תרבות ופנאי

"הסנדק" חוגג 50 שנים: כך שינה את הוליווד לנצח

הוא הסרט הראשון שעורר אמפתיה כלפי משפחות פשע, הוא התבסס על ספר מצליח ועל הבימוי הופקד במאי צעיר ונועז - ששינה את תעשיית הקולנוע לחלוטין | 50 שנה ליציאת "הסנדק"
מערכת ice | 
כרזת הסנדק (צילום ויקיפדיה)
השבוע יחגוג "הסנדק" 50 שנה ליציאתו לראשונה לאקרנים. הסרט היה מועמד ל-11 פרסי אוסקר, מתוכם זכה בשלושה. רבים מכתירים אותו כסרט הכי גדול בכל הזמנים, ובאתר IMDb הוא ממוקם עד היום במקום השני בדירוג כל הזמנים, כשבמקום השלישי סרט ההמשך שלו. בכל מקרה, אין חולק על כך שהוא שינה לנצח את הקולנוע.
בסרט, שעוסק במשפחת פשע אמריקאית ממוצא איטלקי, לא מוזכרות כלל המילים "מאפיה" או "קוזה נוסטרה" אפילו פעם אחת. את ההצלחה שלו מסבירים בתעשיית הקולנוע כך: "הסיפור של משפחת קורליאונה הוא הסיפור של אמריקה במאה ה-20". במהלך 3 סרטים שארוכים יותר מהרגיל, פרנסיס פורד קופולה מציג סאגה רב-דורית על משפחתיות, עדתיות, נקמה, וכמובן פשע.
לפני יציאת הסנדק לא היו נפוצים כל כך סרטים שמציגים לעומק דמויות גנגסטרים, ובטח שלא גורמים להזדהות איתם. הסרט סלל דרך לסוגה איכותית של סרטי פשע, שהביאה את סרטי סקורסזה, וסדרות מופת כמו 'הסופרנוס'.
 
להפוך ספר מצליח לסרט עוד יותר מצליח
"הסנדק" במקור הוא ספר שנכתב ע"י הסופר מריו פוזו. הספר היה רב מכר, ועשיית סרט עליו הייתה מהלך צפוי מדי. בהוליווד פחדו שהסרט לא יעמוד בציפיות, ובהפקת "פראמאונט" תיכננו להביא במאי מנוסה ובעל רקע איטלקי. הם בחרו את סרג'יו לאונה ("הטוב, הרע והמכוער"), אך הוא תכנן כבר סרט מונומנטלי אחר – "היו זמנים באמריקה".
לאחר פניות ליותר מ-10 במאים עם שמות פחות או יותר מוכרים, החליטו בהפקה ללכת על קופולה הצעיר. "קיבלתי טלפון מפרנסיס קופולה," אמר אל פאצ'ינו ל"ניו יורק טיימס". "הוא אמר שהוא הולך לביים את הסנדק. חשבתי, ובכן, יכול להיות שהוא שיכור או משהו. איך הם נתנו לו את הסנדק? זה פשוט נראה כל כך שערורייתי, חשבתי שאני מדבר עם מישהו לא שפוי. אמרתי, אוקיי הוא צוחק. ואז הוא רצה שאגלם את מייקל. חשבתי, בסדר, אני אצטרף לזה. אמרתי, כן, פרנסיס, טוב. אתה יודע שהם מסתלבטים עליך נכון?"
"בסופו של דבר זו הייתה האמת. ואז קיבלתי את התפקיד". סיכם אל פאצ'ינו, ואכן קופולה הצליח כמעט להשכיח את קיומו של הספר ולזהות את הדמויות עם שחקנים בתפקידים אייקוניים, שאחד מהם הוא מייקל הבלתי נשכח של אל פאצ'ינו.
שחקן ראשי חייב להיות גבוה וחתיך?
בספר, דמותו של מייקל היא גבר גבוה ובלונדיני, ופארמאונט רצו שרוברט רדפורד או ריאן אוניל, החתיכים של התקופה, יגלמו את התפקיד. אבל קופולה לפתע התחיל להילחם בשביל שאל פאצ'ינו יקבל את התפקיד הראשי. כזכור, דמותו של מייקל מתחילה כגיבורת מלחמה אמריקאית ששבה משדה הקרב, וההפקה לא רצתה "שחקן תיאטרון ניו-יורקי" אלא כוכב.
הוליווד ייצרה כוכבים במשך עשורים, משנות ה-20 ועד שנות ה-60, אולפנים יצרו פרסונות עבור שחקנים צעירים, לעתים העניקו להם שמות ורקע חדשים, ושמו אותם בחזית שוברי הקופות. לאחר שהפקות כמו בוני וקלייד שינו את נוף הקולנוע, האולפנים החלו לקחת סיכונים עם יוצרי קולנוע עצמאיים וצעירים כמו קופולה, מה שהוביל לעידן חדש בשנות ה-70. הקהל העריך את הכישרון החדש על המסך, גם כשהיה פחות גבוה ובעל שיער כהה.
 
סרט המשך – אקט אומנותי
הסנדק קבע שיאים בטקס פרסי האוסקר: מרלון ברנדו זכה באוסקר לשחקן הטוב ביותר. פאצ'ינו, ג'יימס קאן ורוברט דובאל היו כולם מועמדים לאוסקר שחקן המשנה הטוב ביותר. קופולה היה מועמד לבמאי הטוב ביותר. הוא ופוזו זכו באוסקר התסריט המעובד הטוב ביותר. הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. פרמאונט יכלה לבחור לא לעשות סרט המשך, שבאותו זמן נראה מהלך מגוחך. לפני הסנדק, סרטי המשך היו שייכים לקומדיות רומנטיות שלא נגמרות ובאות כל שנה בשינוי אדרת, להעביר את הזמן לצופים.
אולם הסנדק חלק ב' זכה בשישה פרסי אוסקר, כולל הסרט הטוב ביותר, והיה הסרט שזיכה את קופולה בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר. ובסופו של דבר מביקורות על ניסיון לנסות לרכב בכוח על ההצלחה, יש כאלו שמאמינים שהחלק השני היה יותר טוב מהראשון.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה