דיגיטל וטק

אפל תחת מתקפה: "מסרסת אפליקציות במכוון"

מייסד ומנכ"ל טלגרם תוקף את יצרנית האייפון, שלדבריו מונעת ממנו להציע למשתמשי טלגרם את האפליקציה הטובה ביותר שהוא יכול – אלא שיש לו אינטרס ברור להגיד את זה
יאיר מור | 
אפל (צילום unsplash, מתוך פייסבוק)
מייסד ומנכ"ל טלגרם, פאבל דורוב, יוצא הערב (שני) למתקפה נגד חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, אפל. לדבריו, החברה שמוכרת כ-14% מהסמארטפונים בעולם משבשת בכוונה תחילה את האפשרות של מפתחים ליצור אפליקציות שלא תלויות בחנות שלה, שבה היא גובה עמלה של 15% או 30% (תלוי בהכנסות האפליקציה – מעל או מתחת לרף מיליון הדולר בשנה) על כל רכישה.
"Telegram Web מספקת חוויה יוצאת דופן על מחשבים, אך עובדת נהדר גם על מכשירים ניידים", פותח דורוב, בהתייחסו לגרסת הרשת של טלגרם, שמקדימה את גרסאות הרשת של כל המתחרות בהפרש ניכר, ומספקת כמעט את החוויה המלאה של האפליקציה הרגילה. "עם זאת", הוא מוסיף, "נמנע ממנה להגיע לאיכות של אפליקציה רגילה ב-iOS, משום שאפל מגבילה מפתחי רשת במובנים של מה שהם יכולים לעשות באייפונים ואייפדים".

הוא מפנה את הקוראים להודעה שפורסמה לפני כחודשיים בערוץ של המפתח האחראי על אחת משלוש גרסאות הרשת של טלגרם. לפי ההודעה, אפל מונעת מאפליקציות רשת, ו-Telegram Web בכללן, להציג התרעות על הודעות חדשות, גורמת לבעיות בתפריטי לחיצה ארוכה, מבצעת ריענון של הדף באופן אקראי, לא תומכת בפורמטים שבהם משתמשת טלגרם להודעות קוליות וסטיקרים מונפשים, ובאופן כללי גורמת לאפליקציות רשת לעבוד הרבה פחות טוב מאשר "מתחרים" – כלומר מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל.
דורוב ממשיך: "אנו חושדים כי אפל מסרסת במכוון אפליקציות רשת כדי לכפות על המשתמשים שלה להוריד יותר אפליקציות רגילות שבהן אפל יכולה לגבות עמלה של 30%".
האינטרס של דורוב שקוף למדי: בשבועיים הקרובים צפויה טלגרם להשיק לראשונה את Telgram Premium – שירות המנויים שלה, שצפוי לעלות מספר דולרים בחודש (לאחרונה דיווחנו כי מדובר ב-5 דולר, אך מאז שותפו בקבוצות העוקבות אחר הפיתוח תמונות שמציגות מחיר של 4 דולר, או מחירים שונים בכל מדינה). על כל משתמש שיירשם לשירות דרך האפליקציה של החברה הזמינה בחנות של אפל, היא תפסיד 30% לטובת תשלום עמלה – לעומת 15% "בלבד" על כל נרשם דרך האפליקציה לאנדרואיד, ו-0% על מי שיירשם דרך גרסת הדפדפן שלה. לכן, לא פלא שהיא עובדת קשה כדי שגרסת הדפדפן הזו תעבוד בדיוק כמו אפליקציה רגילה – היא עשויה להרוויח מיליוני דולרים נוספים כל שנה אם תעודד את המנויים להשתמש בגרסת הדפדפן, שניתן לנעוץ כאפליקציה לכל דבר על מסך הבית של הסמארטפון, במקום בגרסה הזמינה בחנות האפליקציות הרלוונטית.
דורוב ציין שרשות התחרות והשווקים בבריטניה (CMA) גינתה בשבוע שעבר את אפל על כך שהיא "חוסמת אלטרנטיבות למנוע הדפדפן של עצמה במכשירים הניידים שלה – מגבלה ייחודית לאפל. CMA מודאגת שמא הדבר מגביל באופן חמור את האפשרות של דפדפנים מתחרים לבדל את עצמם מספארי ומגביל את התמריצים על אפל להשקיע ב(פיתוח) מנוע הדפדפן שלה. המגבלה הזו גם מסנדלת באופן חמור את היכולות של אפליקציות רשת, ובכך שוללת מצרכנים ועסקים את הייתרונות המלאים של הטכנולוגיה החדשנית הזו".
לדברי דורוב, "אני חושב שזה תקציב מדויק, ומקווה שבעקבותיו תגיע בקרוב פעולה רגולטורית. עצוב שיותר מ-10 שנים לאחר מותו של סטיב ג'ובס, חברה שחוללה פעם מהפכה ברשת הניידת הפכה למחסום הכי משמעותי בדרך לעתידה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה