השוק
מאסק מאבד גובה? טסלה נחלשת, BYD טסה – והשפעת התפקיד בממשל
מניית טסלה צונחת, המכירות באירופה מתרסקות, והונו של אילון מאסק מתכווץ בלמעלה מ-23 מיליארד דולר תוך שבוע. בעוד BYD הסינית מציגה התקדמות בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, מאסק מתמודד עם תגובת נגד פוליטית שמאיימת על תדמית טסלה

אם בתחילת פברואר הוערך שוויו של מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, בכ-419 מיליארד דולר. שבוע מאוחר יותר שוויו צנח מתחת לרף 400 מיליארד הדולר, ירידה של כ-23 מיליארד דולר. הסיבות? התקדמות טכנולוגית של BYD הסינית וחשש ממשבר תדמיתי בטסלה.
לראשונה מזה 12 שנה, טסלה רשמה ירידה שנתית ראשונה במכירות, לאחר שמכרה 20,000 רכבים פחות בשנת 2024 בהשוואה ל-2023, כשמולה ניצבת BYD הסינית, שמציעה רכבים במחירים נגישים יותר. יצרנית הרכב הסינית גם הצליחה לשפר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שטסלה ממשיכה להבטיח אך טרם סיפקה, בין היתר בשל חסמים רגולטוריים. גם 2025 לא נראית מבטיחה עבור חברת הרכב החשמלי של מאסק: רישומי הרכב של טסלה צנחו ב-63% בחודש האחרון בצרפת, שוק הרכב החשמלי השני בגודלו באיחוד האירופי. בגרמניה, המכירות צנחו ב-60%, גם לאחר שהביקוש לרכבים חשמליים באירופה הראה סימני התאוששות.
מניית טסלה נסחרת כעת סביב 355.84 דולר, ירידה של כ-26% מהשיא ההיסטורי של 479.86 דולר למניה שנרשם ב-17 בדצמבר. החזקותיו של מאסק במניות טסלה ובאופציות שלה מהוות כ-60% מהונו; על פי בלומברג, חלקו ב-SpaceX שווה כ-136 מיליארד דולר. למרות שמניית טסלה עדיין עלתה בכ-41.5% מאז יום הבחירות, המומנטום הראשוני שלה נבלם לאחר שרווחי הרבעון הרביעי של החברה היו נמוכים מתחזיות וול סטריט ומכירות הרכבים באירופה ובסין ירדו.
האופטימיות של המשקיעים כלפי טסלה עברה דרך ארוכה מאז הבחירות. לאחר הבחירות המניה זינקה מיד ב-14% בתקווה שממשל טראמפ יהיה ידידותי יותר לתעשיית הרכב החשמלי בארה"ב; זאת, כיוון שתכנית המכסים על סין נתפסה ככזו שעשויה לחסום חלק מהתחרות מחו"ל מלהיכנס לשוק האמריקאי, והאיום שיבטל את הסובסידיות על אנרגיה חלופית ישפיע לרעה דווקא על יצרני רכבים חשמליים קטנים יותר. בהתייחס לדוחות של טסלה מאסק רמז על פוטנציאל הכנסות של 10 טריליון דולר מהחברה בעתיד, בזכות הרובוטים ההומנואידים Optimus והמשך ההייפ סביב הרכבים האוטונומיים.
עוד ב-
אבל משהו קרה בין לבין. מעמדו של מאסק כיד ימינו של טראמפ – כמו גם תפקידו בגל הפיטורים הדרמטי כראש המחלקה להתייעלות – פגעו בתדמיתו הציבורית. "2025 תהיה שנה מאתגרת עבור טסלה, לא בגלל הטכנולוגיה – אלא בגלל התדמית"' כתב ג'ייקוב פאלקנקרון, ראש אסטרטגיית ההשקעות הגלובלית של Saxo Bank, בדוח שפורסם באחרונה. "המטען הפוליטי של אילון מאסק כעת מכביד על המכירות, נאמנות המותג ואמון המשקיעים." אנליסטים מאופנהיימר הסכימו וכתבו כי "לפעילות הפוליטית של מאסק יש תומכים בחוגים מסוימים, אך חייו הציבוריים מסכנים את נאמנות הצרכנים והעובדים, בעוד ממשל טראמפ בוחן את גבולות כוחו". בינתיים, מאסק הוא עדיין האדם העשיר ביותר בעולם, אבל עם הרבה פחות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה