השוק

זה הפיצוי הזעום שתשלם בואינג על התרסקות המטוס האתיופי

החברה הגיעה להסכם פשרה מול חברת התעופה שהטיסה שלה התרסקה ב-2019 בעקבות תקלת תוכנה, לפיו תשלם לה סכום קטן משמעותית מכפי שהמליצו עורכי הדין שייעצו לחברה. איך הצליחה בואינג להשיג את ההסכם הזה?
יאיר מור |  2
מטוס בואינג 737 מקס (צילום Cityswift Ireland / flickr)
חברת התעופה הלאומית של אתיופיה, את'יופיאן איירליינס, אישרה הסדר פשרה עם בואינג, במסגרתו תשלם לה יצרנית המטוסים האמריקאית סכום של בין 500 ל-600 מיליון דולר – סכום שנחשב זעום לאור הנזק שגרמה ההתרסקות לחברת התעופה בעקבות התרסקות טיסה 302 שלה ב-2019, ומשרד עורכי דין ממיאמי שייעץ לחברת התעופה אף הפציר בה שלא לקבל את ההצעה.
אך נראה שהחברה, או ליתר דיוק המדינה, העדיפה את ההסדר הזה על פני תביעה בבית משפט, שעליה המליץ המשרד האמריקאי, והעריך שניתן להוציא מבואינג פיצויים בסך של קרוב ל-2 מיליארד דולר. הסיבה היא שמלבד מאות מיליוני הדולרים, שאת רובם בואינג לא תשלם במזומן אלא תעניק לחברת התעופה בצורת הנחות לרכישות עתידיות של מטוסים, התחייבה בואינג להשקיע מאות מיליוני דולרים נוספים במיזמים ממשלתיים להפיכת נמל התעופה באדיס אבבה ל"מרכז התעופה של אפריקה" ומפעל לחלקי מטוסים.
כזכור, ב-2019 התרסק מטוס בואינג 737 מקס של חברת התעופה האתיופית, בעקבות מה שהתגלה כתקלת תוכנה חמורה. בהתרסקות נהרגו 157 איש, בהם שני אזרחים ישראלים. עד מהרה התברר שההתרסקות אינה הראשונה של הדגם הזה – ארבעה וחצי חודשים קודם לכן התרסק כזה של Lion Air האינדונזית. הדבר הוביל לקרקוע כל המטוסים הללו בכל רחבי העולם, ולפתיחת חקירות נגד יצרנית המטוסים, שאחת מהן כמעט הגיעה לתביעות פליליות בטרם החליטה מחלקת המשפטים האמריקאית להסתפק בקנס בסך 244 מיליון דולר – דמי כיס עבור ענקית כמו בואינג.
בעוד שהדו"ח הסופי של חקירת התאונה טרם פורסם, וצפוי לצאת בשבועות הקרובים, מנכ"ל את'יופיאן איירליינס, טֶווֹלְדֶה גֶבְּרֶמַריָם, אמר בסוף השבוע לבלומברג כי "אנו מרוצים מהפשרה", וציין כי הוא מקווה שעד סוף השנה תאשר ממשלת אתיופיה לחברה להחזיר את צי המטוסים המקורקעים לשימוש. בינתיים, חברות תעופה רבות אחרות החזירו את מטוסי בואינג 737 מקס לשימוש כבר בסוף השנה שעברה, וכיום כבר טסים ברחבי העולם 300 מטוסים מהדגם הזה, ובואינג מייצרת כ-16 נוספים בכל חודש, ומקווה להכפיל את הקצב בתחילת השנה הבאה. לפי הערכות, המשבר כולו עלה לבואינג כ-21 מיליארד דולר.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לבצע פשעים כשאתה מאוגד בחברה..צריך מאסרי עולם למ
    אאט 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך היה תביעות פליליות שבסופם מאסרי עולם לכל המנהלים שידעו שיש בעיה והוציאו את המטוסים לשוק ביודעם שזה יוביל למאות ואף אלפי הרוגים
    סגור
  • 1.
    היא מ' 1 באפריקה כבר כמה שנים טובות (ל"ת)
    ראס אלולה 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור