כסף וצרכנות

לרגל ראש השנה: זה המאכל שלא יתייקר ומזנק בהיקפי היצוא

בן כהן, מנכ"ל חברת "בי סי איי", המעבדת כ-250 דונם מטעי רימונים, מציין: "בשנה הנוכחית נראה עלייה של כ- 20% ביצוא רימונים ביחס לשנה שעברה, בעיקר לאור עליית שערי המטבע, ומחסור ביבולים בחלק מהמדינות המתחרות"
מערכת ice |  1
בן כהן (צילום פאבל טולצינסקי)
חברת "בי סי איי", המעבדת כ-250 דונם מטעי רימונים, מדווחת על הערכות לעליה של כ- 20% ביצוא הרימונים מישראל לחו"ל בשנת 2023. מדובר על בשורה בהחלט מעודדת לחקלאות הישראלית, כאשר בשנים האחרונות ענף הרימונים חווה ירידה בהיקפי היצוא. אם לפני כעשור, יצוא הרימונים עמד על כ- 25 אלף טון בשנה, בשנה שעברה היקף היצוא עמד על כ- 7,000 טון בלבד, לכן חדשות אלו מהותיות לענף.
בן כהן, מנכ"ל בי סי איי, מציין: "בשנה הנוכחית נראה עלייה של כ- 20% ביצוא רימונים ביחס לשנה שעברה, בעיקר לאור עליית שערי המטבע, ומחסור ביבולים בחלק מהמדינות המתחרות".
עוד הוסיף כהן: "במציאות הנוכחית היעד המרכזי ששומר את ענף ייצוא הרימון מישראל בחיים הנו ארצות הברית, שהציג בשנה האחרונה צמיחה משמעותית של כ-25%. מהלך זה מקבל רוח גבית הודות לטכנולוגיה ייחודית למדינת ישראל שפותחה במכון וולקני על ידי ד"ר רון פורת וצוותו, המאפשרת ביצוע 'טיפול קור' ברימונים, המבטיח רימון נקי ממזיקים וממחלות המותאם לדרישות הקפדניות".
הוא ממשיך: "נוסף לכך, בישראל אומצו טכנולוגיות נוספות הממצבות אותה כמדינה מובילה בענף, על אף הקיטון בשטחי הגידול, כשבין הפיתוחים ניתן למצוא - שקיות לאווירה מתואמת המשמרות את טריותו של הרימון לטווח ארוך יותר, וטכנולוגיות הדברה פאסיביות המאפשרות ניהול ממשק מופחת ריסוסים, וקבלת פרי נקי משאריות חומרי הדברה על פי הסטנדרטים המחמירים בעולם".
בשונה מארצות הברית, באירופה, ניכרת ירידה משמעותית בביקוש לרימון הישראלי, אף שזהו שוק היעד המרכזי לרימונים מישראל. בין הסיבות לירידה בייצוא הרימונים בעשור האחרון, ירידת שערי המטבעות בשווקי היעד העיקריים בשנים עברו- באירופה בעיקר וברוסיה.
בנוסף, לאור התגברות התחרות העולמית והעובדה שהגידול בצריכה בשוק המקומי, לא תאם את הגידול בהיצע במהלך אותן שנים, הושפעו מחירי הרימונים לרעה וכפועל יוצא מכך- מטעים רבים חוסלו ובמהלך השנים האחרונות צומצם שטח הגידול בישראל בכמחצית (מ 25 אלף דונם בשיאו של הענף לפני כעשור, לכמחצית מכך היום).
כיום, היקף שטחי גידול הרימון בארץ עומד על כ-12.5 אלף דונם, המטופחים על ידי כ- 100 מגדלים. מגדלי הרימונים בישראל נחשבים למובילים בתפוקה לדונם, באיכויות הפרי, וכן מבחינת שיטות הגידול והטכנולוגיה המתקדמת הנהוגה במטעי הרימון בישראל. זני הרימון בארץ, הינם בעלי גרגרים חמוצים וגרגרים מתוקים. הזן הנפוץ והמבוקש ביותר בארץ ובחו"ל הוא ה"וונדרפול", רימון גדול, חמוץ מתוק שצבעו אדמדם. זן נוסף מיתולוגי ומבוקש הוא "ראש הפרד".
כהן, שזכה בשנת 2022 בפרס הרימון המשובח ביותר בארץ, מתייחס גם למחיר הרימונים לקראת ראש השנה ומרגיע כי הם אינם אמורים להתייקר השנה. כמו כן, הוא מספק טיפים לבחירת רימון לרגל ראש השנה הקרב ואומר: "בקשו את הזנים המתוקים - עכו, שני, עמק -  הם לרוב קטנים יותר ועם כתר מוצק יותר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כבר שתלו רימונים...פשוט לקטוף והביתה
    ברשויות המקומיות 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקטוף עוד פירות ששתלו ברחבי העיר,בחינם. לימון,תפוז ועוד.
    סגור