השוק

בנק הפועלים: קצב ההוצאות של הממשלה יביא את הגירעון ל-8%

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריך שהגירעון הפועל יהיה גבוה (הרבה יותר) מהתחזיות של האוצר ובנק ישראל; התמשכות המלחמה, הוא אומר, מרחיקה את הורדת הריבית אפילו לשנה הבאה
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריך שהגירעון השנה יהיה יותר קרוב ל-8% מאשר לתחזיות של האוצר ובנק ישראל שמדברות על 6.6%. בהר מעריך עוד שהתמשכות המלחמה, גם בעצימות נמוכה, מרחיקה את הורדת הריבית אפילו לשנה הבאה.
"הגירעון התקציבי המשיך להתרחב בחודש יוני והגיע ב-12 החודשים האחרונים לשיעור של 7.6% מהתוצר. הגידול בהוצאות, בנטרול הוצאות המלחמה, עדיין מהיר ועמד במחצית הראשונה של השנה על 9.3% (לעומת מחצית מקבילה).
"ההכנסות ממסים עלו במחצית הראשונה של השנה בשיעור ריאלי של 1.2%, הפתעה חיובית שהושפעה מעלייה בהכנסות של חלק ממשקי הבית בעקבות העברות הממשלה, וכן בשל הסטת צריכה לשוק המקומי בשל מיעוט נסיעות לחו"ל (משפיע על גביית המע"מ).
"חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה כי יעד הגירעון המעודכן שעומד על 6.6% מהתוצר יושג השנה, וכי הגירעון בשנה הבאה יעמוד על 4.0%. תחזית הגירעון לשנת 2025 כוללת הנחה שהממשלה תבצע קיצוץ והעלאות מסים בסך 30 מיליארד שקל (1.5% מהתוצר). אנו מעריכים כי בהנחה של התמשכות הלחימה, גם בעצימות נמוכה, הגירעון התקציבי השנה יהיה קרוב יותר ל-8% מאשר ל-6.6%. לגבי 2025 קשה כרגע לספק תחזית ברמת ביטחון סבירה, אך ברור שהסיכונים הם לגירעון גבוה.
"תוואי הריבית יושפע מההתפתחויות הגיאופוליטיות. חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה כי הריבית הממוצעת ברבעון השני של 2025 תעמוד על 4.25%, אך זו כאמור תחת הנחה של המשך הלחימה עד תחילת 2025" כותב בהר בסקירה השבועית שלו ללקוחות הבנק.
"הייסוף החד בשער החליפין של השקל בשבועות האחרונים צפוי להתגבר בתרחיש בו עסקה תצא לפועל, ואם נוסיף לזה שתי הפחתות ריבית בארה"ב, שנראות עתה כתרחיש סביר, לא מן הנמנע שהריבית בישראל תפחת אפילו לקראת סוף השנה הנוכחית. קיצוצים תקציביים והאטה בפעילות הכלכלית תומכים אף הם בתרחיש זה. מנגד, הימשכות הלחימה ואפילו בעצימות נמוכה, מרחיקה את הפחתות הריבית לשנה הבאה" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה