קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: השפעת החזרי הכספים של צלזיוס ו-FTX

איך ישפיעו על השוק החזרי הכספים הגדולים ללקוחות צלזיוס ו-FTX? לאחר המכה הקשה שספג שוק המטבעות הדיגיטליים, האם מדובר בבשורה טובה שתחזיר את האמון בקריפטו? והאם ישראלים שהחזיקו את כספיהם בבורסת הקריפטו יקבלו גם החזרים? נבחרת הקריפטו עם התשובות
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
אופטימיות בשוק הקריפטו עם הדיווחים בימים האחרונים על כך שבורסת FTX שפשטה רגל תחזיר לכלל לקוחותיה את הכספים שאיבדו, אולם עם סייג: ההחזרים יתבצעו על פי שערי המחירים של מטבעות הקריפטו בזמן פשיטת הרגל ולא על פי שערם כעת. בד בבד, גם חברת צלזיוס - חברת הקריפטו הישראלית - שקריסתה בשנת 2022 עוררה סערה הוציאה הודעה כי בכוונתה להחזיר את הסכומים שאיבדו לקוחותיה.
השמות שעל הכוונת הם כמובן מייסד FTX סם בנקמן־פריד ומייסד צלזיוס אלכס משינסקי. משפטו של בנקמן החל באוקטובר האחרון, במה שהגדיר אותו כ-"נוכל הקריפטו". המיליארדר שסיפור התעשרותו הוצג בהתחלה כפן חיובי, נעצר והואשם בהונאה, לאחר ש-FTX קרסה לפשיטת רגל, כאשר יותר מ-8 מיליארד דולר מכספי החברה נעלמו. בכתב האישום נטען כי בנקמן השתמש בכספי לקוחות שהופקדו ב-FTX והוציא אותם על צרכים אישיים, קניית נכסים ועוד. 
סיפורה של צלזיוס דומה עם קריסתה בקיץ 2022. מייסד החברה, אלכס משינסקי, נעצר ביולי האחרון ורשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הגישה נגדו תביעה פלילית בגין 7 עבירות וחשפה שורה לא פחות ממדהימה של שקרים מצד צלזיוס ומייסדה וביניהם: הבטוחות להלוואות שניתנו ללקוחות, מספר הלקוחות, היקף הרווחים, מינוף החברה, גובה ההכנסות ועוד. החטא הגדול ביותר של החברה, שבסופו של דבר הביא אותה לקריסה הבלתי נמנעת, הוא שימוש ביתרות הלקוחות כדי לשלם תגמולים ללקוחות, או במילים אחרות - הונאת פירמידה.
עם הודעות החברות צלזיוס ו-FTX על כך שיחזירו את מלוא הכספים ללקוחותיהם, בכירי הקריפטו מנתחים כיצד החזרי הכספים ללקוחות ישפיעו על השוק.
"בשורה טובה המסירה עננה שהעיבה על תחום המטבעות הדיגטליים כולו"
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי:
"סיום הפרשה ופיצוי צפוי של הלקוחות הוא בשורה טובה המסירה עננה שהעיבה על תחום המטבעות הדיגטליים כולו. זו גם הזדמנות טובה להזכיר ולחדד את חשיבות בדיקת הגוף בו אתם משקיעים את כספכם, גם מבחינת הרישיונות הקיימים ואופן העבודה שלו בטריטוריה מערבית. חובה גם לבחון את טיב המטבעות שמשקיעים בהם, האם יש מאחוריהם פרויקט אמיתי או בעיקר רעש ו'הייפ' וכמובן שלא להשקיע סכום שאתם לא מסוגלים לאבד".

נעה משיח. צילום: יעל צור
"החזרת הכסף של זירות המחסר בהחלט מחזירות חלק מהאמון שאבד"
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין:
"נראה שהגאות בשוק הקריפטו בשילוב ידו הקשה של המחוקק היטבו עם נפגעי זירות המסחר FTX וצלזיוס.
כמי שמתמחה בתיקי חדלות פרעון מורכבים, הסיכוי שהנושים (משקיעי זירות המסחר) יקבלו כסף בחזרה, היה נראה בשעתו אפסי. זוהי בשורה של ממש. חשוב לציין כי החברות פרסמו כי בכוונתן להחזיר את מלוא הכספים שאיבדו המשקיעים אצלן, אך כרגע זה עדיין בגדר כיוון חיובי ולא מתווה סגור. יש בכך בשורה גם למחזיקים ישראליים שכידוע השקיעו ב-FTX.
אנחנו רואים את עולם הקריפטו הולך ומתגבש רגולטורית באמריקה. קרנות הסל של הביטקוין, ימשיכו לבסס זאת. לעומת ארה"ב, בישראל הרגולציה היא קפדנית מאוד, אולי אפילו מדיי, ולכן לא ראינו אירועים מסוג זה. 
החזרת הכסף של זירות המחסר בהחלט מחזירות חלק מהאמון שאבד בשנים 2021-2022. אט-אט עולם הקריפטו מתעצב רגולטורית בארץ ובעולם, עד להפיכתו לנחלת הכלל".

עו"ד גיא סרוסי. צילום: מקסים דינשטיין
"השבת האמון, יחד עם הצמיחה המחודשת והידוק הפיקוח על בורסות ריכוזיות, עשויים לשפר את המצב בתעשייה העולמית ולתרום להמשך הצמיחה שלה"
ניר הירשמן, ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3:
"הנפילה של FTX הייתה אחת המכות הקשות ביותר ששוק המטבעות הדיגיטליים ספג בשנים האחרונות. זו לא הייתה מכה מבנית, אלא מכה מורלית ותדמיתית. FTX יצרה יחסי אמון עם הצרכנים והרגולטורים, והייתה בחוד החנית של המאבק להכרה בתחום. זו בדיוק הסיבה שהבגידה שלהם בצרכנים, וההונאה הנוראה שהם ביצעו יצרה משבר אמון גדול ומשמעותי כל כך.
הפעולה המהירה של רשויות החוק, המעצרים וההעמדה לדין, יחד עם תחילתה של החזרת הכספים יכולים לסייע בבנייה מחדש של האמון, ולסייע להמשיך לבנות את המערכת הפיננסית הזו, שעשויה לבסוף, לבנות מחדש את כל המערכת הפיננסית העולמית.
השבת האמון, יחד עם הצמיחה המחודשת והידוק הפיקוח על בורסות ריכוזיות, עשויים לשפר את המצב בתעשייה העולמית ולתרום להמשך הצמיחה שלה".

ניר הירשמן. צילום: יעל צור
"הרגולטורים אכן מראים שהם לומדים ממקרי בוחן כאלו, אך כברת הדרך עוד ארוכה"
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו':
בנוגע ל-FTX:
במהלך הליך פשיטת הרגל היו מספר ניסיונות להחיות את הבורסה ולהקים את FTX 2.0, בטענה שהטכנולוגיה שמצויה בבסיס הבורסה מוצלחת ומספקת ערך. עם זאת, בדיון שהתקיים השבוע התברר כי הנסיונות לגייס הון ממשקיעים לטובת הקמת הפלטפורמה מחדש לא צלחו, ולכן אופציה זו יורדת מהפרק.
כספי הקורבנות יוחזרו במלואם עפ"י השווי הדולרי של נכסיהם ערב קריסת FTX בנובמבר 2022. אז, מחיר הביטקוין עמד על כ-20,000 דולר למטבע אחד, בעוד שכיום הוא מעל ה- 40,000 דולר. כלומר מי שהחזיק ביטקוין שלם בבורסה, יקבל 20,000 דולר כפיצוי ולא 40,000 דולר עפ"י מחיר הביטקוין הנוכחי. מדובר בכמה עשרות מיליארדי דולרים, עפ"י הערכות באזור ה-30 מיליארד דולר.
זהו הישג מדהים של החברה האמונה על פשיטת הרגל, שהצליחה לאתר ולהשתלט על נכסים רבים, בשילוב עם מזל גדול: סטארטאפ AI ש-FTX השקיעה בו 400 מיליון דולר ולאחר מכן מכרה את ההשקעה בסכום הגבוה ביותר מפי 6, המטבע סולאנה (SOL) שערכו נסק פי 5, ועוד.
גם ישראלים שהחזיקו את כספיהם בבורסה, ככל שהגישו בקשה להשתתפות בתביעה כשעוד היה ניתן, יקבלו את כספיהם בחזרה.
בעיניי הרגולטורים אכן מראים שהם לומדים ממקרי בוחן כאלו, אך כברת הדרך עוד ארוכה.
בנוגע לצלזיוס:
החברה הייתה מצויה ב-Chapter 11, כלומר קיפאון תהליכים כחלק מהליך בנייה מחדש ולמניעת פשיטת רגל, במשך למעלה משנה. אתמול התפרסם כי החברה יוצאת מה-Chapter 11 והצליחה ליצור הסדר שבמסגרתו יחולקו 3 מיליארד דולר למיליון לקוחותיה באמצעות שני פרטנרים: בורסת הקריפטו קוינבייס, ופייפאל.
ההחזרים יבוצעו גם באמצעות קריפטו וגם באמצעות כסף פיאט (כגון דולר), ועפ"י תכנית הבנייה מחדש - החברה תהפוך להיות חברת כריית ביטקוין בשם Ionic digital. הנושים של צלזיוס יקבלו מניות בחברה החדשה. הפרטים המלאים עוד לא פורסמו למתי יחולקו הכספים, אך בניגוד למקרה FTX ניתן לומר שלא יהיה מדובר ב-100% החזר כספים, אלא נכון לעתה זה מוערך יותר לעבר ה-60%.

בן סמוחה. צילום: איתמר אריאלי
"אנו עדים לשלב חדש שבו השוק מתחיל להתאושש ולהתאים את עצמו לסטנדרטים גבוהים יותר של בטיחות ואמינות"
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד פרוקסיביט:
"החזרי הכספים ללקוחות של צלזיוס ו-FTX מסמנים נקודת ציון משמעותית בשוק הקריפטו, שולחים מסר של אופטימיות ואמון מחודש בעולם המטבעות הדיגיטלי. תהליכים אלו מדגישים את חשיבות הרגולציה ושקיפות לעסקים הפועלים בתחום, תוך חיזוק האמון בין לקוחות לפלטפורמות. אנו עדים לשלב חדש שבו השוק מתחיל להתאושש ולהתאים את עצמו לסטנדרטים גבוהים יותר של בטיחות ואמינות".

חיים ונציה. צילום: יעל צור 
"אני מקווה שציבור המשקיעים ידע ללמוד מהטעויות שביצע ולפעול בדרכים הנכונות לפי הנדרש מהתעשייה"
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey:  
"לתעשיית הקריפטו חוקים משלה, למתבוננים מבחוץ תעשיית הקריפטו עלולה לייצר אשליה שהחוקים הקיימים בתעשייה המסורתית חלים גם עליה, אבל זה ממש לא נכון. לתעשיית הקריפטו חוקים אחרים וגם סיכונים אחרים. הדבר היחידי עליו ניתן לסמוך הוא סט החוקים החקוק במערכת וגם אותו מומלץ לוודא".
החזרת כספי הלקוחות היא צעד מבסס אמון בין ציבור המשקיעים והרגולטור, יש לחזק ולעודד את המאמצים הללו ככל שניתן.
אני כולי תקווה שמערכת המשפט תמצא את הדרכים הנכונות ביותר למצות את הדין עם האשמים. יחד עם זאת אני מקווה שציבור המשקיעים ידע ללמוד מהטעויות שביצע ולפעול בדרכים הנכונות לפי הנדרש מהתעשייה, כמו אחזקה עצמית ושימוש בטכנולוגיות מבוזרות ללא תלות בגורמים ריכוזיים".

שאולי רג'ואן, צילום: יעל צור
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה