השוק

דבש בלי דבורים - זו אחת החברות המעניינות בבורסה

מהפיכת הפוד-טק נמצאת בעיצומה ונראה שישראל בדרך להיות מעצמה בתחום; אז אם חשבנו שבשר מתורבת הוא השיא, הרי שדבש בלי דבורים יכול להצית את הדמיון ולהיות חלוץ לפיתוחים נוספים בענף שאגב, נמצא בבורסה; נעים להכיר, המהפיכה שבדרך
ניצן כהן |  8
אופיר דבש (צילום דורון לצטר)
הבום של השנתיים האחרונות בבורסה הביא לכניסה של שורה של חברות להנפקה ציבורית. חלק מהחברות ייעלמו עם הזמן וחלק מהן מציתות את הדמיון. ביו דבש היא חברה כזו. ביו דבש היא למעשה חברת פוד-טק, כלומר חברה שמצליחה לייצר מזון שלא מבעלי חיים ובמקרה הזה היא מייצרת דבש ללא דבורים.
מבלי להיכנס לשאלות על עתיד הדבורים אם הן נעלמות מהנוף (בעיקר בגלל הצמצום של השטחים החקלאיים הפתוחים) אם לאו הרי שלאפשרות לייצר דבש על סגולותיו השונות (בעיקר מדובר בערכים תזונתיים שנחשבים לטובים) שיהיה כר להשבחה שלו וכן הלאה, יש אפשרות להיות העתיד של הענף. חברת ביו דבש עוסקת בדיוק בזה וזה מצית את הדמיון - לא פחות.
בראיון ל-ice מספר אופיר דבש, מנכ"ל החברה, על החזון שלה, היכולות שלה ועד כמה היא קרובה לשיווק מסחרי.
"החברה, בחזון שלי היא חברה למזון בר קיימא שיוכל לשרת את האנושות שנים קדימה. מדובר על ניתוק הקשר בין מזון לבעלי חיים. כלומר להתבסס על צמחים ולא על בעלי חיים".
- מה אתם עושים בעצם?
"אנחנו עוסקים בדבש מתורבת. אנחנו מפתחים דבש שמחקה דבש טהור ובעצם אנחנו במוצרים שלנו שומרים על ההרכב של הדבש ושומרים על הערכים התזונתיים שלו".
- איך עושים את זה?
"אנחנו מחקים את התהליך האינזימטי שיש בדבורה. אנחנו מחליפים את חומר הגלם, מייצרים צוף והוא עובר תהליך אנזימטי ובסוף התהליך אנחנו מקבלים דבש כמעט זהה לדבש טבעי ואפילו יש לו ערכים תזונתיים נוספים על דבש טבעי.
"אנחנו שומרים למעשה על התכונות של הדבש, ערכים תזונתיים ונוכל לייצר מגוון של דבשים. אנחנו עם אבי טיפוס של מגוון סוגי דבש והם מתקדמים מאוד".
- יש רגולציה בתהליך הזה?
"יש לנו רגולציה מול ה-FDA ומול הגוף המקביל באירופה ואנחנו מתחילים בתהליך של עבודה מולם. אנחנו מאמינים שנוכל להגיע לייצור של עד טון לשבוע של דבש ואנחנו נעים מהר מאוד לכיוון הזה.
"הדבשים שלנו יכולים להגיע למוצר הסופי כמו דבש לבנדר או דבש קפה שהוא מאוד יקר ואנחנו לא לוקחים תאים של דבורים, אלא מייצרים אנזימים שהם דומים לאלה של קיבת הדבורה.
"ואני רוצה שתבין שיש יתרונות נוספים במוצר שלנו. בדבש שלנו לא יהיו רעלנים כמו בדבשים שבטבע. הרי הדבוראי נותן אנטיביוטיקה שמגיע לדבש ואנחנו לא עושים את זה לפעמים הדבורים מביאים נקטר (צוף) רעיל מפרחים רעילים ולכן אסור לאכול דבש לילדים מתחת לגיל שנה, אנחנו יכולים לשלוט על התהליך ולייצר דבש מכל מיני סוגים ללא הסיכונים של כניסת רעלנים לתהליך.
"אנחנו גם יכולים לקצר את הזמן לייצור הדבש מעונה שזה לוקח חודשים, אנחנו יכולים לייצר דבש תוך שעות, כל השנה וללא תלות בעונות השנה וזה מבטיח אספקה שוטפת שלא תביא ללחץ מחירים על המוצר שיגיע בסופו של יום למדף בסופר. אנחנו כבר היום בתהליכים השונים, מקבלים אינדיקציות שאנחנו יכולים לייצר דבש במחירים נוחים. התקווה שלנו שנוכל להיות יעילים עוד יותר. אנחנו עוד לא שם, אבל במחירים היום שהם סביב 60 שקל לקילו - נוכל להתחרות.
"תבין, אנחנו יכולים גם למקד את המוצרים שלנו שייוצרו מחומרי גלם ספציפיים. כשאתה רואה דבש אבוקדו בסופר, אתה מקבל 30% דבש אבוקדו. אנחנו יכולים להגיד בדיוק איזה פרחים נכנסים לתהליך ונוכל אפילו לייצר תרכובות. אם אומרים דבש אקליפטוס אצלנו הוא יהיה 100% מפרחי אקליפטוס".
- תהליך הייצור שלכם מוגן בדרך כלשהי?
"הגשנו 4 פטנטים בארה"ב שסוגרים את הדברים בארה"ב: 2 במיצוי צוף מצמחים, ועוד 2 על טכנולוגיות הפיכת צוף לדבש. ועוד היד נטויה. אנחנו עמלים על IP נוסף וכמכפיל כוח יש לנו שני שיתופי פעולה עם שני מכונים חשובים: עם MIT ומכון וויצמן שאיתם אנחנו עמלים על טכנולוגיות נוספות שהן לא בפוקוס של החברה כרגע.
- מה המצב הכספי שלכם וכמה הוא יכול לתמוך בתהליך עד לייצור סופי?
"כרגע, לפי הדוחות שלנו, יש בקופה 6 מיליון שקל. עשינו גיוס סיד בתחילת השנה  וקיבלנו כסף במיזוג כשהתמזגנו עם שלד שהיו בו מעט מזומנים. במהלך הדרך נצטרך עוד כסף אבל אנחנו בשלבים מאוד מתקדמים. את המו"פ עוד לא סיימנו ואנחנו עובדים על מוצרים נוספים ולכן נצטרך חלק מהכסף גם לפיתוח.
"אני רוצה שתבין את השלבים שאנחנו נמצאים בהם: בחודשים הקרובים ועד חודש מרץ נגיע ליכולת ייצור של מאות ק"ג בשבוע. אנחנו מקווים שעד תחילת 2023 נהיה עם אישורים רגולטוריים. אנחנו יכולים לצאת לשיווק גם ללא האישורים האלה אבל אז נצטרך אישורים אחרים כמו כל יצרן מזון - זה לא משהו מיוחד".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מתי ניתן לטעום?
    דנית 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נשמע נהדר. חלופה לדבש המפוצץ באנטיביוטיקות וחומרי הדברה שמוכרים היום או שמאכילים דבורים במי סוכר והוא לא מכיל את מרכיבי הדבש הייחודיים. פתרון שמשמח את הדבורים ואת האדם גם יחד
    סגור
  • 7.
    זום זום זום עולה הזמר
    דובשנית 12/2021/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מאוד נהניתי מקריאת הידיעה. עלו והצליחו ושהכל יהיה רק דבש!
    סגור
  • 6.
    די לפגיעה בדבורים
    שי 12/2021/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סוף סוף מענה ירוק לתעשיית הדבש. הדבורים הולכות ונעלמות ומחיר הדבש יקר. פתרון מעניין לבעיה בוערת
    סגור
  • 5.
    כמה בורות (ל"ת)
    יעל 12/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 6
    סגור
  • 4.
    דבש בלי דבורים נשמע מדהים
    רויטל 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אפשר כבר לטעום?
    סגור
  • 3.
    דבש בר קיימא
    רינה 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מרתק. ייצור שפע של דבש בלי לפוגע בדבורים ובסביבה. שאפו!????
    סגור
  • 2.
    מהפכת דבש בעולם
    רינת 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נשמע מדהים! וכל החדשנות הזו כחול לבן. בהצלחה!
    סגור
  • 1.
    דבש בלי דבורים זה רמאות,
    מנדלשיט 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    2 9
    רק בישראל יכולים נוכלים לייצר דבש מסירופ סוכר, שמן זית משמן חמניות וצבע מאכל ירוק, המבורגר מסויה וטופו. רמאים נשארים רמאים.
    סגור