דיגיטל וטק

ד"ר אלי דוד: "קולגות חסמו אותי בטוויטר כשכתבתי בעד ישראל" | ראיון

הוא עוסק בבינה מלאכותית, מרצה באוניברסיטת בר אילן, ויש לו חשבון טוויטר עם למעלה מ-500 אלף עוקבים. איך הגיע דוקטור אלי דוד, מומחה בתחום ה-AI, להתברג מיד אחרי אילון מאסק  ברשימת המשתמשים המשפיענים ביותר בטוויטר, ואיך הפך לאחד המובילים בהסברה הישראלית בזמן המלחמה? | ריאיון
אורן פרי |  6
דוקטור אלי דויד (צילום אוסף פרטי)
דוקטור אלי דוד הוא מומחה בתחום AI, יזם הייטק, מרצה אקדמאי ומאז ה-7 באוקטובר הך גם לפעיל ההסברה הישראלי המוביל ביותר ברשת  X (טוויטר לשעבר).
ד"ר דוד מלמד בפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן והוא בעל רקורד מרשים של למעלה מ-50 פרסומים אקדמאיים. הוא היה שותף להקמת כמה חברות הייטק, ביניהן: Deep Instinct, אשר עוסקת בהגנה מפני מתקפות סייבר, Marpai Health, אשר עוסקת בפיתוח שירותי בריאות מבוססי בינה מלאכותית ועוד נוספות בתחום הטכנולוגיים.
בריאיון ל-ice, מספר ד"ר דוד על מה הוביל אותו להפוך לפעיל בהסברה הישראלית, איך הפך לאחד המשפיעים הבכירים בישראל בטוויטר, ועל התגובות מרחבי העולם בעקבות התפוצה הנרחבת של ציוציו.
ערב לפני המלחמה, במה חשבון ה-X  שלך התמקד? מה עניין אותך?
"עד פרוץ המלחמה החשבון שלי כלל לא התעסק בישראל או בסכסוך. הייתי כותב על כל מה שעולה לי בראש – AI, דאטה, או נושאים לא קשורים אחרים, מה שבטוח זה שלא התעסקתי באקטואליה. ערב המלחמה היו לי כ-400 אלף עוקבים, רובם קהל אירופאי ואמריקני - אפשר להגיד קהל יותר שמרני. העמוד שלי עצבן את השמאל הקיצוני במיוחד, ולאו דווקא בהקשר של ישראל. למי שמכיר, תנועת "WOKE" (הפועלת למען מה שתומכיה מגדירים כצדק חברתי) - חבורה של יפי נפש. צחקתי על חבורת ההזיות האלה".

אתה ממוקם במקום השני אחרי אילון מאסק במדד ההשפעה ברשת X, אשמח לפירוט קצת על המשמעויות של הדירוג המחמיא.
"בטוויטר יש מדדים שונים אשר מנסים למדוד השפעה, שהיא במילים אחרות לכמה אנשים הפוסטים שלך מגיעים, מה החשיפה שאתה מקבל ברשת. הדבר הכי פשוט הוא לספור את כמות העוקבים שיש לך, אבל זה מדד בעייתי כי יש אנשים עם מלא עוקבים עם כמות לייקים יחסית מעטה. האתר המוביל "Notus" בוחן את ההשפעה של משתמשים ברשת X. ישנן קטגוריות שונות לדירוג, למשל זו שאני מדורג בה במקום השני היא  "יזמים", מבין כל חשבונות הטוויטר של יזמים למי יש הכי השפעה – אילון מאסק מקום ראשון, אני מקום שני".

מדד ההשפעה, ד"ר דוד במקום השני אחרי אילון מאסק. צילום מסך
חוזר איתך לבוקר ה-7 באוקטובר. מה השתנה אצלך?
"באותו יום שבת אתה מתעורר, אין לך מושג מה קורה, ואחרי ממש כמה שעות אתה רואה ברשתות הפרו הפלסטיניות את תמונת הצהלה והשמחה שלהם. אתה נחשף לכל אותם סרטונים מזעזעים מהטלגרם שכולנו מכירים. משם זה התחיל, התחלתי להעלות את הסרטונים שלהם ולהראות לעולם איך ה"אזרחים התמימים של עזה" חוגגים".
יש אנשי AI שפתאום אני רואה שחסמו אותי בטוויטר ברגע שהתחלתי להעלות פוסטים בעד ישראל
אתה זוכה להרבה תגובות בעניין ההסברה שלך, האם קיבלת גם תגובות נאצה?
"בוודאי. חשוב קודם להסביר כי האנטישמיות שברה שיאים עוד ב-7 באוקטובר, ראיתי בלייב את גל האנטישמיות שהרים את ראשו. אבל זה לחלוטין לא קרה בגלל מה שעשינו בעזה, כל האנטישמים (שתמיד היו קיימים) יצאו מהחורים כי הריחו דם. התגובות שאני רואה הן מעורבות  מצד אחד אני מקבל המון תגובות ממנכ"לים או מייסדים של חברות הייטק מהגדולות בעולם, והם אומרים לי: "הלוואי והיינו יכולים להתבטא בפומבי, אנחנו מפחדים". הרבה דמויות בכירות שמהססות לדבר ואני יכול להבין את זה לגמרי.
מהצד השני יש אנשי AI שפתאום אני רואה שחסמו אותי בטוויטר ברגע שהתחלתי להעלות פוסטים בעד ישראל, הם היו קולגות. כמובן שאני מקבל על כל פוסט עשרות תגובות בסגנון של "נהרוג את היהודים" וכו'. מה שכן – חשוב להגיד כי רוב הקהל שלי הוא מלכתחילה בעד ישראל, ולכן יחסית אני לא מקבל המון תגובות שליליות, אבל זה לא לגמרי אובייקטיבי".
הרשתות החברתיות נהיו לאחרונה עוינות כלפי ישראל, כל אחת בדרך קצת שונה. איפה רשת X נמצאת על הסקאלה הזאת? מה היחס שלה כלפי משתמשים כמוך?
"בהרבה רשתות חברתיות מסירים פוסטים פרו ישראליים בצורה מטורפת, הרבה חשבונות ננעלים ונמחקים. אני בטוח שכולם שמים לב לזה. הדבר הזה, למזלנו, כמעט ולא קורה בטוויטר. יש אנשים עם חשבונות מאוד משפיעים שפשוט מפיצים רעל. טוויטר זאת הפלטפורמה היחידה שחשבונות פרו ישראליים יכולים באמת "לתת פייט" מבלי לחשוש יותר מדי שימחקו להם את המסרים כמו שעושים לנו בצורה הרבה יותר גרועה ברשתות מקבילות".
האם אתה רואה את עצמך ממשיך בתחום ההסברה בעתיד?
"זה לא המקצוע שלי, זה אף פעם לא היה. רוב הזמן שלי ביום הולך לעבודה ולחברות שהקמתי, כמובן שגם לאקדמיה – אבל אני עושה מה שאני יכול, ואני מאמין שכמעט כל ישראלי עושה משהו מאחורי הקלעים, אני רואה התגייסות מדהימה. למשל בהייטק - אחד הדברים המדהימים שקורים הוא שיזמים של חברות ישראליות נרתמים עבור המדינה ועושים מאמץ מדהים (גם באופן בפומבי), מבלי לחשוש מהקולגות בקהילה הבינלאומית. הדבר שאני עושה הוא קטן, זה לא מעבר. בהייטק כולם עושים עבודה מדהימה. אחרי זה? בוא ננצח ונגיע לימים טובים יותר".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    יצביע לטיבי?
    דר אלי דוד 05/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לך על זה
    סגור
  • 5.
    מלך אמיתי
    דייב 01/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איפה אלי דוד גר כיום? בישראל?
    סגור
  • 4.
    נו באמת
    רפאלה 01/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איין לכם על מה ליכתוב כבר
    סגור
  • 3.
    ד"ר אלי דוד
    מירי 01/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איש נפלא.תודה
    סגור
  • 2.
    תודה לך
    שגית 12/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אתה מהווה השראה
    סגור
  • 1.
    יישר כח אני עוקב שלו והוא חכם ומעניין
    Ilan 12/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יישר כח חכם ומעניין
    סגור