תרבות ופנאי

ח"כ שלום דנינו: "דוד לוי עבר מסע דה לגיטימציה בחסות הסאטירה"

ח"כ שלום דנינו (הליכוד) בריאיון ל-ice במלאת 30 לפטירתו של דוד לוי: "רצח האופי שעבר דוד לוי מעיד על שבר עמוק בחברה הישראלית ועל חלק גזעני שעדיין חי בתוכנו בחלקו גלוי וחלקו האחר נסתר"
דוד זולדן | 
ח"כ שלום דנינו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
דוד לוי, הפוליטיקאי והמנהיג המזרחי הבולט שהלך לעולמו בחודש שעבר התפרסם לא רק בזכות מאבקי הפועלים וזקיפת קומתם של בני עדות המזרח אלא למרבה הצער גם בגלל החיקויים הנלעגים שנקשרו בשמו. הם נסבו על מוצאו ושפת האם שלו ולעגו לא רק לדוד לוי אלא לתרבותם של יוצאי צפון אפריקה. פרדוקס? בדיחה מרה? האם מדובר בסאטירה לגיטימית או מכוערת וגזענית? לדור ההמשך של דוד לוי בכנסת הנוכחית יש עמדה ברורה ומשנה סדורה בסוגיה וכמובן בטן מלאה כלפי הממסד התרבותי.  
בריאיון עם שלום דנינו, חבר הכנסת מהליכוד הוא מדבר על המורשת שהשאיר דוד לוי. ביטון יליד אופקים ובן למשפחת עולים ממרוקו, יכול בקלות להזדהות עם מורשתו של לוי וגם יש לו מסר.  
מה המורשת של דוד לוי בעיניך?
"מורשתו מושתתת על הבנה עמוקה שתודעה פוליטית המתורגמת לכוח פוליטי, בכוחה לממש מטרות, יעדים והישגים. הביטוי הציורי לכך הם מכוניות 'הוולוו' של השרים שהחלו לחנות ברחובות בית שאן, קריית גת (דוד מגן), יבנה, קריית מלאכי, מגדל העמק. ללא ספק הוא פרץ דרך לאחרים ולמוביליות חברתית דרמטית הנתמכת על שיטת הפריימריס בליכוד".
האם מורשתו של דוד לוי תיצרב רק בהקשרים של מאבקים עדתיים או גם בנושאים אחרים שהוא קידם?
"המורשת המחשבתית של דוד לוי הייתה מגוונת בתחומים שונים של צדק חברתי, אחדות ישראל, מדיניות חוץ ובדגש על עוצמת ישראל הנגזרת מיחסים קרובים ומיוחדים עם ארה״ב. הייתה לו דעה מנומקת בכל נושא, הוא פעל בתבונה ומלב רגיש ונדיב. היה מנהיג שהנהיג והיה  מורה לרבים".
האם דוד לוי עבר מסע דה לגיטימציה בחסות הסאטירה שלעגה למוצאו שפתו ותרבותו?
"בעצב עמוק אני מסכים עם ההנחה הטמונה בשאלתך ודוד לוי אכן עבר מסע דה לגיטימציה בחסות הסאטירה והתופעה מעידה על שבר עמוק בחברה הישראלית שעדיין חי בתוכנו בחלקו גלוי וחלקו האחר נסתר. לא נוח לי להרחיב משום שקבעתי לעצמי עקרון בתפקידי כח״כ להצטייד  בדלי מים לכל סוגיה שמבעירה את החברה ומבקש לצנן ולמצוא נתיבי מפגש ולא משעולי פירוד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה