בחירות 2022

הסיבות לכך שפיצול בין סמוטריץ' ובן גביר יעבוד לימין

כך תוכל לקום ממשלה בראשות בנימין נתניהו: אם עוצמה יהודית של איתמר בן גביר תתפצל מתקומה של בצלאל סמוטריץ – האפקט של זה יעביר קולות מכיוון איילת שקד אל עבר מחנה הימין הקלאסי
מיכאל קליינר |  3
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הזירה שבה תוכרע מערכת הבחירות לכנסת ה-25, לצד שיעורי המצביעים במעוזי המחנה הלאומי, היא התפלגות הצבעתם של 12 המנדטים של מצביעים דתיים לאומיים שעל הרצף בין תקומה למימד.
מי מהם שבבחירות לכנסת ה-24 בחר בליכוד או בציונות הדתית יתמיד בדרך כלל בהצבעתו. כל היתר הם הבוחרים שעליהם יינטש קרב ההכרעה בבחירות הקרובות. מרבית הבוחרים הללו הצביעו בבחירות הקודמות לימינה ומיעוטם לתקווה חדשה. השאלה כיצד יתפלגו הפעם, תקבע אם תקום ממשלה בראשות בנימין נתניהו או שנתגלגל לבחירות שישיות כאשר יאיר לפיד ממשיך לעמוד בראשות הממשלה.
חלקם כבר עברו לליכוד או לבן- גביר וסמוטריץ' - רואים את טביעות אצבעותיהם בסקרים. היתר  מחפשים מפד"ל כזו או אחרת. כדאי לעבור על האופציות שבפניהם מן הקל אל הכבד: מתן כהנא, שזינק לנעליו השמאלניות של הרב מיכאל מלכיאור שהשתלב בזמנו אצל אהוד ברק, ינסה לשנע את מצביעי מימד לזרועותיו של גנץ. אולי יוסיפו לו מימד שישי לחמישי.

ראש עירית גבעת שמואל יוסף ברודני הוצב בראש הבית היהודי שבבחירות הקודמות הלכה עם ימינה ואף אפשרה לה להשתמש באות ב. האפיק הריאלי העיקרי שפתוח בפניה הוא חיבור לשקד והנדל שרשימתם היא הכי מפד"לניקית שיש, אך היא נטולת מפד"לניקים. תיאורטית, המרחב לצד סמוטריץ' ובן גביר צריך להספיק ולהותיר לה עודף. בפועל, הרשימה מדשדשת וללא עירוי דתי מסיבי נראה שהיא בבעיה.
אבל שאלת השאלות היא עוצמה ותקומה - ביחד או לחוד? חשבונית עדיף לחוד. כאשר בן גביר מקבל שמונה מנדטים וסמוטריץ' חמישה ויש לו את שיקלי על הספסל, נראה שסמוטריץ' נטול בן גביר מחלץ קולות משקד, שאם לא תעבור אלה קולות יקרים מפז למחנה. ואילו רשימה שבן גביר בראשה מוציאה לקלפי סרבני הצבעה שרק עבור עוצמה יהודית נטו יצאו להצביע. מצד שני הציבור רוצה את בן גביר בממשלה. והסיכוי לכך גדול יותר אם ילך יחד עם הציונות הדתית אבל בתנאי שיוסכם עם בצלאל שהוא לא נכנס לממשלה בלי בן גביר.
ואחרון אחרון לכאורה לא קשור, אבל ברובד הערכי והמוסרי הכי קשור שיש: אני הייתי רוצה לראות ברשימה את ברוך מרזל, אבל שמעתי שהוא אינו מועמד. לעומת זאת מיכאל בן ארי מועמד. על שילובו בעשירייה הראשונה מן הראוי שעוצמה תעמוד. דווקא על רקע הרדיפות החדשות חסרות הבסיס וההצדקה. אני גם מאמין שהפעם הוא דווקא לא יפסל.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בושה לאתר שנותן פתחון פה לכלבלב קליינר
    עזי 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לסמרטוט רצפה יש עמוד שדרה חזק יותר מלקליינר
    סגור
  • 1.
    ד"ר מיכאל בן ארי
    עופרה 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 3
    חייב להיות בכנסת בצו 8 בשביל עם ישראל ועוצמה יהודית היא מפלגה מאחדת את עם ישראל ולא סקטוריאלית . רק עוצמה יהודית ורק בן גביר
    סגור
  • במסגרת האיחוד ולא הפילוג, בן גביר מבטיח להגלות מתנגדים
    המסביר 08/2022/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש סרטונים שרואים ושומעים אותו אומר זאת בקולו, בתוספת רשימה חלקית של יהודים שיגלה. ממש מאחד. רק הוצמך יודית לפח.
    סגור