קריפטו

הפלסטינים חושפים: כך מימנה בורסת הקריפטו הרוסית את המלחמה

בורסת הקריפטו הרוסית "גרנטקס" הפכה לדרך קלה לעקוף את צינורות המסחר המקובלים. לאחר שפורסם כי רוסיה העבירה דרכו כסף במסגרת המלחמה באוקראינה לאחרונה דווח כי גם ארנקים דיגיטליים הנשלטים על ידי החמאס והג'יהאד האיסלאמי קיבלו עשרות מיליוני דולרים
מערכת ice |  1
בורסת הקריפטו הרוסית (צילום shutterstock)
החל מהרגע שפרצה מלחמת רוסיה אוקראינה ארה"ב הטילה סנקציות חמורות על בורסת הקרופטי הרוסית במטרה לפגוע במאמצים רוסיים להתחמק מהחסימה הפיננסית שהוטלה לאחר הפלישה לאוקראינה. כיום, שנה לאחר המהלך הבורסה ממשיכה לשגשג למרות מקומה ברשימה השחורה. לאחרונה נחשף כי היא הייתה צינור מרכזי בהעברת כספים אל ארגוני הטרור בגדה וברצועה.
"גרנטקס" הפכה עם הזמן לערוץ מרכזי שדרכו הרוסים העבירו כספים אל ומתוך המדינה, כך לפי נתוני מסחר ואנשים המכירים את החברה. כמו כן, החברה שימשה מכשיר לפושעי סייבר להלבין כספים שגנבו, על פי הרשויות בארה"ב.

מקומה המרכזי של ה"גרנטקס" כצינור להעברת כספים לא חוקיים קיבל תפנית מםתיעה כאשר עדויות של טרוריסטים פלסטינאיים לפיהן הבורסה מימנה את פעולותיהם דרך מטבעות קריפטו לקראת מתקפות 7 באוקטובר נגד ישראל. ארנקים דיגיטליים הנשלטים על ידי הג'יהאד האיסלאמי, שהצטרף לחמאס במתקפה, קיבלו חלק בשווי 93 מיליון דולר דרך גרנטקס.
בדו"ח משנה שעברה טען משרד האוצר האמריקאי שפערים בבקרה הפיננסית על בורסות קריפטו עלולים לאפשר לארגוני טרור לנצל אותן לרעה. שר הביטחון של ישראל יואב גלנט אמר בקיץ שהשימוש במטבעות דיגיטליים הופך את המשימה לבלום מימון לטרוריסטים אפילו קשה יותר.
הבורסה שימשה להעביר רובלים למטבעות אחרים, דבר שיותר קשה לעשות במסגרת סנקציות נגד בנקים רוסיים לאחר הפלישה לאוקראינה. לקוחות מפקידים רובלים במזומן במשרדי גרנטקס כדי לקבל קריפטו, בעיקר בצורת "מטבעות יציבים", סוג פופולרי של מטבעות דיגיטליים שלעתים קרובות מוצמדים לדולר האמריקאי.
את המטבעות האלה ניתן אחר כך למשוך כמטבעות רגילים במדינות אחרות מרשת של שותפים מקומיים, וכמעט ואין רישום של העסקאות שניתן לעקוב אחריו. עסקאות של צרכנים בפלטפורמה הגיעו לסך הכל של 865 מיליון דולר ביולי, יותר מפי שלושה ממה שעיבדה הבורסה בחודש שהוטלו עליה סנקציות.
הבורסה, שהושקה ב־2019, היא בורסת הקריפטו הפופולרית ביותר ברוסיה למסחר ברובל. יש כמה חלופות מקומיות בשביל עסקאות בקנה מידה גדול ולמרות שהוטלו עליה סנקציות, גרנטקס המשיכה להתקיים ואפילו שגשגה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    וגם את זה השב"כ לא גילה
    גדעון 10/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למרות שחשבתי שאנחנו "סטארט אפ ניישן" ו"פינטק ניישן".
    סגור