השוק

האמנתם בעידן עופר? הרווחתם 80% בחודש אחד - זו הסיבה

מניית צים עשתה ראלי של 80% בקצת יותר מחודש; מגוון רחב יש לסיבות שהמניה טסה אבל שתי המרכזיות: היא הייתה כנראה מדוכאת מדי, והשניה: הצרת מרחבי השיט
ניצן כהן |  2
אלי גליקמן עידן עופר (צילום סיון פרג')
מניית צים עשתה ראלי של 80% בקצת יותר מחודש ואלה מספרים פנטסטיים למניה בסדר גודל כזה. כלומר מניה עם עסק אמיתי ועם יכולות מבוססות להתנהלות בתנאי חוסר ודאות, ונסביר. צים היא חברה עם וותק של שנים לא מבוטל ומכאן נצבר ידע ניהולי ותפעולי מרשים להתנהלות בתנאי חוסר ודאות כמו הצרת מרחבי השיט שעוברים בתעלת סואץ בגלל המלחמה והמעורבות האיראנית (חות'ים) בה.
צים צברה קופת מזומנים דשנה של כמעט 1.8 מיליארד דולר (נכון לסוף 2023) והקופה הזו מאפשרת לה לעבור תקופות קשות של ירידה במחירי התובלה הימית ומכאן שהיא מאפשרת לה גם לבצע שינויים בצי האוניות בתקופות פחות טובות (כמו החלפת אוניות שאינן עומדות בתקינה האירופאית לאוניות שכן עומדות בהן) בלי להכניס את היד לכיס של בעלי המניות.

לצים יש גם מדיניות דיווידנדים נדיבה שמאפשרת לבעלי המניות לקחת חלק ברווחים כשהגלגל יסתובב שוב והעסקים יחזרו לרווחיות כך שלמעשה הכל פועל לטובת  החברה. מה פועל לרעתה? חוסר ביטחון של המשקיעים מפני חוסר יכולת של החברה לעמוד במשבר שפוקד את הענף לאורך זמן בלי לבצע איזה שינוי הוני שיפגע בהם (בגלל שני הסדרי חוב שהחברה עברה בעבר).
אז מה כן קרה בתקופה האחרונה שהביא לראלי הזה במניה? מחירי התובלה מהימית עלו בעיקר בגלל המלחמה בישראל והשיבושים שנגרמו לשרשרות האספקה בגלל המתקפות של החות'ים בים.
בחודש ספטמבר 2023 מחיר ממוצע להובלה ימית של מכולה עמד על כ-1,500 דולר, מחיר ששיקף את נקודת השפל בענף. בינואר המחיר הזה זינק כבר ל-2,670 דולר ובתקופה האחרונה הוא זינק ל-3,159 דולר לאחר שבינואר המחיר הזה ביקר ברמה של ה-4,500 דולר.
אם כן, מה אנחנו למדים? הרי צים מחזיקה בידע ניהולי ותפעולי רב שנים לעבודה בתנאי חוסר ודאות (מדובר בחברה שאחראית על התובלה הימית לישראל וממנה בתקופות של משברים ביטחוניים ומחזיקה גם יכולות בהתאם) וזה מאפשר לה להמשיך לתפקד בזמן שחברות רבות אחרות כמו מארסק מצמצמות את הפעילות באזור. זה כמובן מקבל ביטוי במחיר המניה וזה מה שככל הנראה אנחנו  רואים בחודש האחרון.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לצערי לא היה לי סבלנות
    אורי 05/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מכרתי בהפסד גדול עכשיו נכנסתי לקראת הדוח
    סגור
  • 1.
    למה הערכות אופטימיות כאלה אף פעם לא מגיעות לפני העלייה? (ל"ת)
    פילי 05/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור