
    ראובן 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם זה עיתון רוסי? עיתון שתומך התאום פוטין הישראלי? נ.ב. לא היה תקציב במשך שנה וחצי ולא 3...די עם המנטרה שהיא פייק. איווט האיום צריך לסיים את דרכו בפוליטיקה הישראלית קופת השרצים עוד תפתח
    סגור
  • 9.
    כמה ליברמן שילם על הכתבה הזו?
    אבנר 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    כתבה כזו ארוכה ויפה חבל שנוטף ממנה כאילו זה פירסום סמוי לקראת הבחירות. ליברמן גרם לבחירות השניות ובכך גרם לבזבוז מיליארדים. היה שג פשוט ,שבלי עזרתו של ביבי היה היום מקסימום מאבטח בסופר.
    סגור
  • 8.
    קובי
    קובי 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ניצן על מה אתה מגן על המודחת ביותר בישראל שר אוצר כושל ראה מצב הכלכלה היום נצן הלשון שלך עמוק בעכוזו של לברמן הגנב
    סגור
  • 7.
    נוכל
    רפי 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ליברמן אתה תקבל סיבוב בפרצוף שלא תידע עניין של זמן.
    סגור
  • 6.
    תעמולה במיטבה
    י 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 2
    גם אם השכר יכפיל את עצמו עדיין הוא קונה פחות שר האוצר הכי כושל שהיה לנו
    סגור
  • 5.
    לא מדויק...
    יותר נכון 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 1
    תעמולת בחירות במסווה של כתבה רצינית לשר האוצר הכושל בממשלה הכי כושלת בהיסטורית מדינת ישראל ! חושבים שכולם מטומטמים....
    סגור
  • 4.
    מדינה הזויה
    אחוקובוקי 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לשים את ליברמן שר אוצר זה כמו שראש המאפיה בשיקגו יהיה נגיד הבנק המרכזי של ארצות הברית. בדיחה בקיצור
    סגור
  • 3.
    לתוכנית הזה צריך למחוק את הראש הכל התייקר
    סנצ'ו 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חזור למולבובה צועני אידיוט
    סגור
  • 2.
    שטויות במיץ
    ווילי וונקה 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    10 4
    צריך תואר שני להכין נער/הלבגרות 5 יחידות??? מה פתאום? מאיפה אתה מביא את השטויות האלה? הרי אתה בעצמך אומר שוותק לא קובע אלא כישרון.
    סגור
  • לא משנה עד כמה מצויין המורה, לא כולם יקבלו מאיות
    יום 08/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא אפשרי אלא אם כולם עם אייקיו 140+ רוב הילדים לא מעניין אותם ללמוד...
    סגור
  • מה גם ש..
    שייקה 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לרה"מ אין אפילו תעודת בגרות .
    סגור
  • 1.
    איש מושחת והכושל ביותר בפוליטיקה !!! (ל"ת)
    אסף 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    17 6
    סגור