כסף וצרכנות

מנהל רשות המסים חושף: כך המדינה מפסידה מיליארדי שקלים

בכנס מיוחד של חשבשבת לקראת כניסה לתוקף של רגולציית חשבונית לישראל. בכנס השתתפו בכירים מרשות המיסים, לשכת רואי חן ובעלי חברות  יו"ר לשכת רואי החשבון חן שרייבר: "הראשון לאפריל לא צריך להיות מועד  התחלה לפרויקט.  גם החברות הגדולות צריכות עוד זמן", פרופ' אברהמי מנכ"ל חשבשבת :"אנחנו בשלים להתחיל בפיילוט" 
מערכת ice |  1
שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, אביחי סוחר)
"כמי שמוביל את מערכת המס בישראל שמתי לעצמי למטרה לא ללכת "למיסים הפשוטים"  אלא להילחם בהון השחור. האמרה שאם כולם ישלמו מה שהם אמורים לשלם כולם ישלמו פחות היא אמרה נכונה ונוכל להוריד  את רף המיסוי" כך אמר היום שי אהרונוביץ', מנהל רשות המיסים בישראל בכנס מיוחד שערכה חברת חשבשבת לקראת השקת פרויקט חשבונית ישראל.
מעל ל-500 בעלי עסקים, אנשי רשות המיסים ורואי חשבון השתתפו בכנס. כזכור, בחודשים הקרובים צפויה להיכנס לתוקף רגולציה חדשה בשם "מודל חשבוניות ישראל", אשר תשפיע באופן ניכר על חברות, ארגונים ועוסקים מורשים. מדובר בדרישה לקבל את אישור רשות המיסים לכל חשבונית מס המועברת בין עסקים בהיקף של 25,000 שקלים ומעלה בשלב ראשון, ובהמשך – באופן הדרגתי, עד לשנת 2028 – על כל חשבונית מעל 5,000 שקלים. זאת, באמצעות התחברות למערכת מקוונת של רשות המיסים וקבלת מספר הקצאה המהווה אישור של החשבונית. אם לא התקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז מע"מ (הידוע גם כמס תשומות) בגין אותה חשבונית, וכתוצאה מכך חבות המס הכוללת של העסק צפויה לגדול.

בנסגרת הכנס אמר אהרונוביץ' שחשבונית ישראל היא לא גחמה או שגעון. מדינת ישראל מפסידה מיליארדים של שקלים בהון השחור וחייבים לפעול כדי לסגור את הפרצה הזאת. החשבוניות הפיקטיביות זו מכת מדינה שגורמת לנו כמדינה לדממם. אנחנו שומעים את הקריאות אבל אני באמת סבור שבסופו של דבר זה יקל על עסקים
מנגד אמר יו"ר לשכת רואי החשבון חן שרייבר: "הראשון לאפריל לא צריך להיות מועד  התחלה לפרויקט.  גם החברות הגדולות צריכות עוד זמן בין השאר בגלל כוח האדם החסר. עדיין יש כל מיני שאלות גם אל מול רשות המיסים. למשל  למי יש הרשאה לחתום (שאלת המייצג) האם רק דירקטור?"
פרופ' אברהמי מנכ"ל חשבשבת מסר כי: "מבחינת החברה אנחנו בשלים להתחיל בפיילוט. חברות צריכות להרעך אבל אל דאגה, מערכות התוכנה השונות יכולות לבצע  את התהליך "מאחורי הקלעים" ובאופן אוטומטי".
הרגולציה החדשה נועדה להילחם בחשבונית הפיקטיביות. מדובר בתופעה רחבת היקף, אשר נזקה לקופת המדינה נאמד לפי רשות המסים בכ-6 מיליארדי שקלים בשנה. התרמית עובדת כך, שעוסק מוציא חשבונית בגין שירות שלא באמת סיפק - והוא גם לא מדווח על סכום החשבונית כהכנסה החייבת במס. מנגד, העסק שקיבל לידיו את החשבונית מדווח על התשלום שכביכול העביר לספק על מנת לנכות את הסכום כהוצאה מוכרת מהכנסתו החייבת במס. בנוסף, מקבל החשבונית משתמש בחשבונית הפיקטיבית כדי לקזז את סכום המע"מ הנקוב בה מתשלום המע"מ שהוא נדרש לשלם - ובכך מקטין את חבות המס שלו באופן מלאכותי. התוצאה היא כאמור נזק אדיר למשק הישראלי. חלק מהתרמיות כבר נמנעות עם השקת הרגולציה לדוח מע"מ מקוון 874, שהושק לפני מספר שנים, אולם רגולציה זו לא סגרה את כל הפרצות.
הדרישה לקבלת אישור מקוון לכל חשבונית מעל לסכום מסוים היא, על כן, חלק מהמאבק הנמשך של רשויות המס בהון השחור. לפי הערכות ה-OECD, היקף ההון השחור בישראל מגיע כבר לכ-20% מהתוצר - קרי, למאות מיליארדי שקלים בשנה. לנוכח מציאות זו, אין פלא שהתכנית המקורית של רשות המסים הייתה לחייב אישור עבור חשבונית מסכום של 5,000 שקלים. אך הדרישה הוקלה משמעותית בעקבות לחץ שהפעילה ועדת הכספים של הכנסת, ומחשש לעומס רגולטורי כבד מדי על עסקים. בסופו של דבר נקבע בחוק, כי הרגולציה תחול באופן הדרגתי: בשנה הראשונה (החל מאפריל 2024) על חשבוניות בסכום של 25,000 שקלים ומעלה, בשנה השנייה על סכום של 18,000 שקלים, ובשלוש השנים שלאחר מכן ימשיכו לרדת הסכומים מדי שנה עד שיגיעו ל-5,000 שקלים ב-2028.
מבחינת העסקים הן, שבשנה הראשונה תחול הרגולציה במתכונת נסיונית (פיילוט) כך שעסק המוציא חשבונית בגובה 25,000 שקלים ומעלה יידרש אמנם לקבל אישור ומספר הקצאה עבורה, אך הפרת הדרישה לא תגרור סנקציה בדמות איסור לקזז מע"מ. בנוסף, אם לא הוקצה מספר אישור לחשבונית בגלל תקלה במערכת המחשוב של רשות המסים, ניתן יהיה לקזז מע"מ מאותה חשבונית. הפיילוט עשוי להיות מוארך בשנה נוספת, לפי החלטתו של שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, ובכל מקרה החוק כולו יהיה במעמד של הוראת שעה זמנית במהלך חמש השנים הקרובות. לאחר מכן תחליט הכנסת האם להעביר חקיקה חדשה בנושא. 
כניסת החוק לתוקף נקבעה, כאמור, ל-1 באפריל 2024. זאת, בעקבות המלחמה, ולאחר שבמקור תוכננה כבר מינואר. אלא, שרשות המסים מעודדת עוסקים להתחבר כבר כעת למערכת המקוונת ולקבל מספרי הקצאה לחשבוניות. הרשות אף מציעה לצורך כך תמריץ, ולפיו עסקים שיפעלו כבר כעת לפי החוק החדש יהנו מטיפול מהיר יותר וקיזוז המע"מ שלהם יזורז. רשות המסים ראויה לקרדיט על המקצועיות שבה היא מובילה מזה מספר שנים את המהלך החשוב והמורכב הזה.
ניתן אפוא לראות, כי הרגולציה החדשה צפויה להשפיע בקרוב על שיטת ניהול הספרים של רבבות עסקים בישראל. כבר עכשיו, תוכנות חכמות לניהול משאבי הארגון (ERP) מתאימות את עצמן באופן אוטומטי, ומאחורי הקלעים, לעבודה מול המערכת המקוונת של רשות המסים, ובכך מאפשרות לחברות ולארגונים ליישם בהצלחה את הרגולציה החדשה.
"המאבק בהון השחור הוא מבורך, אך היערכות מוקדמת למודל חשבוניות ישראל היא קריטית כדי להבטיח את עמידתו של העסק בהוראות הרגולציה וכדי להבטיח התנהלות פיננסית נכונה, במיוחד בימים אלה של משבר כלכלי. אל דאגה , פתרונות יש בנמצא" אמר פרופ' אברהמי
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חשיבה לא נכונה
    עודד 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכר מינימום ושכר חציוני כזמו שיש במדינת ישראל מכריח כל אזרח להיות קצת רמאי.. השכר לא מחובר ליוקר המחיה.
    סגור