דיגיטל וטק

מאסק חיבר שבט נידח לאינטרנט - ולא צפה את מה שקרה

לאינטרנט יש צדדים חיוביים אבל גם צדדים שליליים - כך למדו על בשרים בני שבט המרובו באמזונס, שאילון מאסק, בעלי שירות אינטרנט הלוויין Starlink, דאג לחבר לרשת. היה כדאי? תשפטו בעצמכם
מערכת ice |  2
אילון מאסק (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ עבד רחים כתיב, shutterstock)
חברת סטארלינק בבעלות ובתפעול SpaceX של אילון מאסק, מפעילה שירותי תקשורת הכוללים אינטרנט פס רחב באמצעות לוויינים וללא תלות במרכזי תקשורת הנמצאים על הקרקע. ביער הגשם הצפוף של האמזונס, שבט המרובו המרוחק שימר את התרבות והשפה הייחודיים שלו במשך אלפי שנים. עם זאת, שירות Starlink של אילון מאסק, פרץ לאחרונה את הבידוד שלהם. החיבור הזה לעולם החיצון מביא גם הזדמנויות וגם אתגרים לשבט.
בניו יורק טיימס פורסם כי ה-Marubos, שבט בן 2000 חברים, התחבר לעולם דרך האינטרנט בפעם הראשונה בספטמבר האחרון כאשר Starlink השיקה את שירותיה בברזיל. Starlink של המיליארדר אילון מאסק שואף לספק אינטרנט למקומות מרוחקים באמצעות לוויינים במסלול נמוך של כדור הארץ.
 
"כשזה הגיע, כולם היו מרוצים", אמרה צאינאמה מרובו בת ה-73 ל"ניו יורק טיימס". האינטרנט הביא יתרונות ברורים, כולל שיחות וידאו עם אהובים רחוקים וקריאות חירום לעזרה. "אבל עכשיו, הדברים החמירו", הוסיפה.
השבט עומד בפני דילמה מהותית לגבי השימוש באינטרנט והשפעתו על תרבותם: "צעירים נהיו עצלנים בגלל האינטרנט", אמר ציינמה. "הם לומדים את הדרכים של האנשים הלבנים". למרות זאת, היא התחננה, "אבל בבקשה אל תיקח את האינטרנט שלנו".

בני הנוער נמצאים כעת לעתים קרובות בטלפונים שלהם, משוחחים עם חברים, דבוקים למסכים וניגשים לתוכן לא הולם. אלפרדו מרובו, מנהיג עמותה של מרובו, הביע את דאגותיו בפני הניו יורק טיימס. הוא מוטרד במיוחד מהתפשטות הפורנוגרפיה. "אנחנו מודאגים שצעירים ירצו לנסות את זה", אמר, וציין שכמה מנהיגים הבחינו בהתנהגות מינית אגרסיבית יותר בקרב גברים צעירים.
להגעת האינטרנט היו גם תוצאות חיוביות. האנטנות נתרמו על ידי היזם האמריקאי אליסון רנו. חבר בשבט הדגיש כיצד האינטרנט שיפר את זמני התגובה לשעת חירום. בעבר, בני השבט השתמשו ברדיו חובבים כדי להעביר הודעות בין כפרים כדי להגיע לרשויות, אך כעת, התקשורת באינטרנט היא מיידית. "זה כבר הציל חיים", אמר. חבר אחר מאמין שהאינטרנט יכול להציע אוטונומיה חדשה לשבט. זה מאפשר תקשורת טובה יותר, גישה למידע ויכולת לספר את הסיפורים שלהם.
ואפרופו סטארלינק, לא רק באמזונס: בפברואר האחרון חתם שר התקשורת שלמה קרעי על רישיון הפעלה בישראל של מוצרי חברת סטארלינק, בבעלות אילון מאסק. הפעלת שירותי החברה יהיו מוגבלים בתחילה ובהמשך צפוי שימוש נרחב יותר.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מסכנים. זה יביא את הסוף שלהם (ל"ת)
    ציון ירושלים 06/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    בלי לדעת!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאסק בלי מחשבה הגיונית,הרס את המרקם של השבט שנבנה במשך דורות.מה,הוא למד היסטוריה מה קרה לתרבויות אחרות כשאדם הלבן פלש לאיזור מסויים בעולם והתרבות הזאת נמחקה!!!!!
    סגור