דיגיטל וטק

לא תאמינו איך איראן ניסתה לעצור את ההפגנות

ההפגנות נגד המשטר האיראני בשבועיים האחרונים נתקלות באינספור אמצעים של המשטר לפיזורן – כולל שימוש מתוחכם בחסימת הגישה לאינטרנט עבור מי שמגיע להפגין
יאיר מור | 
הפגנות באיראן עקב מות הצעירה
איראן נוקטת בכל אמצעי אפשרי כדי לדכא את ההפגנות הנרחבות שמתקיימות בה זה כשבועיים, ונוקטת באמצעים מפתיעים למדי, כך עולה מדיווחים ברשת.
מאז מותה של מאשה אמיני בת ה-22 לפני כשבועיים וחצי לאחר שהוכתה על ידי משמרות הצניעות בטהרן, חסמה איראן את הגישה לוואטסאפ, סיגנל, אינסגרם ולינקדאין. זאת לצד פייסבוק, טוויטר ויוטיוב, החסומות בה זה מספר שנים. המטרה הברורה היא למנוע מצד אחד ארגון הפגנות ומצד שני העלאת תיעוד מהפגנות שכבר הצליחו להתארגן.
אך חסימת שירותים מסוימים אינה סוף הסיפור. לפי חברות וארגונים המנתחים תעבורה ברשת, ובראשם ארגון המעקב אחר חסימות גישה NetBlocks, עם תחילת המחאה חסם המשטר האיראני לחלוטין את הגישה לאינטרנט בעיר סַנַנְדַאג', בירת מחוז כורדיסטן שממנו הגיעה אמיני, למשך 3.5 שעות. הארגון מוסיף כי באזורים רבים באיראן נחסמת הגישה לרשת לחלופין בימים האחרונים.
דאג מַדוֹרי, מנהל ניתוח האינטרנט בחברת ניטור ביצועי הרשתות Kentik, מציין כי המשטר נוקט באמצעי מקורי, וחוסם מדי ערב את הגישה לאינטרנט הסלולרי בשלוש רשתות הסלולר הגדולות באיראן - Irancell, First Mobile ו-Rightel – החל מארבע וחצי ועד חצות (אם כי לא בכל יום החסימה מתבצעת בדיוק באותן שעות). זאת בעוד הגישה לרשת מספקיות אינטרנט קוויות נשארת, ואף עולה. המטרה, כך נראה, היא למנוע מצד אחד העלאת תיעוד מהשטח בזמן אמת, ומצד שני לעודד אזרחים לא להגיע להפגנות בחוץ, אלא ללכת לבתיהם לאחר העבודה.
עיתונאי דוֹיטְשֶה ווֶלֶה אוליבר לינואו עדכן הלילה כי חסימות האינטרנט הסלולרי הללו נמשכות כבר 12 יום.
 
כדי לעקוף את החסימות הללו, אישר ממשל ביידן לקראת סוף השבוע לחברות כגון SpaceX של אילון מאסק לעשות הכל כדי להביא שירותי תקשורת לאזרחי איראן. בכך הכשיר הממשל הברחה – אין דרך אחרת לנסח זאת – של ערכות חיבור לשירות האינטרנט הלווייני Starlink אל תוך איראן. בנוסף, גם נשיאת אפליקציית התקשורת החתרנית סיגנל וגם אפליקציית התקשורת וואטסאפ הודיעו כי הן עושות מאמצים כבירים לעקוף את החסימה האיראנית על מנת שאזרחים יוכלו לתקשר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה