השוק

דלק קידוחים תחלק דיווידנד נוסף של 100 מיליון דולר

דלק קידוחים השלימה את העברת מניות תמר לחברה האמירתית ובמקביל הודיעה על חלוקת דיווידנד נוסף של 100 מיליון דולר; קבוצת דלק תקבל 54 מיליון דולר והמדינה תקבל מס של 500 מיליון שקל; יוסי אבו: "בקרוב נודיע על תוכנית אסטרטגית משמעותית"
ניצן כהן |  1
יוסי אבו (צילום דלק קידוחים, אלבטרוס צילום אוויר בע"מ)
דלק קידוחים שבשליטת קבוצת דלק של איש העסקים יצחק תשובה, השלימה היום את המחויבות שלה בהתאם למתווה הגז והעבירה את מניותיה במאגר תמר לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי. במקביל הודיעה השותפות על חלוקת דיווידנד נוסף של 100 מיליון דולר מהם תקבל קבוצת דלק 54 מיליון דולר במזומן.
יוסי אבו, מנכ״ל דלק קידוחים אמר עם השלמת העסקה כי: "מדובר ביום היסטורי שבו אנו משלימים את עמידתנו במתווה הגז. מאגר תמר, חלוץ תגליות הענק במים הכלכליים של ישראל, לא היה מתגלה ומפותח ללא מעורבותה הפעילה של דלק קידוחים, ואנחנו נפרדים ממנו עם צביטה קלה בלב אך בהשלמה ובסיפוק.

"מהפכת הגז הטבעי שהחלה בתמר ונמשכת עם לוויתן הביאה להפחתה של 70% מהזיהום שנגרם כתוצאה מייצור חשמל בישראל ולהפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה. השלמנו עסקה היסטורית שמשיאה ערך למשקיעינו ומעמיקה את שיתוף הפעולה האזורי, עם שכנינו הקרובים והרחוקים, שדלק קידוחים מקדמת בפעילותה.
"היום ניתן לקבוע: המתווה הציל את משק הגז הטבעי, אפשר את פיתוח המאגרים, סלל את הדרך לייצוא האזורי ויצר תחרות בין ספקי הגז השונים. כעת, פנינו להרחבת לוויתן ולקידום תוכניות אסטרטגיות משמעותיות שעליהן נבשר בקרוב".
בסופו של יום אחזקותיה של דלק קידוחים  במאגר תמר (22%) הועברו היום לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי ובכך בכך עמדה דלק קידוחים במלוא התחייבויותיה על פי מתווה הגז. עם השלמת העסקה ופירעון מלא צפוי של אג"ח תמר בונד אישר דירקטוריון השותפות חלוקת רווחים בהיקף של 100 מיליון דולר בגין העסקה תשלם דלק קידוחים מס רווחי הון בסך כחצי מיליארד שקל.
 
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים: "היום ניתן לקבוע: המתווה הציל את משק הגז הטבעי, אפשר את פיתוח המאגרים, סלל את הדרך לייצוא האזורי ויצר תחרות. כעת, פנינו להרחבת לוויתן".
העסקה למכירת המניות במאגר תמר היא בהיקף כולל של כ-1.1 מיליארד דולר, הכוללים תשלום מזומן בהיקף של כ-1.025 מיליארד דולר, וכן כ-75 מיליון דולר בעבור כלל התזרים מהמאגר מראשית 2021 ועד למועד הקובע להעברת הזכויות. בגין העסקה תשלם דלק קידוחים מס רווחי הון בסך כחצי מיליארד שקל. הסכם זה הינו ההסכם המסחרי הגדול ביותר שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל מאז חתימת "הסכמי אברהם" בספטמבר 2020.
נוסף על מובדאלה פטרוליום שתחזיק ב-22% ממאגר תמר, מחזיקים במאגר 5 שותפים נוספים – שברון המשמשת גם כמפעיל המאגר (25%), ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור (4%) ואוורסט (3.5%).
ההפקה מהמאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות 6 בארות, מהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך כ- 150  ק״מ כל אחד לאסדת הפקה עליה מתבצע רובו של הטיפול בגז הטבעי. מהאסדה, מוזרם הגז הטבעי אל תחנת הקבלה היבשתית באשדוד, ומשם באמצעות צנרת ההולכה של נתיבי-גז לצרכנים בישראל, וכן ייצוא למצרים ולירדן.
מובדאלה פטרוליום עוסקת בחיפוש והפקה של גז טבעי והיא פעילה ב-10 מדינות, תוך שהיא מתמקדת במזרח התיכון, צפון אפריקה, רוסיה ודרום-מזרח אסיה. החברה הוקמה בשנת 2012, והיא בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, קרן ההשקעות הלאומית המוחזקת על ידי ממשלת אבו דאבי.
דלק קידוחים בעלת הזכויות הגדולה במאגר לוויתן (45.3%) תמשיך להתמקד בפיתוח והרחבת לוויתן, בשאיפה להגדיל משמעותית בשנים הקרובות את כמויות הגז המופקות מהמאגר. לוויתן הוא ממאגרי הגז הטבעי הגדולים בעולם עם עתודות מוכחות וצפויות של גז טבעי הנאמדות בכ- 649 BCM  ו-41 מיליון חביות קונדנסט.
ההפקה ממאגר לוויתן גדלה משמעותית השנה. בתשעת החודשים של שנת 2021, סך המכירות מהמאגר הגיע ל-8.3 BCM, אשר שווקו ללקוחות בישראל, במצרים ובירדן. בנוסף מחזיקה דלק קידוחים ב 30% ממאגר אפרודיטה הממוקם במים הכלכליים של  קפריסין עם עתודות בהיקף של כ- 120  BCM.
את העסקה ליוו מטעם דלק קידוחים היועצים המשפטיים  עו״ד דן הכהן, אדי אשכנזי, אביתר שדה ורבקה בסקין-צפריר ממשרד אגמון ושות׳, רוזנברג הכהן ושות׳ לצד עו״ד שרי זינגר היועצת המשפטית של דלק קידוחים. הייעוץ הפיננסי בעסקה נעשה בהובלת ג׳יי. פי מורגן (JP Morgan) לצד פירמת Value Base הישראלית.
במקביל להשלמת העסקה הודיעה השותפות כי היא תבצע פירעון מוקדם של אגרות החוב תמר בונד ששימשו את דלק קידוחים למימון חלקה בפיתוח המאגר. בנוסף צפויה השותפות לפרוע עד סוף החודש את אג"ח סדרה א', אשר הונפקו לפני חמש שנים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שיחזירו קודם לציבור את כספי דלק נדלן
    ממתין לתשובה 12/2021/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    החולירע הללו כשמרויחים זה שלהם כשהם מפסידים הציבור ממן
    סגור