השוק

האם רכישת טוויטר ע"י אילון מאסק היא העסקה הגרועה ביותר מ-2008?

שבעה בנקים, כולל מורגן סטנלי, ברקליס ובנק אוף אמריקה, הלוו למאסק 13 מיליארד דולר כדי שיוכל לרכוש את טוויטר. המיליארדים האלה נשארו תלויים במאזני הבנקים ופוגעים ברווחיות הבנקים
שרון בירקמן | 
אילון מאסק (צילום shutterstock)

כשאילון מאסק רכש את טוויטר לפני כשנתיים, הוא פנה לשבעה בנקים על מנת לגייס 13 מיליארד דולר להשלמת הרכישה: מורגן סטנלי (Morgan Stanley), בנק אוף אמריקה (Bank of America), ברקליס (Barclays), מיצובישי (Mitsubishi UFJ Financial Group, MUFG), BNP Paribas, מיצוהו (Mizuho) וסוסייטה ג'נרל (Société Générale).

שבעת הבנקים העניקו את ההלוואות לחברת ההחזקות של מאסק, אבל לא הצליחו למכור את החובות למשקיעים אחרים, בעיקר בגלל הביצועים הכלכליים החלשים של X, והן נותרו במאזני הבנקים. מאסק רכש את הרשת החברתית באחת העסקאות הגדולות ביותר של כל הזמנים, ב-44 מיליארד דולר.
ניתוח חדש של הוול סטריט ג'ורנל על פי נתונים מ-PitchBook LCD, מעלה כי החובות הללו נשארו תלויים יותר מכל עסקה דומה שלא נמכרה מאז משבר 2008-2009. באותה תקופה בנקים לרוב הצליחו למכור או לכתוב את רוב החובות התלויים תוך שנה, אך העסקה של X שונה.
 



הבנקים אמנם מצליחים  לגבות ריביות גבוהות על ההלוואות - מאסק הודיע שההוצאות השנתיות על ריבית מסתכמות בכ-1.5 מיליארד דולר - אך עדיין מתמודדים עם הקשיים שמציבה X. בעוד שהשימוש ברשת החברתית עלה לאחר התפוצצות החדשות הפוליטיות, הרשת החברתית אינה רושמת התאוששות משמעותית בהכנסות מפרסום.

מקורות המקורבים לעסקה אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי הבנקים הסכימו לממן עסקה שמאסק עצמו אמר שהיא מוערכת יתר על המידה, בעיקר מפני שהוקסמו מהרעיון של בנקאות למיליארדר העשיר בעולם.
כשנתיים לאחר שנרכשה על ידי מאסק, X עדיין נאבקת לצאת מהבור העמוק אליו צנחה תחת ניהולו - החברה דיווחה בשנה שעברה על ירידת ערך של יותר מחצי, לכ-19 מיליארד דולר.
הבנקים ניסו להגיע עם מאסק לארגון מחדש של העסקה כך שישלם חלק מהחוב ובתמורה הם יורידו את הריביות על יתרת החוב, אך X נטשה את המגעים. העסקה משכה אליהם תשומת לב רגולטורית והשפיעה על דירוג הבנקים בטבלאות דירוג הבנקאות להשקעות. בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי תפסו את שני המקומות הראשונים בטבלאות ב-2021 ו-2022; את מקומם תפסו ב-2023 ו-2024, JPMorgan וגולדמן סאקס, לא מימנו את העסקה.
בנק ברקליס גם הפחית את הבונוסים לבנקאים בצוות המיזוגים והרכישות לכל הפחות ב-40% ביחס לשנה שעברה. הבנק ציין את עסקת טוויטר כאחת הסיבות. כרבע מהמנהלים שספגו את הקיצוץ בבונוסים עזבו את הבנק. 
עסקת טוויטר מציבה את הבנקים בפני דילמה. מצד אחד, הם נלהבים להיות בפוזיציה שמאפשרת להם לעבוד עם מאסק ושש החברות שלו, כולל טסלה, Neuralink ו-xAI. חלקם מחכים להנפקה ציבורית של SpaceX או עסקי הלוויין Starlink שהם תופסים כאירוע ייצור עמלות שאסור לפספס. מצד שני, התגובות והציוצים הפומביים של מאסק מקשים עליהם למכור את החוב ומעוררים דאגה לעתיד החוב. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה