השוק

שוק הפארם בכוננות ספיגה: חברת ענק נכנסת לתחום בתי המרקחת

כניסתה של ענקית הקמעונאות לשוק תרופות המרשם עם האפליקציה Amazon Pharmacy הביאה לצניחה בערכי המניות של רשתות בתי המרחקת הגדולות בארצות הברית. מנויי אמזון פריים ייהנו מהנחות משמעותיות
רועי בהריר-פרל | 
בית מרקחת (צילום pixabay)
ענקית הקמעונאות והדיגיטל אמזון מחזקת את פעילותה בשוק הפארמה: ברוח התקופה, החברה פתחה השבוע בית מרקחת מקוון, בו ניתן להזמין תרופות מרשם במשלוח עד הבית, כשמנויי שירות הפרימיום אמזון פריים יהיו זכאים להנחות משמעותיות גם בתחום זה. השירות, שנקרא בפשטות Amazon Pharmacy, פועל באפליקציה ייעודית ואת הרכישות ניתן לבצע שם גם באמצעות ביטוח הבריאות.
לפני כשנתיים, כזכור, רכשה אמזון את את בית המרקחת המקוון Pillpack ב-753 מיליון דולר. כעת, בית המרקחת הממותג תחת שמה של חברת הענק בראשות ג'ף בזוס צפוי להתחרות ברשתות הפארם הגדולות בארצות הברית, לרבות וולגרינס, CVS, ו-Rite AId. השלכות ההשקה של אמזון כבר ניכרות בערכי המניות של המתחרות: מיד לאחר הדיווח, צנחה מניית Rite Aid ב-16.3% והמניות של רשתות הענק CVS ו-וולגרינס ירדו ב-9.6% וב-8.6%, בהתאמה. ירידות משמעותיות נרשמו גם בערכי המניות של פלטפורמות פארם מקוונות ושל חברות הפצה בארצות הברית. את הצלילה הגדולה ביותר הציגה מניית הפלטפורמה האינטרנטית GoodRx, שצנחה ב-22.5%.
יש לציין כי ענף בתי המרקחת בארצות הברית מגלגל סכום אסטרונומי של כ-4 טריליון דולר בשנה, כך שהמהלך של אמזון, שיכולה להתחרות ברשתות הגדולות בהצלחה, לא עד כדי כך מפתיע את האנליסטים. במיוחד לאור העובדה שחלק ממתחרותיה העיקריות משלבות מכירה של תרופות כבר לא מעט זמן.
על פי הדיווח, אמזון תציג מחירים שונים לרכישה באמצעות הביטוח הרפואי ולרכישה במזומן. להנחות הגדולות יהיו זכאים, כמובן, רק הרוכשים במזומן. בחברה מודעים היטב לקושי שבניוד לקוחות של בתי מרקחת - הן בשל כוח ההרגל של הלקוחות והן בשל הביורוקרטיה הכרוכה בהעברת המרשמים הקבועים ממקום למקום. גם העובדה שבתי מרקחת נמצאים בכל פינה בארצות הברית ושלקוחות רבים זקוקים למגע פנים-אל-פנים עם הרוקח מהווה מכשול בדרך של אמזון להשתלטות על הענף.
במילים אחרות, כניסתה לתחום לא בהכרח מבטיחה את עליונותה בו. על מנת לבסס לעצמה קהל לקוחות נאמן, החברה נשענת בעיקר על שירות אמזון פריים, שמציע למנוייו הרבה מעבר להנחות על תרופות. למשל, שידורי סטרימינג, שירותי ענן, פלטפורמת גיימינג והנחות ברשת הסופרמרקטים הול פודס, שגם היא בבעלות אמזון.
"כשתיכננו את אמזון פארמסי, מה שעמד לנגד עיננו היה העמדת הלקוחות בראש סדר העדיפויות בענף שהוא לפעמים מבלבל ולא נוח", אמר טי.ג'יי פארקר, סגן נשיא אמזון פארמסי ומייסד שותף של פילפאק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה