השוק

הפועלים: בנק ישראל יאיץ את קצב העלאת הריבית

בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכים ששיא האינפלציה יגיע בחודש דצמבר הקרוב, אז היא תגיע לרמה שנתית של 4.9%; בנק ישראל יאמץ את המדיניות של מקביליו ויאיץ את קצב העלאות הריבית
ניצן כהן |  1
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ביום שישי פורסם מדד המחירים לצרכן שהיה גבוה, גם אם לא היה גבוה מתחזיות הכלכלנים, הוא עדיין מצביע על אינפלציה גבוהה מידי. בסיכומו של חודש עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 0.4% לרמה של. ב-12 החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 4.4% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-3.9%.
בחטיבה הפיננסית של הפועלים אומרים היום כי: "עליית המדד הייתה בדומה להערכתנו, והאינפלציה השנתית עלתה לרמה של 4.4%, הקצב הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008. לא היו הפתעות גם בסעיפי המדד, מלבד אולי עלייה גבוהה במחירי הדיור. בהסתכלות קדימה, האינפלציה תלויה במספר גורמים, שחלקם בעלי השפעה לחודשים הקרובים כמו עלייה של 9.6% במחירי החשמל, כשמנגד הפחתת הבלו על הדלק וירידה במחיר הנפט צפויים להביא לירידה חדה במחיר הדלק באוגוסט.

"מחירי המזון עלו בשנה האחרונה בשיעור גבוה של 5.2%, ועדיין צפויות התייקרויות במחירי החלב, הביצים והלחם. הממשלה תנסה למתן חלק מעליות המחירים, אם כי הקדמת הבחירות, מקשה על חלק מצעדים אלו. אנו מעריכים כי עדיין קיימת אינפלציה גבוהה בקנה שטרם נמדדה, וזה נכון בעיקר לסעיפים כמו דיור, שם המדידה נוטה להיות מוחלקת, וניתן לראות שבחוזים מתחדשים בהם התחלף השוכר המחירים עלו בשיעור שנתי גבוה של 6.5%.
"בהנחה שבחודשי הקיץ יהיו הרבה חילופי שוכרים סביר להניח שסעיף הדיור יוסיף לעלות בקצב מהיר בחודשים הקרובים. מחירי הנסיעות לחו“ל עלו בשנה האחרונה בשיעור נמוך יחסית של 5.9%, אנו מעריכים כי גם בסעיף זה נראה עליות מחירים גבוהות בחודשי הקיץ. בהסתכלות מעט ארוכה יותר, מחירי הסחורות וההובלה ירדו בחודשים האחרונים בשיעור ניכר, וזה אמור לבלום את האינפלציה שמיובאת מהעולם. עליות הריבית מקטינות את הסיכוי שנראה תהליך של ספירלת שכר-אינפלציה.
"יחד עם זאת" אומרים בפועלים כי "אי-הוודאות גבוהה ושינויים מבניים בשוק העבודה לאחר תקופת הקורונה עשויים להאריך את תקופת עליות המחירים. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 3.1% ב-12 החודשים הקרובים. האינפלציה בשנת 2023 צפויה להיות כבר בתוך תחום היעד.
באשר לתגובת בנק ישראל למדד הגבוה של חודש יוני, אומרים בבנק הפועלים כי אנחו לקראת עליית ריבית נוספת של 0.5%. "בנק ישראל צפוי לאמץ את המודל של בנקים מרכזיים אחרים בעולם, וינסה להעלות את הריבית בקצב מואץ בתקופה הקרובה, בכדי להגיע לריבית ריאלית חיובית על מקורותיו. בשלב מסוים ההאטה בפעילות הכלכלית תאלץ את הבנקים המרכזיים להאט את העלאות הריבית, אך ההנחה היא שגם האינפלציה בפועל, ובעיקר הציפיות לאינפלציה ירדו אף הן, ולכן הריבית הריאלית בישראל תהפוך לחיובית. אנו צופים ריבית בשיעור של 3% שנה מהיום".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אינפלציה לא מטופלת וקצב נמוך מאוד של העלאות ריבית (ל"ת)
    אהרון 07/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור