השוק

יוליוס בר: טראמפ מתחזק בסקרים הציפיות לרפלציה מחזקות את הדולר

לקראת הבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית והתחזקותו של טראמפ על פניה של האריס בסקרים המקדימים, ביוליוס בר אומרים כי הציפיות לרפלציה מחזקות את הדולר האמריקאי. עם זאת, אי-ודאות פוטנציאלית במדיניות במקרה של ניצחון גורף של טראמפ מהווה סיכון לירידת ערך המטבע.
מערכת ice | 
יוליוס בר (צילום shutterstock, vecteezy)
בתאריך 5 בנובמבר הציבור האמריקאי יצא בהמוניו להצביע בקלפיות, כדי לבחור את הנשיא או הנשיאה הבאה שלהם. בימים האחרונים מורגשת התחזקותו של דונלד טראמפ בסקרים, במיוחד לאחר הריאיון הנוראי של קמלה האריס ל-CNN, עליו היא קיבלה ביקורת מקיר לקיר, גם מתומכיה.
בארצות הברית הנושא שהכריע את רוב מערכות הבחירות היה הכלכלה, כאשר מלבד זמנים בהם מורגש חשש ביטחוני או מדובר בזמן מלחמה, הכלכלה בארצות הברית הייתה תמיד בראש מעייניהם של האמריקאים. ביליוס בר סיפקו תחזית לקראת ההשלכות של בחירתו של דונלד טראמפ על המטבע האמריקאי.

מטבעות: הבחירות בארה"ב במוקד תשומת הלב. עם התחזקות טראמפ בסקרים, המאשרת סבירות משמעותית לניצחון גורף שלו, ציפיות לרפלציה מחזקות את הדולר האמריקאי. עם זאת, אי-ודאות פוטנציאלית במדיניות במקרה של ניצחון גורף של טראמפ מהווה סיכון לירידת ערך המטבע. בנוסף, השפעה מוגבלת של מכס נוסף על בסיס הגירעון המסחרי וגירעון תקציבי גבוה יותר עקב הארכת הקיצוצים במס, עשויה לשמור על גירעון התאומים נרחב, ולספק רוח נגדית לדולר.
בימים האחרונים, המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ מצמצם את הפער בסקרים מול המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס במדינות מתנדנדות חשובות, מה שמאשר סבירות משמעותית לניצחון גורף של טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-5 בנובמבר, אותה אנו מעריכים ב-45%. לסבירות זו יש השלכות גוברות בשווקי המטבע, כאשר הסבירות למדיניות רפלציונית בתרחיש של ניצחון טראמפ התווספה לרוח הגבית של הדולר האמריקאי. הדולר התחזק בשבוע שעבר, במיוחד מול מטבעות אמריקה הלטינית, בעקבות הערות של טראמפ על נטייתו למכסי סחר.
בניגוד לדעה הרווחת שהמדיניות הרפלציונית של טראמפ כמו הארכת קיצוצי המס הזמניים מחוק קיצוצי המס ומקומות העבודה משנת 2017 ואולי אפילו קיצוצי מס נוספים, תגביר את הצמיחה האמריקאית ותוביל לתגובה נוקשה של הבנק הפדרלי האמריקאי ובכך תחזק את הדולר, אנו דווקא רואים סיכון לירידת ערך הדולר. אי-ודאות במדיניות עלולה להכביד על הדולר, כפי שחווה בתחילת כהונתו הראשונה של טראמפ, כאשר סכסוך הסחר עם סין היה בהתהוות. מאפייני המקלט הבטוח של הדולר אינם מועילים כאשר אי-הוודאות נטועה בארה"ב עצמה. בנוסף, ההשפעה של מכסים נוספים על הסחר אינה ודאית גם היא. המכסים הגבוהים שהטיל טראמפ ב-2017 על סין לא צמצמו משמעותית את הגירעון המסחרי של ארה"ב.
השפעה מוגבלת על הגירעון המסחרי תשאיר את גירעון החשבון השוטף, שבתורו מהווה חלק אחד מ'גירעון התאומים' האמריקאי, אליו הדולר מתואם היסטורית (ראה תרשים). החלק השני של גירעון התאומים, כלומר הגירעון בתקציב, צפוי להתרחב אם קיצוצי המס יוארכו והמכסים הגבוהים יותר לא יוכלו לפצות על החוסר בהכנסות ממסים. גם אם ציפיות לרפלציה מחזקות את הדולר לקראת הבחירות, ובמקרה של ניצחון טראמפ, גם מעבר לכך, הידרדרות בגירעון התאומים בטווח הבינוני היא טיעון חזק נגד ההצטרפות למגמת התחזקות הדולר בתרחיש של ניצחון טראמפ.

הכותב: דוד א. מאייר, כלכלן, יוליוס בר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה