השוק

מניית צים משלימה מהלך עלית מרשים, ואיך קשורים לזה החות'ים?

המניה של חברת "צים" הישראלית מטפסת הערב עוד 6% בוול סטריט ומשלימה שנה מדהימה  שבה הכפילה את שוויה. איך החות'ים קשורים לזה ומה אומרים האנליסטים על השנה הקרובה?
מערכת ice | 
נמל חיפה בזמן מלחמה (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, יונתן זינדל, shutterstock)
חברת הספנות הישראלית "צים" תחת ניהולו של אלי גליקמן, ממשיכה לטפס בוול סטריט ונחשבת למניה הערב היא טיפסה ביותר מ-6%, והשלימה מהלך עליות  של כ30 אחוז בחודש האחרון בלבד.
צים היא המניה הישראלית הבולטת ביותר בשנה האחרונה. החברה עושה בחודשים האחרונים את כל הצעדים הנכונים: בקיץ האחרון היא חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם ענקית הספנות האמריקאית MSC  לקווים לארה"ב, הסכם שהוזיל עלויות ועקף מכשולים רבים לחברה. 
""צים" הצליחה, כפי שמסביר גליקמן, "להיערך היטב למשבר".  המשבר הוא המצור המתמשך של החות'ים על תעלת סואץ מה שגורם לחברות הספנות העולמיות להקיף את המיצרים כדי למנוע השתלטות , התקפות, ובזיזת מכולות. המצור גורם לחברות הספנות לשנות את המסלול, להאריך את הדרך בשבועיים שלושה ולהקיף את המיצרים - ובעיקר להעלות מחירים כתוצאה מהביקוש הגובר ואף להכפיל אותם.
החברות העלו מחירים, ואילו ציבור הצרכנים, שעדיין מעונין במכוניות חדשות, מוצרי חשמל, חומרי בניה ותשתיות וגם מזון כמובן - משלם על ההתייקרויות, ומכפיל בקלות את הרווחים. וכך החברה שהוקמה ב1945  הייתה חברה ממשלתית במשך עשורים ונרכשה על ידי האחים עופר ב2004- הפכה לחברה הישראלית שמנייתה עשתה חייל בשנה האחרונה בוול סטריט ועלתה ב117 אחוזים .
למדינת ישראל יש עדיין "מניית זהב" בחברה מפני שהיא עדיין נחשבת ל"מובילה הלאומית" של ישראל, כך שהיא אינה יכולה להימכר לכל המרבה במחיר, מפני שיש לכך השלכות אסטרטגיות. האם העלייה המטאורית במניה תימשך? תלוי את מי שואלים.
מצד אחד ברור שברגע שיירגעו רוחות המלחמה המחירים ירדו, המסלול יתקצר, והביקוש ירד גם הוא. ומאידך- לא ברור עדיין מתי הדבר יקרה. והביקוש למעקף מיצרי באב אל מנדב ותעלת סואץ, הוא הסחורה החמה ביותר שיש לחברה להציע , והטיפוס מעלה ממשיך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה