השוק

דובי פרנסס ל-ice: "גל הפיטורים בהייטק - תיקון שוק בריא"

משקיע הון סיכון הישראלי והכריש מקשת 12, דובי פרנסס, מנתח את הירידות בשווקים ובמניות הטכנולוגיה ועל גל הפיטורים בהייטק: "השוק ינקה את מה שלא אמיתי", וממשיך באזהרות למשקיעי הקריפטו: "הונאת המאה"
יהודה לוינגר |  6
דובי פרנסס (צילום freepic)
מה קורה לשווקים ולמניות הטכנולוגיה, ולמה גל הפיטורים ממשיך בכל הכוח? ואיך כל זה קשור למטבעות הקריפטו? איש העסקים דובי פרנסס, מנתח את האירועים האחרונים בשוק, ומשדר דווקא אופטימיות: "השוק ינקה את מה שלא אמיתי, יוריד את מספר חדי הקרן - מה שבתורו יעלה את היצע העובדים הזמינים בשוק העבודה, יוריד את ציפיות השכר שלהם, ישנה את הדיאלוג מ-"אילו הטבות יש לכם" ל-"האם המשימה של החברה מרגשת אותי כעובד"".
"אני אתחיל ברשותך באמירה הוליסטית רחבה כדי לתת לקוראים של ice קונטקסט בריא ואופטימי", אומר פרנסס בשיחה ומפרט: "בשנת 2008 עבדתי בוול סטריט בבנק השקעות ידוע בשם דויטשה בנק ואז לכולם היה כמעט ברור שסוף העולם הגיע, השווקים צללו ב58%, האבטלה קפצה ל-10%, מיליוני אנשים איבדו את בתיהם ואילולא התערבה הממשלה המשבר אף היה עמוק יותר. והנה 14 שנים עברו, משבר חדש לפתחנו אבל דרכה של האנושות הייתה ונותרה קידמה. אין לנו אופציה אחרת".
"לכל דור היו את האתגרים וההזדמנויות שלו - רק במאה שנים האחרונות האנושות ידעה שפעת ספרדית, שתי מלחמות עולם, שואה, מיתון עמוק ב-1929, משבר טילים גרעיני, מלחמות אינספור, עוד 11 מיתונים בארה״ב, אסונות טבע, קורונה ועוד היד נטויה". 
 
פרנסס מרחיב על ההליך ההיסטורי: "האינטרס הקפיטליסטי עובד לנו נפלא עד כה - האנושות משנת 1760 עם תחילת המהפכה התעשייתית, וביתר שאת לתוך מאה השנים האחרונות, המשיכה להתפתח בקצב מסחרר - בהמצאת הפניצילין, שואב האבק, מיקרוגל, מקלט הטלוויזיה, לווינים, מחשבים ומחשבים אישיים, אינטרנט, טלפון סלולרי, wifi, כוח גרעיני, בינה מלאכותית, טלפונים חכמים, מסך מגע, מדפסות תלת מימד, טילים שנוחתים בחזרה מהשמיים וחיסונים לקורונה בטכנולוגית mRNA.
ההיסטוריה מלמדת אותנו, שתמורות אדירות עתידות לחול עלינו בשנים הקרובות וההימור האישי והמקצועי שלי כמשקיע הון סיכון עומד בהלימה מוחלטת לאמונה הזו. עכשיו לאשורו של עניין וברמה הטכנית הפשוטה ביותר - אני כבר שנים אומר וכותב שהערכות השווי בהייטק וקל וחומר בקריפטו הן הזויות".
 
אתה עצמך אמרת בראיונות עבר שאינך מאמין במטבעות הקריפטו, וכינית את הביטקוין - "שיטקוין" וכי מדובר בהונאה כבר בשנת 2018, גם לבי חדי-קרן אמרת בריאיון עבר כי הרב מהם לא אמיתיים ואלו שבהם אתה מושקע הם כן אמיתיים.
"ציטטת אותי במאמר נרחב בעיתון מלפני שנתיים וחצי. אז היו "רק" 500 חדי קרן, היום יש 1,170 חדי קרן עם שווי מצרפי של 3‪.‬8 טריליון דולר - 18% מהתל״ג האמריקאי שזה כמובן ממש הזוי ולא אפשרי, שהרי אין 1,170 קטגוריות לשבש. קל וחומר לגבי קריפטו שזה בגדול הונאת המאה כפי שאני אומר משנת 2018. 20,000 מטבעות עם אפס ערך שהיום כבר בשווי מצרפי של 1 טריליון, אבל היו לפני כמה חודשים בנובמבר 3 טריליון דולר".
"לכן, כשהסתיים עידן הכסף הזול, שחלחל לתעשיית ההון סיכון ויצר את האנומליה הזו, אנחנו רואים תיקון שוק בריא וטוב. יש לומר אפילו משמח - השוק ינקה את מה שלא אמיתי, יוריד את מספר חדי הקרן - מה שבתורו יעלה את היצע העובדים הזמינים בשוק העבודה, יוריד את ציפיות השכר שלהם, ישנה את הדיאלוג מ"-אילו הטבות יש לכם" ל"-האם המשימה של החברה מרגשת אותי כעובד". גם אצלנו משקיעי ההון סיכון - 3,000 פירמות השקעה שמתוכן 1,400 הצטרפו ב-4 השנים האחרונות - זה גם יותר מידי שחקנים וגם שם נראה תיקון ומשם כמובן פחות כסף יילך להשקעות מבעבר ויש לנו כמה שנים של חזרה לנורמאליות.  שנה שעברה הושקעו בהייטק הישראלי 25 מיליארד דולר פי 2‪.‬5 משנת 2020 שגם הייתה שנת שיא. זה לא הגיוני וצריך לחזור לממוצע בריא".
 
"לגבי מכפילים"' מוסיף הכריש, "לא לשכוח שיש צמיחה וחברות מגדירות קטגוריה עם צמיחה של פי שניים ומעלה בשנה, גם אם המכפילים הציבוריים ירדו ב-50% החברות יפגשו את השווי הנקוב שלהם היום פשוט בעוד שנה או שנתיים. הן תגדלנה לתוך זה.
אני לא קונה את ההתנהגות הביפולרית של משקיעי ההון סיכון ושל התעשייה. יום אחד טיול לסיישל ומסיבות עם סקאזי ויום אחרי “בואו נהדק את החגורה ונהיה "fiscally responsible” כולנו נדרשים לעשות את חלקנו ב-journey שנמשך עשורים. צריך להיות מדודים. יש לנו יותר מידי רואי שחורות שפתאום התעוררו כמו שהיו לנו יותר מידי נביאי שקר בשנתיים האחרונות שמכרו לוקשים. 
מהפכות לא קורות בכותרות העיתונים ולא קורות בטוויטר - הן קורות בעבודה קשה וסיזיפית על פני עשורים רבים".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מפתיע אותי שאיש שמתיימר להיות כל כך חכם לא יודע
    דוב פנדה 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה משמעות המושג עבודה סיזיפית, ומשתמש בו בהקשר לא נכון.
    סגור
  • 5.
    חבל שאתה מקדם פרסומות
    חבל 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שאתה מקדם פרסומות לפיקדונות וגורם לאנשים לחשוב שזה באמת יניב להם כסף
    סגור
  • 4.
    שכל ישר
    יורם 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יישר כוחך. הבורסה עובר תהליך ניקוי כללי ממהמרים וענף הטכנולגיה תהליך ניקוי יסודי משרלטנים. להתראות באמצע 2023
    סגור
  • 3.
    הייטק ישראלי
    אזרחית 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כמה הכתבה הזו נכונה. אני כבר זמן רב טוענת שההיטק נימצא בבועה שתיתנפץ.לא הגיוני שכל אחד שרק מתחיל מקבל שכר בשמיים עם אופציות. החגיגות המוגזמות אולי תיסתיימנה. הגיע הזמן שעובד הייטק יעבוד מתוך עיניין ורצון ליתרום ולא רק בגלל שכר ומסיבות וטיסות מנקרות עיניים.
    סגור
  • 2.
    מדויק (ל"ת)
    אסף 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    כתבה מעניינת תודה לך דובי. (ל"ת)
    רחל 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור