השוק

בנק ישראל: יותר ממיליון משכנתאות בישראל; כמה יושפעו מהריבית?

נתונים שמפרסם היום בנק ישראל מגלים כי בישראל יש היום קצת פחות ממיליון משכנתאות שהיקפן הכספי הכולל מסתכם בכ-512 מיליארד שקל; 375 מיליארד שקל מהמשכנתאות האלה מתייקרים באופן משמעותי כבר עכשיו
ניצן כהן |  1
משכנתא (צילום Magma Images, פלאש 90)
נתונים שמפרסם היום בנק ישראל מגלים כמה נתונים מעניינים על שוק הנדל"ן הישראלי. נכון לחודש יולי יש היום 996 אלף משכנתאות בישראל, כלומר בחישוב גם הרי שאנחנו מדברים על יותר ממיליון ישראלים מחזיקים משכנתא וזה משמעותי. החישוב הזה מעוות מעט מאחר ו-996 אל משכנתאות כוללות בתוכן משכנתא שניה ושלישית לאותו אדם ומאידך, שני בני זוג שלקחו משכנתא אחת. כך או אחרת, הנתון הזה של בנק ישראל משקף מצב מעניין מאוד בשוק המשכנתאות הישראלי.
עוד נתון מעניין מגלה כי שוק המשכנתאות הישראלי מסתכם היום בכ-512 מיליארד שקל (משכנתאות שניתנו). מתוך הסכום הזה נשאלת השאלה כמה כסף יושפע מההתפרצות האינפלציונית שהביאה איתה את עליית הריבית. אם כן, המספר הזה מדבר על 375 מיליארד שקל שצמודים למדד המחירים לצרכן או לחילופין נושאים ריבית משתנה (שגם היא בתוואי עולה).

בחודש יולי ניתנו בישראל קצת יותר מ-10 מיליארד שקל משכנתאות. הנתון המעניין הוא המינוף של משקי הבית וכאן אנחנו מדברים על כל שקצת פחות מ-80% מהמשכנתאות האלה נילקחו ברמות מינוף משמעותיות של 45% מימון ומעלה.
באופן עקרוני המערכת הבנקאית נצמדה להוראות הפיקוח על הבנקים ושמרה על רמת חיתום נאותה. כ-80% מהמשכנתאות שנלקחו בחודש יולי, ההחזר שלהם מסך ההכנסה הפנויה של משק הבית נעה בטווחים של 20% עד 40% וזה נתון טוב שמאפשר מרחב תימרון למשקי הבית בתוך ההחזר החודשי מבלי לפגוע משמעותית ברמת החיים.
נסביר לרגע כי המשמעות של הדברים היא שאם משק הבית משלם 40% מהכנסתו הפנויה להחזר משכנתא, הרי שעליית ריבית ועלייה של האינפלציה תפגע מעט יחסית ברמת החיים וזה מאפשר לבנק ישראל מרחב תימרון משמעותי כשהוא נלחם כעת באינפלציה, באמצעות הריבית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל הרוע מביא בנק ישראל כאילו דה מה לא קולטים
    אדי 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    טיפשים בערבון מוגבל
    סגור