השוק

טבע מסתבכת בענק? עומדת בפניה חקירה על חסימת התחרות

החקירה, שנחשפה על ידי גורם בכיר המעורה בפרטים, מתמקדת בבחינת מידע על פטנטים במחלוקת, אשר עלול להצביע על שימוש לא הוגן שנועד לחסום מתחרים בשוק הטיפולים לאסתמה ולמחלת ריאות חסימתית כרונית
מערכת ice | 
ריצ'רד פרנסיס (צילום shutterstock)
על פי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג, רשות הסחר הפדרלית האמריקאית פתחה בחקירה נגד חברת התרופות הישראלית טבע, בחשד להפרת פטנטים בתחום תרופות האסתמה המועברות באמצעות משאפים. החקירה, שנחשפה על ידי גורם בכיר המעורה בפרטים, מתמקדת בבחינת מידע על פטנטים במחלוקת, אשר עלול להצביע על שימוש לא הוגן שנועד לחסום מתחרים בשוק הטיפולים לאסתמה ולמחלת ריאות חסימתית כרונית.
טבע, מצדה, אישרה כי קיבלה הודעה רשמית על החקירה בשבוע שעבר, אך נמנעה מלציין אילו תרופות ספציפיות נמצאות תחת בדיקה. דוברת החברה הדגישה את אמונתה של טבע בתקינות רישום הפטנטים שלה, מה שמרמז על כוונת החברה להתמודד עם טענות ה-FTC. התפתחות זו הובילה לירידה חדה של 2.3% במניית טבע בוול סטריט, למרות העלייה המרשימה של 55% שרשמה מתחילת השנה.

חקירה זו מתרחשת על רקע מאמץ נרחב יותר של ה-FTC לבחון את התנהלות תעשיית התרופות בכללותה. באפריל השנה, הרשות שלחה מכתבים לעשר חברות תרופות מובילות, ובהן טבע, בטענה לשימוש לא נאות בפטנטים במטרה למנוע תחרות מצד תרופות גנריות. הטענות כוללות האשמות כי יצרני תרופות מבצעים שינויים מינוריים בתרופות קיימות כדי להאריך את תקופת הבלעדיות שלהן בשוק ולמנוע כניסה של גרסאות זולות יותר.
המקרה של טבע מדגיש את המתח המתמשך בין הצורך להגן על קניין רוחני וחדשנות בתעשיית התרופות, לבין הדרישה הציבורית והממשלתית להנגיש תרופות במחירים סבירים לציבור הרחב. חקירה זו עשויה להוות נקודת מפנה משמעותית לא רק עבור טבע, אלא גם עבור כלל תעשיית התרופות, בכל הנוגע לאופן שבו חברות מנהלות את הפטנטים שלהן ומתחרות בשוק.
התפתחויות אלו, שדווחו לראשונה בוושינגטון פוסט על בסיס מסמכים חסויים של ה-FTC, מצביעות על האפשרות לשינויים רגולטוריים משמעותיים בעתיד. ככל שהחקירה תתקדם, היא עשויה להשפיע לא רק על טבע ועל שוק התרופות לאסתמה ו-COPD, אלא גם לעצב מחדש את הכללים לגבי אופן ניהול פטנטים ותחרות בתעשיית התרופות כולה, עם השלכות פוטנציאליות נרחבות על זמינות ומחירי תרופות לצרכנים ברחבי העולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה